De juffrouw in mij zal wel nooit haar mond kunnen houden, Dettie.
Je schrijft:
Dat ervaar ik steeds als ik over Reve begin. Er zijn altijd mensen die Reve neersabelen puur om zijn homofiel zijn of godslastering.
Als je verder vraagt blijkt vaak dat ze hem niet eens gelezen hebben.
Zulke dingen bedoel ik inderdaad. Dat is te dom voor woorden eigenlijk.
Zo iemand begrijpt gewoon niet waar literatuur voor staat.
Toch heb ik bijv. bij Dorrestein dat haar boeken me keer op keer de kriebels bezorgen en elke keer probeer ik het weer bijv. n.a.v. een enthousiast verslag of iets dergelijks.
Zeker zij kan schrijven, dat staat vast, maar haar specifieke manier van schrijven, die mij steeds opnieuw blijkt tegen te staan, beïnvloed toch mijn mening. Ondanks dat ik er toch enthousiast aan begin in de veronderstelling dat het me dit keer wél zal aanspreken.
Dorrestein roept bij mij ook altijd kriebels op; ik vind haar boeken over het algemeen niet echt geweldig om te lezen.
Maar dat kan ik wel scheiden van het feit dat ze een goede auteur is die boeken schrijft die de moeite waard zijn.
Iemand kan blijven roepen over de literaire waarde van een boek en al dan niet een professionele lezer zijn en proberen zijn/haar voor- of afkeur niet te laten blijken en sec naar de literaire waarde van het boek kijken maar het zal niemand écht lukken.
Are you talking to me?
Ik word hier toch wél serieus genomen hè....
Als ik zeg dat mij dat wel lukt, dan vind ik dat je daar maar op moet vertrouwen.
Ik erger me in mijn beroepsleven aan deskundige lezers die net doen alsof er geen verschil is tussen hun smaak en hun oordeel.
En ik ben dolblij met collega's die het met me eens zijn, zoals bijvoorbeeld Elsbeth Etty, Nelleke Noordervliet en Ingmar Heytze.
Die vinden ook dat een persoonlijk oordeel iets anders is dan het deskundige oordeel.
Volgens mij staat die opvatting van Heytze zelfs hier ergens op de site vermeld? In een of andere link? 'k Ben even kwijt bij welk topic....
Net zo goed erger ik me aan collega's die vinden dat alleen mensen die ervoor 'doorgeleerd' hebben iets over literatuur mogen zeggen.
Wat een rare onzin! Wat een snobs!
Maar ook vind ik het vreemd als mensen de deskundigheid van mensen die ergens zo'n acht jaar voor door leren, niet kunnen erkennen.
Denken ze nu echt dat je dan niets leert?
Ieder zijn vak en ieder zijn deskundigheid.
Waarom zou je daar niet in geloven?
En als je die deskundigheid hebt, waarom zou je die dan moeten verbergen?
Ik moet ook denken aan mensen die in de zorg werken, als verpleegkundige of therapeut bijvoorbeeld.
Daar ken ik er nogal wat van.
Die kunnen een P-hekel hebben aan de mensen die ze moeten behandelen, maar dat moeten ze wel kunnen scheiden van hun professionele houding. En dat kunnen ze. En dat doen ze dan ook.
Bij mij ondersteunt de kennis mijn plezier in lezen alleen maar, verder niet. En ik denk dat dat voor iedereen geldt.
Waarom zou je anders een cursus over literatuur volgen, wat voor cursus dan ook?
Dat is juist de hele moeilijkheid van het bepalen van literaire waarde. Dat zagen we ook in de curus.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens.
In de cursus zien we dat er bepaalde vaste kenmerken zijn die voor sommigen gelden en voor anderen niet, of wel maar op een andere manier. Maar in de cursus wordt niet getwijfeld aan die kenmerken zelf.
Dit alles gezegd hebbende, wil ik er graag nog het volgende aan toevoegen:
Voor deze site is dat allemaal niet van belang.
Hier mag iedereen komen, of je nu een liefhebber en veel-lezer bent, een beroepslezer of gewoon ook eens een boek hebt gelezen en benieuwd bent naar wat anderen ervan vinden.
Het gaat om ieders ervaringen.
Het gaat om het plezier dat we allemaal in lezen hebben.
Dat is iedereen duidelijk en wie eraan twijfelt dat dat anders is, begrijpt het gewoon verkeerd.
Ook mag iedereen haar/zijn ervaringen op zijn/haar eigen manier verwoorden.
Bij mij zal dat vaak ook met een stukje theorie gepaard gaan.
Omdat ik nu eenmaal die juf ben die dat niet kan laten...

Maar vooral ook omdat ik zelf denk dat de theorie mensen kan helpen om steeds meer te kunnen genieten van het lezen.
Zoals dat bij mij ook het geval is.

Ariadne