Walter van den Berg - De hondenkoning (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Walter van den Berg - De hondenkoning (debuut)

Berichtdoor Dettie » 14 Mei 2005, 20:10

Saai lijkt het en toch... het doet vaag denken aan De avonden van Reve of Het bureau van Voskuil. Ook daar gebeurt ogenschijnlijk
niets. Het heeft niet die enorme verveling die Egters beleeft, het heeft niet de (summiere) uitwisseling met collega's wat
Het bureau heeft, het hangt er tussenin.

Lees het verslag....

http://www.leestafel.info/walter-van-den-berg

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Apr 2009, 10:19, 3 keer totaal gewijzigd.

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 15 Mei 2005, 10:29

Hmm, eerlijk gezegt ben ik een moderne lezer. Ik wil een instant fix, entertainment verslaafde als ik ben wil ik altijd en overal afgeleid of beter gezegt meegeleid worden door een wereld vol nieuwigheden.
Netals ik De Avonden niet door kan komen omdat er zo weinig in gebeurt denk ik ook dat ik dat boek niet kan waarderen.
Die minitieuze beschrijvingen (zoals het stukje dat je citeerde) zorgen ervoor dat je jezelf door het verhaal heen moet sleuren. Natuurlijk representeerd dat de sleur van het leven, maar ik hoef geen boek te lezen om dat mee te maken ;) .

Welke Eggerts heb je het trouwens over?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2005, 10:44

Frits van Egters uit De avonden. Sorry, zal het verbeteren in het verslag.
Laatst gewijzigd door Dettie op 24 Aug 2005, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 15 Mei 2005, 11:39

Die minitieuze beschrijvingen (zoals het stukje dat je citeerde) zorgen ervoor dat je jezelf door het verhaal heen moet sleuren. Natuurlijk representeert dat de sleur van het leven, maar ik hoef geen boek te lezen om dat mee te maken


Ja Hendrik, in het begin dacht ik ook, hier kom ik niet doorheen maar net als Het Bureau heeft het toch iets, waarschijnlijk is voor mij juist het voortkabbelende en de alledaagsheid het aantrekkelijke. Dat je dat onder woorden kan brengen en toch een lezer uiteindelijk weet te boeien vind ik knap.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 15 Mei 2005, 16:47

Of ik "instantfix" wil, weet ik niet, geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen, maar dit is ook mijn soort boek niet. In het kort: een saai, vervelend boek over een saaie, vervelende figuur, met een vervelende anticlimax.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2005, 11:38

Lees ook het verslag van marjo!

http://www.leestafel.info/walter-van-den-berg


heel ander oordeel, heel ander verslag!

--
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Apr 2009, 10:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2005, 11:44

Ja Marjo als je niet van De avonden houdt en niet van Het Bureau dan kan het haast niet anders dan dat je dit boek ook niets vindt.
Ik vond het wel een goed boek, het begin is even wennen inderdaad maar als je de 'stijl' eenmaal te pakken hebt dan boeit het me toch, juist dat lege en toch kleine daden stellen zoals die ruiten ingooien, zeggen ik ben gek op je. Zeggen ik heb nog nooit een vriendin gehad. Juist Eug, die dat zegt! Hij die niets durft!
Ook op het eind stelt hij een daad, het is allemaal in het klein maar dat vind ik juist wel mooi.

Vreemd want je vond Strikt wel mooi en daar werd eigenlijk ook op de minuut af alles vertelt, was in feite ook erg alledaags.

Bernadet

Hendrik wat is instant fix?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2005, 11:58

Daar verbaas ik me ook over, Bernadet. Waarom vond ik "Strikt" wel mooi? (jij niet toch?) Het zal wel met de psychologie te maken hebben. Het is vooral ook minitieus in het waarom van de daden van de hoofdpersoon, niet alleen in het pakken van een kopje voor de thee. Dat is in "hondenkoning" niet, Daar zou Eug eens wat meer na moeten denken..en het bureau, dat weet ik al niet meer. Lang geleden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Mei 2005, 12:49

Nee Strikt vond ik niet mooi maar ik was toen ook niet echt in de stemming daarvoor, weet ik nog. Ja, mij stoorde die gesprekken met de therapeut. Alles draaide om psychologie zover ik me kan herinneren. Zij was in therapie én zelf therapeute toch?
Bij Strikt werd ook alles nauwkeurig beschreven. Bijv: Zij stond op, liep naar de kast, deed het deurtje open, pakte een beker, deed het deurtje dicht, zette de beker op tafel enz. (uit m'n hoofd)

Het Bureau was met Maarten en Beerta (de baas die naderhand dood gaat) met Bart die slecht zag en erg milieubewust was enz.

Ik merk dat ik niet echt gek ben op dikke boeken, vaak kan er zoveel weggelaten worden.
Maar... Lelieblank Scharlakenrood vond ik wel weer schitterend, ook geen dun boekje.

Bernadet

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 16 Mei 2005, 15:15

instant fix?


Een directe bevrediging. Als bij drugs (weet ik niet uit ervaring). 'We' zijn verslaafd aan makkelijke entertainment, directe afleiding, snelle bevrediging van onze behoeften. Televisie is snel, makkelijk in onze consumenten maatschappij willen we geen moeite meer doen voor bevrediging. Terwijl m.i. de dingen waar je echt moeite voor moet doen, veel meer de moeite waard zijn. Dat lijkt 'echter'. Ofzo.

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... /16456426/

Ik herken veel van wat hij zegt over onze maatschappij (geld meer voor jongeren denk ik). Juist daarom heb ik misschien niet het doorzettingsvermogen om door te bijten en een boek als 'De Avonden' uit te lezen.

Ik vind dit een erg verhelderende en herkenbare, maar ook verontrustende documentaire.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2005, 19:25

Ik heb die documentaire (nog) niet gezien, maar ik zit me nu af te vragen of jij je ook gedeeltelijk zou herkennen in Eug, de hoofdpersoon van de hondenkoning...

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 16 Mei 2005, 19:50

Marjo schreef:Ik heb die documentaire (nog) niet gezien, maar ik zit me nu af te vragen of jij je ook gedeeltelijk zou herkennen in Eug, de hoofdpersoon van de hondenkoning...


Ik val niet op veertienjarige meisjes, heb wel een saaie baan, ben sociaal waarschijnlijk wel iets handiger dan die Eug, hmm, ik hoop in ieder geval niet dat ik op hem lijk.

In welk opzicht denk je dan dat ik op de hoofdpersoon lijk?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Mei 2005, 20:34

Je zei dat je niet het doorzettingsvermogen hebt om een wat moeilijker boek uit te lezen. Die Eug ontbreekt het ook aan doorzettingsvermogen. Ik denk wel dat jij mondiger bent dan hij.
Waarschijnlijk ook niet zo verlegen (waar die verliefdheid op dat 14-jarige meisje uit voortvloeit, bijn oudere meisjes durft hij niet),.
Hij leeft een zinloos bestaan, ziet geen uitweg, doet maar wat, en misschien is hij ook wel een type voor de 'instant fix'. Je zou het een moeten lezen dus..

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 17 Mei 2005, 17:35

Marjo schreef:Je zei dat je niet het doorzettingsvermogen hebt om een wat moeilijker boek uit te lezen. Die Eug ontbreekt het ook aan doorzettingsvermogen. Ik denk wel dat jij mondiger bent dan hij.
Waarschijnlijk ook niet zo verlegen (waar die verliefdheid op dat 14-jarige meisje uit voortvloeit, bijn oudere meisjes durft hij niet),.
Hij leeft een zinloos bestaan, ziet geen uitweg, doet maar wat, en misschien is hij ook wel een type voor de 'instant fix'. Je zou het een moeten lezen dus..


Hmm, ik denk dat het met mij in vergelijking met de meeste jongeren nog genoeg meevalt, wat leesgedrag betreft. Ook zie ik wel een uitweg, vind ik al het bestaan zinloos, maar dat is niet belangrijk zolang we ervan genieten en ook een beetje bijdragen tot het prettiger maken van andermans leven... misschien staat het leven van Eug wel symbool voor deze tijd, in een zware overdrijving natuurlijk.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Mei 2005, 22:12

Je vindt het bestaan zinloos? Het maakt mij steeds nieuwsgieriger hoe jij als de jongere onder ons, zou reageren op dit boek..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Mei 2005, 23:01

Hij leeft een zinloos bestaan, ziet geen uitweg, doet maar wat, en misschien is hij ook wel een type voor de 'instant fix'. Je zou het een moeten lezen dus..


Zo komt het op mij niet over Marjo.
Ik geloof niet dat hij zijn leven zinloos vindt en geen uitweg ziet. Hij leeft gewoon zijn leven en in dat leven gebeurt weinig. Hij heeft kans genoeg ergens heen te gaan maar heeft daar geen behoefte aan.
Het boek liet ook zien dat de jongen waar hij zo tegenop keek en het mooiste meisje als vrouw had misschien nog wel een erger leven had.

Hendrik je mag het van me lenen als je wilt. (wil het wel terug) Ik heb het nu even aan iemand anders uitgeleend maar daarna dus.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2005, 10:13

Misschien vindt hij zijn leven niet waardeloos, maar ik wel, ha ha..
Nee, echt, ik kreeg niet de indruk dat hij er nou zo blij mee was!?
Toen die collega wel naar Slotervaaart mocht en hij niet, proefde ik toch onvrede, en ook onmacht want hij deed zijn mond niet open..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2005, 10:15

Ja, dat is het enige waarbij ik dacht dat hij daar onvrede bij voelde maar voor de rest...

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2005, 10:51

Vind je dat niet des te erger, als hij het niet eens erg zou vinden, dat doelloze gekabbel? Zinloos bestaan zonder dat je er over nadenkt of het zin heeft?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2005, 11:32

Nee dat is niet erger, het lijkt mij erger als je je er bewust van bent want dan slaat echte onvrede toe. En helemaal erg wordt het als je dan niet weet wat je moet doen om het te veranderen.
Nu vindt hij het allemaal wel best.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2005, 13:18

Jij beziet het vanuit die man zelf, ik zie het meer als buitenstaander.
Wat moet er van de jeugd worden als ze allemaal zo zouden zijn?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44084
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Mei 2005, 13:36

Nou jeugd.... voorzover ik weet was Eug 27!

En ik zie het niet vanuit die man zelf maar probeer je iets duidelijk te maken wat maar niet lukt :?
Ik zeg dat dus heel veel mensen zo leven en daar tevreden mee zijn zoang ze hun natje en droogje maar hebben.
Dat jij niet zo wilt leven is een andere zaak.
Het boek geeft een bepaalde sleur weer zoals zoveel mensen leven.
Eug lijkt niet echt ongelukkig.
Hij weet wel dat hij gepasseerd wordt bij die baan maar maakt zich er niet echt druk om. Hij ziet hoe de populaire jongen nu leeft en ik geloof dat hij blij is dat hij niet zo leeft. (Met vrienden keten en vrouw hang erbij en is dat gekeet meer dan zat.)
Hij heeft zijn principes (niet verder met Jennifer). Hij weet wat hij kan, met die computers. En hij vindt het wel best zo.
Niet iedereen hoeft toch een carrierejager te zijn of achter vrouwen aan te zitten of buiten het werk tich activiteiten te hebben.
In jouw ogen is het saai. Maar veel mensen leven zo en dat heeft de schrijver weergegeven.

Neem bijv. Over het water... de ouders zaten ook thuis en hadden hun vaste zondagswandeling en bij de jongen zelf zat ook niet veel. Hij volgde ook maar, dat het tot een prestatie leidde was meegenomen.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Mei 2005, 16:00

Ik begrijp het inderdaad niet, denk ik.
Veel mensen leven zo, zeg je, dat is die zinloosheid waar Hendrik ook naar verwees dan? Als van den Berg dat duidelijk wil maken, is hij daar wat mij betreft niet in geslaagd. Het leven is er om van te genieten, dat doet Eug niet. Als hij ook niet ongelukkig is, dan is hij een erg vlak persoon, toch?
Het wil er bij mij niet in dat mensen zo kunnen leven..ben ik naïef, of wat?
De vergelijking met over het water..je bedoelt dat die ouders ook zo leefden? Dat ze binnen hun eigen grenzen bleven, weet ik nog, maar of ze ervan genoten, dat hebben we niet meegekregen. Die roeier genoot wél: van het roeien op zich en van zijn liefde voor David!

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 18 Mei 2005, 20:36

Misschien vindt hij zijn leven niet waardeloos, maar ik wel, ha ha..
Nee, echt, ik kreeg niet de indruk dat hij er nou zo blij mee was!?
Toen die collega wel naar Slotervaaart mocht en hij niet, proefde ik toch onvrede, en ook onmacht want hij deed zijn mond niet open..


Persoonlijk vind ik het inderdaad triester dat iemand zich neerlegt bij zijn lot, en niet meer de wil en het zelfvertrouwen heeft om daar iets aan te veranderen dan dat iemand daadwerkelijk echt ongelukkig is (en niet gesapig) en daar iets aan doet.
De eerste wordt geleefd, de tweede leeft.

Maar dat zegt nog niets over de zin van hun bestaan. Als buitenstaander vindt ik het bestaan van hun alletwee al zinloos. (ik hou het feit dat ze allebei hypothetisch zijn er even buiten). Maar als ik in hun huid zou kruipen, zou ik zeggen dat de tweede de ilussie heeft dat zijn bestaan ertoe doet, en de eerste zich bij zijn lamlendigheid heeft neergelegt, min of meer leeft als een zombie, het maakt hem niet uit of zijn leven zinvol is.
Hoewel hij wel een zeker onbehagen voelt.

Jij beziet het vanuit die man zelf, ik zie het meer als buitenstaander.
Wat moet er van de jeugd worden als ze allemaal zo zouden zijn?


Ik ben het met Bernadet eens dat je een 27jarige moeillijk jeugdig kunt noemen. Maar in mijn omgeving is de jeugd absoluut heel anders.
Maar wat als niemand om je geeft, je altijd de buitenstaander bent geweest enorme moeite hebt met contact maken en alle pogingen tot contact altijd eindigden in hartschrijnende afwijzing, of erger pesterijen en andere uitingen van minachting.
Het zou best kunnen dat die jongen de gevoelens van onmacht, minderwaardigheid, zelfhaat of misschien verongelijktheid uitgedrukt in maatschappelijk en sociaal cynisme, voorbij is.
Hij kan best afgestompt zijn, bij wijze van zelfverdediging altijd de makkelijkste weg nemen, en zichzelf afsluiten van de wereld.
Als dat zo is, denk ik dat zijn leven zinvol wordt op het moment dat mensen over hem lezen en zich realiseren dat de kleine uitingen tegenover mensen die zei niet mogen kunnen culmineren in het vermoorden van een individu, een kasplantje van hem maken.
(al veranderen sommige mensen daarvan in narcistische etterbakken die komen bovendrijven als dictators en manegers die worden aangewezen om een bedrijf te 'saneren')
Dat laatste klinkt enorm bevoogdend, moralistisch en ook kleinburgerlijk. Maar omdat het niet benoemd is, kan het mijns inziens toch kunst zijn.

Het wil er bij mij niet in dat mensen zo kunnen leven. of wat?


Ik kan het me ergens wel voorstellen, maar ik vraag me alleen af of dat die personen zinloos maakt, en bijvoorbeeld een persoon die populair en bij wie alles makkelijk gaat zinvol. Vlakheid... dan liever vlak omdat de wereld al het innitiatief uit iemand geslagen heeft dan vlak omdat je sociaal geslaagd bent.

M.a.w. ik weet het niet.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Mei 2005, 13:16

Pff, gaan we een filosofische discussie houden? Dat moeten het er eerst over eens worden wat "zinloos" betekent.

Hendrik zegt:
"Als dat zo is, denk ik dat zijn leven zinvol wordt op het moment dat mensen over hem lezen en zich realiseren dat de kleine uitingen tegenover mensen die zei (zij) niet mogen kunnen culmineren in het vermoorden van een individu, een kasplantje van hem maken. "

Ik vind het grappig zoals jij een fictief persoon de wereld in haalt!
En ook de gevolgtrekking die je maakt: er zit een bepaalde spanning in het boek, ik zat er op te wachten dat er zoiets zou gebeuren als jij nu zegt (moord, verkrachting, wat ook) En dat gebeurde niet! Anti-climax..
27 jaar is niet jeugdig? Oeps..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten