en er is een nieuwtje toegevoegd, De geschiedenis van mijn kaalheid, van Marek van der Jagt is net uit. Een boek dat niets met zijn titel te maken heeft. Ook een beetje een boek waarbij je achteraf je wenkbrauwen fronst en denkt: en wáár ging het nu juist over?
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Mijn eerste kinder- en jeugdboek voor het lijstje was een flop. Ik heb het weggelegd. Toen ik het boek meebracht dacht ik:"leuk", toen ik begon te lezen leek het niets. Allemaal aparte stukjes over prinsessen (Het gtote boek van vergeten prinsessen, Philippe Lechermeier) Het lijkt op een informatief boek maar dan met verzonnen verhalen.
Dus opnieuw op zoek voor het lijstje. Die kinder- en jeugdboekenlijsten lijken me niet eenvoudig. Bij de volwassenenlijst heb ik genoeg schrijvers waarvan ik al lang zeg ik zal die eens lezen maar het komt er nooit van, maar bij de jeugd......
haha, irene, daar moest ik om glimlachen. mijn lijstje lokt reacties uit *grijns*. van jou heb ik trouwens intussen het ideetje om te dateren gepikt...
Twee weken geleden bij het chatten ben ik overgehaald om ook mee te doen met de ABC uitdaging. Het worden volwassenen en kinderboeken door elkaar. Ik ben nog niet zo bekend met dit forum (zit meestal bij bookcrossing) maar zal proberen ook hier een lijstje bij te houden.
Mijn ABC hangt gewoon af van wat ik tegen kom dit jaar aan ringboeken en boeken die ik van meetings heb meegenomen.
Omdat ik pas het afgelopen jaar weer ben gaan lezen (na vele jaren bijna niet gelezen te hebben) zijn er voor mij heel veel nieuwe schrijvers.
Ik zal steeds melden als ik een boek uit heb, zodat jullie ook kunnen zien hoe het vordert en wat mijn gelezen boeken zijn.
A:
B:
C:
D:
E:
F:
G:
H: Carl Hiaasen - Uil
I:
J:
K: Jörg Kastner - Het blauw van Rembrandt
L:
M: Husham Matar - Niemandsland
N:
O:
P:
Q:
R:
S:
T:
U:
V:
W:
X:
Z: Jan de Zanger - De mensen kijken altijd zo
groetjes Smitjes (Ans)
Laatst gewijzigd door smitjes op 04 feb 2007, 11:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Balzac en het Chinese naaistertje in één ruk uitgelezen. Over de "heropvoeding" van kinderen van intellectuelen ten tijde van Mao. Prachtig boekje over de waarde van cultuur en de kijk op de wereld die ermee verbonden is. (ik gokte dat Sijie de familienaam van de schrijver was, maar heel zeker ben ik het niet )
Zo te zien ben ik niet de enigste die snel leest...
Lijkt me inderdaad een fascinerend boek elviratoverspin. Maar voor de letter S wil ik me echt houden aan Saramago: De stad der blinden.
En... zoals jullie zien, ben ik, tot nu toe, zeer gecharmeerd van de vlamingen m.b.t. de jeugdliteratuur; er is een wereld voor mij opengegaan.
Ik heb mijn eerste boek op het lijstje gezet. Niet het boek dat ik gehoopt had dit jaar eindelijk eens te lezen maar moest het toch lukken dan haal ik het boek dat ik er nu bij gezet heb weer weg. Eerst zien hoe ver ik kom. Nu staan er dus 2 boeken bij de R. Degene die ik wil lezen en degene die ik nu gelezen heb.
De stad der zienden heet dat. Maar daarom hoeft Saramago toch niet alleen maar slechte boeken te schrijven?
Ik ben gek van Sandor Marai maar zijn boek De gravin van Parma vond ik ook niet echt geweldig, alleen het laatste gedeelte wel.
Nee, dat hoeft niet.
Maar een schrijver heeft toch over het algemeen eenzelfde stijl. Marai zal ik niet meer proberen, en ik denk Saramago ook niet. Hun stijl doet me niks..
Typisch is dat hè..als je niet stilstaat bij die abc-lijst, en gewoon snuffelt, dan kijk je automatrisch naar bekende namen! Dat doe ik tenminste, merk ik nu.
Des te groter de uitdaging natuurlijk..
en gewoon snuffelt, dan kijk je automatrisch naar bekende namen! Dat doe ik tenminste, merk ik nu.
Dat doe nou ook, was gisteren aan het kijken in de jeugdbib en kijk naar allemaal bekende namen. Toen moest ik in mijn hoofd echt een klik maken van "neem eens iemand die totaal onbekend is" en zo bracht ik Inge Claeys mee.