Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Renate

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2012, 06:51

Momenteel bezig in:
Scholl, Inge Die Weiße Rose
Interessant boek over deze verzetsgroep. Het stond weliswaar bij de Duitse romans, maar het is toch echt een geschiedenisboek. Het is geschreven door een zus en bevat behalve het verhaal van deze verzetsgroep, de teksten van hun brochures, processtukken, verhalen van een aantal mensen uit hun omgeving en wat reacties.

berdine

Berichtdoor berdine » 22 Jul 2012, 12:12

En ik ben begonnen in Midzomernacht van Chris Adrian. Ik ben nog niet ver genoeg om er iets over zeggen.

WilV

Berichtdoor WilV » 22 Jul 2012, 12:20

Ik lees ' Parnassia" Van Josha Zwaan,

en "een mooie dag om te sterven" komt op mijn lijstje. Dank je wel voor de tip joanazinha. Het is vakantietijd, dan lees ik zo af en toe gaarne een goed geschreven thriller.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2012, 12:32

WilV schreef:Ik lees ' Parnassia" Van Josha Zwaan,

Wat grappig, gisteren maakte Mr. Dettie in de duinen een foto van de Parnassia. Die bloem had ik nog nooit gezien. Prachtig!

Dettie

WilV

Berichtdoor WilV » 22 Jul 2012, 14:48

Wat leuk.Tot nu toe is het in het boek een strandpaviljoen, uit mijn hoofd ( boek ligt beneden) in Noord Holland.

Verhaal gaat over een Joodse vrouw die in de oorlog als meisje onderdook bij Christenen, die haar een nieuwe naam en identiteit gaven,
na de oorlog duikt haar echte familie op, maar weigert ze haar nieuwe identiteit op te geven, voor zover je daar als kind een echte keuze in kunt maken.
Nu, als volwassnene haalt haar verleden haar toch weer in.

Net begonnen, maar tot nu toe mooi

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2012, 15:17

WilV schreef:Wat leuk.Tot nu toe is het in het boek een strandpaviljoen, uit mijn hoofd ( boek ligt beneden) in Noord Holland.

Ja het strandpaviljoen Parnassia is aan het Overveense/Bloemendaalse strand. Je had er lang geleden een NS actie van. Je kon dan met de trein naar Overveen/Bloemendaal inclusief koffie met een gebakje bij Parnassia en een wandelroute. Ik mocht wel eens mee met een vriendinnetje en dat was feest natuurlijk. Parnassia bestaat nog steeds.

dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 22 Jul 2012, 18:47

In Den Haag is Parnassia een psychiatrische inrichting.

WilV

Berichtdoor WilV » 23 Jul 2012, 19:28

De titel heeft met alles een beééje te maken vermoed ik ( de bloem komt ook nog naar voren, en psychische problemen zijn er in overvloed), maar toch vooral met de plaats waar het verhaal grotendeels aan de dochter van de hoofdpersoon verteld word, het stranpaviljoen parnassia.

Ik heb het inmiddels uit, en vooral de tweede helft is érg indrukwekkend.

Op naar het volgende boek, ik twijfel tussen Pelican Bay van Nelleke Noordervlied en De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry van Rachel Joyce.
maar ik heb vakantie, dus het is meer een kwestie van volgorde dan van wát ik zal gaan lezen, ze komen als het even mee zit allebei aan de beurt.
Willeke

Marjo

Berichtdoor Marjo » 23 Jul 2012, 20:27

Over dat boek van Rachel Joyce heb ik pas gelezen. Het lijkt me wel wat. Dus als je daar nou mee begint?

WilV

Berichtdoor WilV » 23 Jul 2012, 20:41

Ja nu ben ik in complete verwarring natuurlijk...JIJ hebt me notabene op het spoor van Nelleke Noordervliet gebracht,
als jij nu Joyce gaat aanbevelen bereikt de keuzestress haar hoogtepunt uiteraard.
En dan allemaal in mijn vakantie :)

irene

Berichtdoor irene » 24 Jul 2012, 11:06

Ja nu ben ik in complete verwarring natuurlijk...

Hier hetzelfde probleem:
Het oog van de engel van Nelleke Noordervliet ligt klaar. Op het nachtkastje lag een mooie Italiaanse thriller van Nino Filastò, gisteren in begonnen maar wordt zo dadelijk buiten in het zonnetje uitgelezen; zondag begonnen in Bonita Avenue van Peter Buwalda én dat is me toch een fantastisch goed boek!

groetjes, irene

WilV

Berichtdoor WilV » 24 Jul 2012, 11:57

Luxe problemen hebben wij :)

Ik twijfelde steeds nog over Bonita Avenue, maar dat is dus een aanrader Irene?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Jul 2012, 12:00

Persoonlijk viel Bonita Avenue mij erg tegen, het werd vrij onsmakelijk vond ik maar ja,
ik ben wel een van de weinigen die het niet veel vond geloof ik.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2012, 13:28

Ha Willeke, Nelleke Noordervliet heb ik al gelezen, dus vandaar dat ik kies voor een boek waar ik meer over wil weten, en dat is dus Rachel Joyce..
Ik dacht dat jullie nog meer boeken hebben om uit te kiezen!! Hier staan er immers nog zo veel ongelezen, dat is bij jullie niet zo?
Eigenlijk moet ik hier helemaal geen tijd zitten verdoen...

WilV

Berichtdoor WilV » 24 Jul 2012, 13:52

Ja dat is hier ook zo hoor, thuis staat nog een hele stapel ongelezen, en ook hier op vakantie heb ik een behoorlijke stapel mee. En met een beetje goede wil hoop ik volgende week een boekwinkel te bezoeken met een stapel boekenbonnen op zak en wordt de berg boeken nog hoger.

Ik zat alleen maar te overpeiznen over de volgorde van de bovenkant van de stapel.

Ik ben trouwens al (voor jouw antwoord) aan Nelleke Noordevliet begonnen, en dat bevalt zéér goed. Ik breng mijn dagen deze week vooral lezend in de zon door, dus het boek van Rachel Joyce is heel snel aan de beurt. Ik houd je op de hoogte.

Willeke

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 26 Jul 2012, 12:50

Arnaldur Indridason, Verdwijnpunt
Jan Keupp, Mode im Mittelalter
Lezer100

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2012, 13:59

Lezer100 schreef:Arnaldur Indridason, Verdwijnpunt

hee aan de thriller? Niet gewend van jou!

dettie

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 26 Jul 2012, 22:14

Dettie schreef:
Lezer100 schreef:Arnaldur Indridason, Verdwijnpunt

hee aan de thriller? Niet gewend van jou!

dettie

Af en toe toch eens wat stoom aflaten, Dettie. En ze stonden in de aanbieding bij Standaard Boekhandel. Er volgen er nog wel een paar.
Lezer100

Renate

Berichtdoor Renate » 27 Jul 2012, 06:50

Aangezien m'n computer momenteel gerepareerd wordt en ik alleen nog een netbook tot m'n beschikking heb, lees ik tamelijk veel.
Die Weiße Rose heb ik uit. Soms vond ik het wel een soort heiligenleven. Zeker als je getuigenissen leest van mensen uit de gevangenis, die stellen dat ze rustig hun dood tegemoet gingen en dat Hans Scholl stelde dat z'n taak op aarde volbracht was.

Inmiddels heb ik een paar thrillers uit:
Kellerman, Faye De Mercedes-moord
Kepler, Lars Hypnose
En nu ben ik bezig in de derde thriller:
Östlundh, Håkan De vrouw die wilde afrekenen

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2012, 08:42

Renate schreef:Aangezien m'n computer momenteel gerepareerd wordt en ik alleen nog een netbook tot m'n beschikking heb, lees ik tamelijk veel.

Gelukkig dat je nog een netbook hebt, moet er niet aan denken geen computer te hebben.
Grappig dat iedereen ineens aan de thrillers gaat. Het lijkt wel of thrillers vakantieboeken zijn.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 27 Jul 2012, 09:34

Dettie schreef:
Renate schreef:Aangezien m'n computer momenteel gerepareerd wordt en ik alleen nog een netbook tot m'n beschikking heb, lees ik tamelijk veel.

Gelukkig dat je nog een netbook hebt, moet er niet aan denken geen computer te hebben.
Grappig dat iedereen ineens aan de thrillers gaat. Het lijkt wel of thrillers vakantieboeken zijn.

Dettie

Ik lees eigenlijk altijd veel thrillers. Die worden tegenwoordig ook steeds dikker, waardoor m'n vader ze steeds minder leest.

Ik moet er ook niet echt aan denken om zonder computer te zitten. Maar m'n netbook is niet overal even geschikt voor. Ik heb geprobeerd m'n grote beeldscherm er op aan te sluiten, maar dat lukte niet echt. En om intensief te internetten op m'n netboork, zie ik ook niet zitten. Ik houd me dus meer bezig met het lezen van boeken.

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 27 Jul 2012, 16:47

Robert Jordan, Het rad des tijds 10 (Viersprong van de schemer)
Lezer100

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 28 Jul 2012, 15:13

Ik lees nu: Sneeuwwitje moet sterven van Nele Neuhaus. Laatste boek van de stapel die ik van de bieb had meegenomen voor de vakantieperiode.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 28 Jul 2012, 15:16

nou je hebt je vakantie goed besteed zo te zien.
leuk hoor.

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 28 Jul 2012, 18:18

Ik aarzel tussen "Engelen vallen langzaam" en "Vissen redden". De eerste is nogal dik en het is een brei van woorden... Ook niet al te gemakkelijk, denk ik. Misschien toch maar eerst iets dunners....

Terug naar “Diversen - proza”