Amos Oz: Een verhaal van liefde en duisternis(samenleesboek)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
WilV

Bericht door WilV »

Ik ben op bladzijde 26, dus ik ben echt net begonnen,

heb al wel een aantal mooie zinnen onderstreept.

Daaraan zag ik trouwens dat ik al eens eerder een poging gedaan heb en toen gestopt bent wegens te moelijk voor dat moment.

Groetjes,
Wil
Inge

Bericht door Inge »

Nou, mooie zinnen genoeg, daar valt niet over te klagen maar het verhaal zelf komt maar niet van de grond. Ik zit net over de 100 blz. En heb al duizend keer het verhaaltje gehoord over zijn oom Josef en de sabbatnamiddag dat ze er doorbrachten, al duizend keer de vertelling van God weet welke schrijvers, dichters,.... Ik heb de indruk dat het boek de hele tijd dezelfde cirkeltjes maakt maar iedere keer iets verder uitdeint. Tja anders kan ik het niet verwoorden.
Dus als het nog iets wordt laat het me weten :lol:

Inge
WilV

Bericht door WilV »

Dus als het nog iets wordt laat het me weten
Zal ik doen :)

Groeten

Wil
WilV

Bericht door WilV »

Dus als het nog iets wordt laat het me weten

Ik had even tijd nodig, maar het boek heeft me nu toch wel te pakken.
Ik ben het met Inge eens dat het met regelmaat veel te breedsporig is,

maar de beschrijving van personages zijn toch wel erg mooi .... bijvoorbeeld van de Oma met smetvrees die iedere morgen sleepte met matrassen en haar mat met de matteklopper aan het werk zette om ongedierte en andere moicroben te pletten,
en haar man de vrouwenliefhebber die na haar dood de bloemetjes buiten ging zetten.
De geschiedenis vande familie en de gezinnen waar de ouders van Amos Oz uitkwamen geeft ook een mooi beeld van hoe zijn ouders geworden zijn hoe ze zijn, en dat is knap gedaan.
Al had het dus wat mij betreft af entoe wel iets beknopter gekund.

Vanmorgen las ik een beschrijving van hoe de schrijver de eerste weken na de zelfmoord van zijn moeder heeft ervaren,
en dat vond ik echt van grote schoonheid..indrukwekkend mooi naar mijn smaak.

Wil
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Dettie1: Ja ik moet verder lezen..
Dettie2; Nou als je er zo tegenop ziet moet je dat niet doen..
Dettie1; Ja maar het is wel het samenleesboek
Dettie2: Als dat de reden is, dan moet je doorlezen
Dettie1: Ja dat is de reden, maar het is zo dik en ik kom er maar niet in, en zie er tegenop om verder te lezen en nog zoveeeeel bladzijden.
Dettie2: Jij hebt a l t i j d moeite met dikke boeken..
Dettie1: Ik weet het, ik weet het maar dat is toch geen goed excuus, ik kan moeilijk zeggen ik lees het niet want het is zo dik... Dan moet ik wel een betere reden hebben.
Dettie2: Nee dat is ook geen goede reden, en je hébt wel dikke boeken uitgelezen, zoals De correcties. Waarom die dan wel?
Dettie1: ja dat boek boeide me.
Dettie2: En dit boek niet?
Dettie1: Nee, niet echt, ik weet eigenlijk niet waarom maar ik heb moeite met het weer op te pakken
Dettie2: Je gaat toch geen boek verder lezen dat je niet boeit?
Dettie1 Nee he, dat is eigenlijk wel idioot maar het is wel het samenleesboek...
Dettie2: Nou én, bij elke boek is het maar afwachten of je het wat vindt en je vindt dit niets
Dettie1: Nou niets... maar het boeit niet, het benauwt me dat ik nog zo'n eind verder moet lezen.
Dettie2: Ja zeg hé dat is de bedoeling niet.. je stopt er gewoon mee en dat kan je toch gewoon zeggen...
Dettie1: Denk je écht dat ik dat gewoon kan zeggen?
Dettie2: Ja!
Dettie1: Oke, nou dan zeg ik het maar

eh, hallo allemaal, eh ik wil even zeggen dat ik eh na lang beraad met mezelf heb besloten dat ik het boek niet verder lees...

Dettie
WilV

Bericht door WilV »

Ik zit hardop te lachen hier om jou interne discussie...

Maar zonder gekheid...het lijkt me de enige juiste beslissing.
Onzin om en boek tegen je zin te lezen omdat hettoevallig een samenleesboek is.

Groeten
Wil
tiba

Bericht door tiba »

Ha, moet ook erg lachen: :D :D :D :D :D

Had ik ook met dat andere samenleesboek (titel vergeten, schrijver ook), (was ook zo'n kanjer): de personages werkten me op de zenuwen.
Je zei toen ook: dan moet je niet verder lezen.

Maae ik begrijp het wel: het is zo'n beetje een nederlaag (allez, een kleintje), je wil echt meelezen, maar het boek ligt je niet...

Ik denk dat je de juist beslissing genomen hebt.

Groetjes. Tiba.
kim

Bericht door kim »

:D ...De dikte van het boek schrok me ook wat af, heb het vastgehad in de boekhandel, maar zuchtend weer weg gelegd...dacht de reacties hier nog wat af te wachten :D

Ter info: ik las deze week ergens dat de actrice Natalie Portman plannen heeft om dit boek te verfilmen. Wie weet kan je de filmversie dus wel eens meepikken?

Groetjes, kim
Marjo

Bericht door Marjo »

Nou, ik moet nog beginnen..ik ben benieuwd naar mijn eigen reactie!
berdine

Bericht door berdine »

Ik was al niet van plan mee te lezen deze maand. (Ik kom gewoon niet meer aan mijn eigen keuzes toe.) Maar na dit alles gelezen te hebben, zie ik er zeker van af. Leuke discussie Dettie! :lol:
janna

Bericht door janna »

Wat een heerlijke discussie Det, ik zie je gewoon zitten!!!!

Maar als je het geen mooi boek vindt moet je natuurlijk stoppen, ZEKER als het nog zo'n dik boek is ook. Als een boek van 150 bladzijden je niet boeit, alla, maar zo'n dik boek doorploegen, alleen omdat het een samenleesboek is, NEE!
Goede beslissing!

Neem gauw een ander boek dat je wel boeit!
irene

Bericht door irene »

Prachtig Dettie 1 en Dettie 2. Genoten van deze discussie. Wat het boek betreft: ik moet er nog steeds aan beginnen; heb het zelfs een paar weken geleden gekocht. Maar als ik alles zo lees dan denk ik dat ik een zware dobber ga krijgen met dit boek.

groetjes, irene
janna

Bericht door janna »

Ik heb het boek vorig jaar gelezen en vond het absoluut geen zware dobber, ik heb er van genoten. Ik wens je dus veel genoegen Irene!
WilV

Bericht door WilV »

Ik moest even op gang komen maar geniet nu ook zeer.
Ben benieuwd wat jij er van vindt Irene.

Groeten
Wil
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik vind het te beschouwend. Het is net of iemand aan het vertellen is op een eentonige manier. Nergens een hoogtepunt of een dieptepunt, geen actie..ik breng het terug naar de bieb.
irene

Bericht door irene »

Nou, daar zit ik dan: koop je een keer een boek van € 20,-- krijg je (bijna) allemaal negatieve reacties. En dan nog wel van een samenleesboek....
Ik lees vandaag eerst Zaterdag uit van Ian McEwan, daarna zal ik eens gaan kijken of ik ook zo'n volhouder ben als Janna en Wil. I hope so!

groetjes, irene
Inge

Bericht door Inge »

nou, met de uren die ik zoetmaak in het ziekenhuis deze week schiet het aardig op. Zit bijna aan 200 blz.
bijvoorbeeld van de Oma met smetvrees die iedere morgen sleepte met matrassen en haar mat met de matteklopper aan het werk zette om ongedierte en andere moicroben te pletten,
De eerste keer is het inderdaad mooi, de tweede keer is het al iets minder en de derde keer heb je iets van jaja we weten nu al dat de matrassen om 6u30 moesten uitgeklopt worden om alle microben van de nacht te verwijderen.

Ik heb al gezegd er zitten inderdaad mooie zinnen in maar ppppppppppppffffffffffffff zoveel keer hetzelfde ook.

Nou het ziet ernaar uit dat ik deze week nog wel enkel uren in het ziekenhuis doorbreng, wie weet krijgt het me toch nog te pakken. Zit nog altijd niet aan het stuk van de zelfmoord van de moeder.

Inge
WilV

Bericht door WilV »

Lees vooral niet tegen heug en meug door omdat ik het wat vond hoor Inge.. Dit is ook het soort boek wat mij meestal wel ligt maar waarvan ik me goed kan voorstellen dat dat bij anderen totaal niet het geval is.

de meerderheid hier is al afgehaakt.

Sterkte in hetziekenhuis,

groetjes,
Wil
librije
Contacteer:

Bericht door librije »

Niet treuren Dettie! Ook ik heb dit samenleesboek laten schieten, o.a. vanwege andere "leesverplichtingen". :roll:
Stom is dat hè, dat je je schuldig gaat voelen, als je zo'n boek opzij legt? Maar eerlijk waar: ik twijfelde al een beetje of het er bij kon deze maand en toen hoorde ik hoe dik (meer dan 600 p.) en de negatieve reacties. En toen dacht ik: nee, laat maar.
Bovendien (en dat is geen smoes) wil ik me voorlopig concentreren op de nederlandstalige literatuur.
En leest echt iedereen altijd alle samenleesboeken? Juist omdat er zoveel "leestafelaars" zijn, blijven er voor de forumleden genoeg mensen over om mee van gedachten te wisselen. Toch?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Inge

Bericht door Inge »

Lees vooral niet tegen heug en meug door omdat ik het wat vond hoor Inge..
Ik heb een zéér vervelende gewoonte. Eens ik een boek opgepakt heb kan ik over het algemeen niet stoppen met lezen tot het helemaal uit is. Vreemd eigenlijk. Moest ik nu zeggen ik stop ermee en ik doe het niet onmiddellijk terug naar de bib dan blijf ik lezen in dat boek. Een of andere "vreemde" angst om iets gemist te hebben :shock:
Maar het duurt dan alleen maanden voor ik er helemaal door ben omdat mijn leestempo en leeszin dan steil naar beneden gaat. :lol: Ik zie wel. Denk van tussendoor psalmenoproer te lezen en het spannend samenleesboek. Als er al zoveel afgehaakt zijn blijven er niet veel over om het te bespreken dus mag ik er een paar maanden langer over doen :lol:

Inge
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

In principe probeer ik wel altijd het samenleesboek te lezen en ik had deze ook wel uitgelezen als ie niet zo dik was.
Maar meer dan 600 pagina's doorworstelen... dat werd me toch te erg.
Ook omdat er stápels boeken liggen te wachten.
Maar voordat ik dat beslis ik ga niet verder gaat er een interne discussie aan vooraf zoals jullie hebben kunnen lezen :D

Groetjes
Dettie
Inge

Bericht door Inge »

Nou Dettie, die interne discussie heb ik al een maand met mezelf :lol: Ook bij de trieste tijgers, het onverwachte antwoord, op een bepaald moment met de kronieken van Narnia,.....

En telkens zeg ik, ik stop met lezen, leg het boek aan de kant, lees een ander boek,..... en neem dan weer hetzelfde boek op en lees verder. :lol: :lol: :lol: Verschrikkelijk, hoe ik mezelf er niet toe kan brengen te stoppen in een boek. Ik voel me dan altijd op de een of ander manier schuldig. :shock:

Ik heb hier nochtans nog een stapel liggen waar er ongetwijfeld beter boeken bij zitten. Alleen al voor februari heb ik 5 boeken staan die zouden moeten gelezen worden en we zijn al halfweg februari :shock:

Ik kan het niet laten hé :lol:

Inge
janna

Bericht door janna »

En, Irene, al begonnen in het boek???? Ik ben zo benieuwd wat jij er van vindt!!
irene

Bericht door irene »

Boek gereserveerd voor het komend lange weekend in la douce France.
Gaat als enigste boek mee, dus als ik ga lezen...heb ik geen andere keus ;)
janna

Bericht door janna »

Kun je niet een heel kleine reserve-boekje meenemen?? Het is toch vreselijk als je het niets vind (wat ik overigens NIET verwacht) en je hebt niets anders te lezen. Da's pure zelfkwelling!!
Plaats reactie