Aan de ene kant moet je op je donder krijgen, maar aan de andere kant: dit boek is er zo een die je gewoon op je plank moet hebben, dus fantastisch dat je het nu hebt!
Ik zit hardop te lachen hier.
Ik zal me gedragen voortaan.
Deze roman speelt in het begin van de Chinees-Japanse oorlog rond 1937. De zieke student Stephen Chan uit Kanton wordt naar het buitenhuis van de familie aan de kust gezonden voor herstel van tuberculose. Hier wordt hij verzorgd door Matsu, de zestigjarige huisbewaarder, die al zijn hele leven voor de familie werkt. Matsu neemt hem mee naar een kolonie van leprapatienten. Hier maakt de hoofdfiguur kennis met Sachi, een vroegere relatie van een vriend van Matsu. Deze vriend heeft haar in de steek gelaten nadat ze door lepra is besmet. Matsu helpt haar in alles. De tuin van Matsu is een oase van rust en schoonheid.
Stephen krijgt inzicht in wat ware liefde inhoudt en in de manier waarop de mens zich kan verhouden tot negatieve levensaspecten als materialisme en oorlog, maar ook hoe hij kan kiezen voor natuur en harmonie. De titel van het boek verwijst naar de wijze waarop Matsu voor zijn omgeving zorgt. Een fijnzinnig boek.
De schrijfster woont in Californie. Naast een vroegere roman 'Women of the Silk' schreef ze korte verhalen en gedichten. Zij won de Academy of American Poets Award.
De cottagetuin is een oase van rust, een plaats om het drukke leven van alledag even te vergeten. Dit boek bevat zestien verschillende ontwerpen waarmee je zelf een prachtige maar ook praktische tuin kunt aanleggen. De beschrijving van elke tuin eindigt met een gedetailleerd schema en een uitgebreide plantenlijst.
ISBN : 90-5897-277-1 Uitgever : Terra Aantal pagina's : 160 Vele foto's Aantal tekeningen: Binding : Hardcover Jaar van publicatie : 2005 Taal : Nederlands
Ik likkebaar ( is dat Nederlands?) alleen al bij het woord cottagetuin,
ik poog al jaren er in de buurt te komen,
maar daar is mijn strookje tuin niet geheel toereikend toe.
En mijn tuinkennis vermoedelijk ook niet.
Verleidelijk boek kortom.
Groetjes
Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 09 jan 2008, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
En ik heb helemaal geen tuin alleen een groot balkon.
Maar de cottagetuin is ook mijn favoriet. Ik hou niet zo van heel nette tuinen (sorry voor andersdenkenden)
Helemaal mee eens. Wij hebben onze tuin een beetje laten verwilderen, schitterend in het voorjaar, de zomer en de herfst: met volop stokrozen, kruiden en vele "aangewaaide" bloemen zoals riddersporen, campenula, klaprozen, zonnebloemen etc. etc.
Nu genieten we volop van de vele vogelsoorten die in de appelboom en de diverse struiken zitten!
Overigens heel leuk, al die tuinboeken, die langskomen!
Wij hebben onze tuin een beetje laten verwilderen, schitterend in het voorjaar, de zomer en de herfst: met volop stokrozen, kruiden en vele "aangewaaide" bloemen zoals riddersporen, campenula, klaprozen, zonnebloemen etc. etc.
Beeldentuin Kröller-Muller Redactie: Marente Bloemheuvel, T. van Kooten
De beeldentuin van het Kröller-Müller Museum in Otterlo is sinds de opening in 1961 een van de meest geroemde beeldentuinen in de wereld. Beeldende kunst, natuur, landschappenarchitectuur en architectuur ontmoeten elkaar op een vanzelfsprekende of juist uitdagende wijze. Beelden van Rodin tot heden staan op zorgvuldig gekozen plekken in het 25 ha omvatten lommerrijke boslandschap, dat met afwisseling van open en besloten plaatsen een bijzondere werking aan de kunst verleent.
Dit boek vertelt de boeiende, een eeuw omvattende geschiedenis van het ontstaan en de ontwikkeling van de tuin en de collectie beeldhouwwerken.
In deze uitgave wordt een overzicht gegeven van de ontwikkelingsgeschiedenis van de hortus conclusus, de omsloten tuin, en de herintroductie ervan in het hedendaagse stadslandschap. Het type van de omsloten tuin is ontstaan in het middeleeuwse West-Europa. Op een relatief kleine afgezonderde plek worden aspecten van natuur en landschap 'gevangen' en hanteerbaar gemaakt door ordening, picturale, geometrische en ruimtelijke beheersing.
In het historische deel wordt getoond met welke ingrediënten en ontwerpopvattingen de omsloten tuin een succes werd. Uitgebreid wordt ingegaan op de verschillende historische voorbeelden zoals de Romaanse tuin van het Santes Creus klooster, de gotische tuin van de Santa Eulalia kathedraal, het Alhambra en de giardino segreto van Villa Capponi. Recente ontwerpen zoals van Alexandre Chemetoff, Daniel Libeskind en Dom van der Laan laten zien hoe de omsloten tuin ook in een eigentijdse gedaante van betekenis kan zijn voor het stedelijke landschap.
Juist de compactheid van de omsloten tuin maakt deze uiterst effectief waar ruimte zo schaars wordt als in de groeiende metropolen. Zowel op theoretisch vlak als door de grote hoeveelheid geanalyseerde (internationale) voorbeelden levert deze rijk geïllustreerde publicatie een waardevolle bijdrage aan de discussie omtrent de herintroductie van het landschap in de hedendaagse stad.
De pers:
'[...] juist in de tijd dat we meer willen onthaasten is er weer behoefte aan rust en stilte die de omsloten tuin aan de stad verschaft. In dit doorwrochte werk met talloze historische voorbeelden pleiten ze voor de herinvoering van deze rustgevende en inspirende paradijsjes. Als u van tuinhistorie houdt, zonder illustraties kunt, en het stadslandschap u ter harte gaat, moet u er zeker uw tanden in zetten.'
Meer dan twintig internationale bekende en minder bekende tuinarchitecten en hoveniers geven samen met de auteur (tuinarchitect, schrijver van tuinboeken) hun visie op het tuinontwerpen.
Verdeeld in drie delen werkt het boek opbouwend vanaf het maken van een tuinplan, via de invulling van de tuin naar het beplanten toe. Elk deel bestaat weer uit korte hoofdstukken met een aantal interviews waarin de deskundigen hun ideeën, tips en ontwerpen toelichten. De tekst wordt ondersteund door prachtige, vaak paginagrote kleurenfoto's met bijschrift en enkele tuintekeningen.
Kaders met plantenlijsten zijn toegevoegd. De lezer wordt zonder te sturen geënthousiasmeerd en aangezet tot nadenken over zijn of haar eigen wensen. De vele invalshoeken maken dat er voor ieder wat wils is. Een indrukwekkend en boeiend boek. Helder geschreven, ruim opgezet. Met achtergrondinformatie over de ontwerpers, hun bibliografie en publiekstuinen. Stimulerend voor tuineigenaren die, met of zonder architect, hun tuin willen verpersoonlijken. Ook voor tuinliefhebbers en professionals. Met register.
Een tuinman is een dichter de 100 mooiste tuingedichten uit de moderne Nederlandse literatuur
De tuin heeft altijd en overal dichters geïnspireerd. Sinds de tuin bestaat, zijn er tuingedichten. Denken we maar aan het scheppingsverhaal of aan Salomons Hooglied. 'Ik kan aan geen bloemkens denken, of ik denk aan poëzie,' schreef ook Guido Gezelle.
Tuinen, bloemen en bomen staan in alle culturen symbool voor de goddelijke schoonheid en de aardse genoegens. De tuin is een toneel van observatie en waarneming, een plek waar de tijd verstrijkt, de plaats waar het individu bescherming zoekt tegen de wereld om zich heen... De tuin is een van de krachtigste metaforen voor zowat alle aspecten van het leven. Het is een plaats van liefde en wellust, van schoonheid en verval, van fysieke arbeid en geestelijke reflectie. Het is ook een plaats waar natuur en cultuur elkaar ontmoeten.
In Een tuinman is een dichter bracht Paul Geerts de honderd mooiste tuingedichten uit de Nederlandstalige literatuur van de 19de en de 20ste eeuw samen. Daaronder veel bekende gedichten die terecht als klassiek worden beschouwd, maar ook heel wat minder bekende parels van vroeger en nu. Een poëtische tuinwandeling waarvan, het motto van Martinus Nijhoff ('Ieder mensch is een hovenier') indachtig, zowel tuinliefhebbers als poëzieminnaars zullen genieten.