Amos Oz: Een verhaal van liefde en duisternis(samenleesboek)
Gisteren in het ziekenhuis was ik aan het lezen en betrapte mezelf erop dat ik in plaats van lezen het gesprek tussen mijn ouders, de andere patient op mijn vaders kamer en een gast van die ander patient aan het afluisteren was. Niet dat het gesprek zo boeiend was maar in ieder geval beter dan het boek.
Ik betrapte mezelf erop dat ik dacht terwijl ik aan het lezen was: "Amai wat een saai boek, zouden zijn andere boeken ook zo saai zijn? Zou er meer een verhaal inzitten? Is het omdat het een autobiografie is dat het zo saai is?
Deze ochtend was ik de boeken aan het bekijken die klaarliggen om te lezen. Voor de duizendste keer psalmenoproer in mijn handen gehad, nog een paar boeken van deflo, een stapeltje jeugdboeken,..... en toen weer een verhaal van liefde en duisternis....... pppppppppppppppffffffffffffffff ik heb er geen zin meer in.............. Zit nu een dikke 200 blz ver...... Nog 2 keer zoveel bladzijden te lezen.......ppppppppppppppppppppffffffffffffffffff.
Daarnet las ik de krant. Las over de tempelberg. Dacht weer aan het boek van Oz. Wel interessant hé dat je een heel klein beetje over de achtergrond daarover gelezen hebt.....
En zo blijf ik in twijfel zitten. Lees ik verder of niet???????
Inge
Ik betrapte mezelf erop dat ik dacht terwijl ik aan het lezen was: "Amai wat een saai boek, zouden zijn andere boeken ook zo saai zijn? Zou er meer een verhaal inzitten? Is het omdat het een autobiografie is dat het zo saai is?
Deze ochtend was ik de boeken aan het bekijken die klaarliggen om te lezen. Voor de duizendste keer psalmenoproer in mijn handen gehad, nog een paar boeken van deflo, een stapeltje jeugdboeken,..... en toen weer een verhaal van liefde en duisternis....... pppppppppppppppffffffffffffffff ik heb er geen zin meer in.............. Zit nu een dikke 200 blz ver...... Nog 2 keer zoveel bladzijden te lezen.......ppppppppppppppppppppffffffffffffffffff.
Daarnet las ik de krant. Las over de tempelberg. Dacht weer aan het boek van Oz. Wel interessant hé dat je een heel klein beetje over de achtergrond daarover gelezen hebt.....
En zo blijf ik in twijfel zitten. Lees ik verder of niet???????
Inge
Inge, Inge toch, het leven is al moeilijk genoeg zonder dit boek. Luister naar de wijze woorden van Marjo! Dan heb je toch nog het gevoel, dat je wel iets gedaan hebt met het boek van de maand (kennis genomen van de joodse cultuur etc.).
Het is bijna maart. Je kunt natuurlijk nog aan Het Psalmenoprroer beginnen (je weet, ik was er enthousiast over), maar je kunt ook gewoon weer aanhaken bij het boek van maart. Allez zunne, even sterk zijn en wegleggen dat boek. (Je bent lang niet de enige, als dat je troost....)
Groetjes, Jannie.
Het is bijna maart. Je kunt natuurlijk nog aan Het Psalmenoprroer beginnen (je weet, ik was er enthousiast over), maar je kunt ook gewoon weer aanhaken bij het boek van maart. Allez zunne, even sterk zijn en wegleggen dat boek. (Je bent lang niet de enige, als dat je troost....)
Groetjes, Jannie.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Deflo is een best wel een goede vlaamse auteur van thrillers.
En wat Oz betreft....
Afgelopen week een pittig gesprek gehad met een ouddocent/auteur en zeer belezen persoon over dit boek. Hij vond het een prachtig boek, maar het is geen boek dat je in een keer uitleest, soms gewoon een paar bladzijden lezen en dan diep tot je door laten dringen.
Het ligt dus nu klaar voor de komende dagen, met toch maar een reserveboekje
Ik houd jullie op de hoogte!
groetjes, irene
En wat Oz betreft....
Afgelopen week een pittig gesprek gehad met een ouddocent/auteur en zeer belezen persoon over dit boek. Hij vond het een prachtig boek, maar het is geen boek dat je in een keer uitleest, soms gewoon een paar bladzijden lezen en dan diep tot je door laten dringen.
Het ligt dus nu klaar voor de komende dagen, met toch maar een reserveboekje

Ik houd jullie op de hoogte!
groetjes, irene
Het boek is uit,
En ook ik vond het een hele onderneming,
Maar ook zeer de moeite waard. Het had ook wat mij betreft gerust iets beknopter gemogen hier en daar,
Maar het kreeg me op den duur toch erg in zijn greep….
Het verhaal van twee teleurgestelde mensen, een moeder met een onafwendbare treurigheid die haar meer en meer in de greep krijgt,
En een vader wiens ambities in het leven nooit zijn uitgekomen,
En het kind op wie ze samen al hun dromen wensen en ambities stapelen. En dat alles in een sfeer van woorden zonder dat er echt wezenlijk over iets gepraat werd…je voelt de komende tragedie als een donkere wolk als het ware boven het boek hangen.
Sommige stukken, met name over de zelfmoord van zijn moeder, met name ook de laatste bladzijde grepen me echt aan.
Ook de beschrijving van hoe de geschiedenis van zijn ouders invloed heeft gehad op zijn latere leven..hoe hij zijn best deed om te ontsnappen,
Alles wilde worden behalve zoals zij..maar het ontsnappen aan hun wereld bleek onmogelijk hoe hard en ver hij ook liep.
Wat me ook raakte was dat de cultuur van nooit praten over wat je echt raakt zo door werkte dat hij nooit een woord sprak met zijn vader over de zelfdoding van zijn moeder,
En hoe dat zo doorwerkte dat hij later met zijn vrouw en kinderen nooit sprak over zijn moeder, en bijna nooit over zijn vader , laat staan over die laatste jaren en haar dood,
Pas toen hij dit boek schreef kwam daar verandering in.
Ik kan me voorstellen dat dit boek niet iedereen ligt en er veel mensen afgehaakt zijn,
Maar als het je wel ligt vond ik het zeer de moeite waard!
Groeten,
Wil
En ook ik vond het een hele onderneming,
Maar ook zeer de moeite waard. Het had ook wat mij betreft gerust iets beknopter gemogen hier en daar,
Maar het kreeg me op den duur toch erg in zijn greep….
Het verhaal van twee teleurgestelde mensen, een moeder met een onafwendbare treurigheid die haar meer en meer in de greep krijgt,
En een vader wiens ambities in het leven nooit zijn uitgekomen,
En het kind op wie ze samen al hun dromen wensen en ambities stapelen. En dat alles in een sfeer van woorden zonder dat er echt wezenlijk over iets gepraat werd…je voelt de komende tragedie als een donkere wolk als het ware boven het boek hangen.
Sommige stukken, met name over de zelfmoord van zijn moeder, met name ook de laatste bladzijde grepen me echt aan.
Ook de beschrijving van hoe de geschiedenis van zijn ouders invloed heeft gehad op zijn latere leven..hoe hij zijn best deed om te ontsnappen,
Alles wilde worden behalve zoals zij..maar het ontsnappen aan hun wereld bleek onmogelijk hoe hard en ver hij ook liep.
Wat me ook raakte was dat de cultuur van nooit praten over wat je echt raakt zo door werkte dat hij nooit een woord sprak met zijn vader over de zelfdoding van zijn moeder,
En hoe dat zo doorwerkte dat hij later met zijn vrouw en kinderen nooit sprak over zijn moeder, en bijna nooit over zijn vader , laat staan over die laatste jaren en haar dood,
Pas toen hij dit boek schreef kwam daar verandering in.
Ik kan me voorstellen dat dit boek niet iedereen ligt en er veel mensen afgehaakt zijn,
Maar als het je wel ligt vond ik het zeer de moeite waard!
Groeten,
Wil
Heel mooi hoe je dit allemaal verwoordt, Wil.
Alle respect ook, is toch wel een kanjer van een boek!
Zoals je het vertelt, o.a. over het laatste stuk, lijkt het me echt de moeite waard. Ooit pak ik dit ook aan, geen idee of ik het zal smaken (gezien de verschillende reacties), maar we zien dan wel... staat in elk geval genoteerd!
Voorlopig hou ik het bij wat dunnere boekjes
.
Tiba.
Alle respect ook, is toch wel een kanjer van een boek!
Zoals je het vertelt, o.a. over het laatste stuk, lijkt het me echt de moeite waard. Ooit pak ik dit ook aan, geen idee of ik het zal smaken (gezien de verschillende reacties), maar we zien dan wel... staat in elk geval genoteerd!
Voorlopig hou ik het bij wat dunnere boekjes

Tiba.
Zoals Wil het verwoordt........ raak je er van overtuigd, dat je het toch een keer zult moeten lezen! Onze bieb heeft het staan, het wordt ook best veel uitgeleend. Misschien dat ik er toch nog eens aan begin.
Tegen Jan Siebelink zag ik ook zo op (445 p.), maar ook daar heb ik echt geen spijt van. Ook daar die donkere, dreigende wolk, fascinerend. Het was misschien ook het idee, dat het binnen een maand uitgelezen moest zijn. Als ik er af en toe eens in lees?
Dat is het voordeel van dit forum: dit item is altijd weer oproepbaar als iemand het later toch nog gelezen heeft. Ik denk, dat dat nog wel eens gebeurt.
Tegen Jan Siebelink zag ik ook zo op (445 p.), maar ook daar heb ik echt geen spijt van. Ook daar die donkere, dreigende wolk, fascinerend. Het was misschien ook het idee, dat het binnen een maand uitgelezen moest zijn. Als ik er af en toe eens in lees?
Dat is het voordeel van dit forum: dit item is altijd weer oproepbaar als iemand het later toch nog gelezen heeft. Ik denk, dat dat nog wel eens gebeurt.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Ik denk dat het niet zozeer de inhoud is die mensen niet aanstaat, maar de manier waarop het boek geschreven is. Als je het bijvoorbeeld met Siebelink vergelijkt (zie Librije) is dat voor mij het grote verschil. Siebelink vertelt eigenlijk rechttoe-rechtaan, terwijl Amos Oz zijn verhaal vertelt in cirkels. Hij herhaalt voortdurend, maar bij elke herhaling kom je weer iets meer te weten, kom je weer iets dichter bij de/zijn werkelijkheid. En dat is geen vrolijke werkelijkheid.
terwijl Amos Oz zijn verhaal vertelt in cirkels. Hij herhaalt voortdurend, maar bij elke herhaling kom je weer iets meer te weten, kom je weer iets dichter bij de/zijn werkelijkheid.
Dat is ook hetgeen dat me op den duur tegenstond. Dat ik steeds stukken opnieuw moest lezen om een klein beetje meer te weten. Het begon saai te worden steeds opnieuw hetzelfde te lezen.
Inge
Ik denk dat het niet zozeer de inhoud is die mensen niet aanstaat, maar de manier waarop het boek geschreven is.
Ja dat heb je goed verwoord Janna, dat denk ik ook, en ik denk inderdaad díe manier van schrijven je moet liggen.
Ik vond het lastig er wat over te schrijven..omdat als ik het zo enthousiast samenvat het wellicht aanspreekt om nog te gaan lezen, terwijl ik tegelijkertijd denk, en dat blijkt ook, dat niet iedereen het dan ook mooi zal vinden.
Groeten
Wil
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”