Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
berdine

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 02 Nov 2011, 12:05

Begonnen in "Het gebied van Nevski" van Bart Koubaa: een schrijver zakt door het ijs en houdt daaraan een hersenbeschadiging over. Van de professor die hem behandelt moet hij elke dag een stuk schrijven, zodat die een beter inzicht krijgt in de problemen. De stoornis heeft als gevolg dat hij af en toe een verkeerd woord gebruikt en soms niet op een woord kan komen. Ik begrijp niet veel van de stukken die hij schrijft. De verkeerde woorden haal je er wel uit en die zijn soms komisch, maar de logica en de intentie van die stukken zijn voorlopig nog duister. Een troost is dat de professor het ook allemaal niet snapt. Ik lees dus maar braaf door, het is een dun boekje en misschien wordt het straks allemaal wel duidelijk. Maar mogelijk is het voor mij te hoog gegrepen... :cry:

Marjo

Berichtdoor Marjo » 02 Nov 2011, 12:14

Autobio?

berdine

Berichtdoor berdine » 02 Nov 2011, 12:28

Nou nee, dat geloof ik niet. Je mag hopen van niet! Overigens lijkt het mij voorlopig wel een boek voor jou. Niet zo rechtlijnig en helemaal duidelijk voor de lezer.

berdine

Berichtdoor berdine » 03 Nov 2011, 18:23

Het is uit en misschien toch iets te filosofisch voor jouw smaak, Marjo. Ik heb er nog wat recensies op nagelezen (8weekly en recensieweb), de een negatief en de ander positief en ik denk dat ik het boek wel begrijp. Ik mis bij hen, en bij die uit de VK, de conclusie die ik uiteindelijk zelf heb getrokken: n.l. dat die afasie niet door het ongeluk op het ijs is veroorzaakt.
Het boek is een aanrader voor de een en absoluut ongeschikt voor een ander.
Nu begonnen in De vuistslag van Mark Boog, ook al een oudje en ook al een hoofdpersoon die tijdens zijn ziekte over van alles en nog wat aan het mijmeren is geslagen.....

Marjo

Berichtdoor Marjo » 03 Nov 2011, 19:51

Ik heb het niet zo op boeken die over ziektes gaan, maar wie weet, als ik er tegen aan loop kan ik het altijd proberen.

Renate

Berichtdoor Renate » 03 Nov 2011, 21:12

Inmiddels weer 2 boekjes uit. Een paar dunnetjes dit keer om m'n gemiddelde aantal gelezen boeken een beetje op te vijzelen. Van ruim 100 in een jaar ben ik gezakt naar 85 en dat vind ik teleurstellend.
Ingmar Heytze - Ik ben er voor niemand.
Geen al te rechtlijnig verhaal, maar vreemde filosofietjes. Wel grappig
Fernando Pessoa - Het uur van de duivel
Deze schrijver leerde ik kennen door een voorstelling over z'n gedichten in het theatertje waar ik als vrijwilliger de lichttechniek deed. Dit is een jeugdwerkje.

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Nov 2011, 00:48

oh, dat lijkt me mooi, een voorstelling met de gedichten van Pessoa,

85 boeken in een jaar vind ik overigens nog een aardige score hoor!

Groetjes Willeke

Renate

Berichtdoor Renate » 04 Nov 2011, 09:32

De voorstelling was naar ik meen ook mooi, hoewel ik me er eigenlijk weinig van kan herinneren. Sommige gedichten vond ik wel mooi, hoewel ik niet echt een poezie-liefhebster ben. Een van de weinige dichtbundels die ik heb is van Emily Dickinson.

Net weer een boek uit. Dit keer een thriller van Jan Costin Wagner - Nachtrit
Het was wel aardig, maar ik geef de voorkeur aan z'n andere boeken over een Finse politieman.

berdine

Berichtdoor berdine » 08 Nov 2011, 13:39

Net gelezen: Veldwerk van Rachel Seiffert, mooie verhalenbundel. Nu aan de beurt: De zondag des levens van Raymond Queneau.
Heb ook Een emotionele fout van Cristovao Tezzo liggen en Twee oude vrouwtjes van Toon Tellegen.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 08 Nov 2011, 16:42

Queneau, daar heb ik ook nog ergens een boek van...

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 08 Nov 2011, 17:26

berdine schreef:Heb ook Een emotionele fout van Cristovao Tezzo liggen

Nou ik ben héél benieuwd hoe jij dat vindt.

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 08 Nov 2011, 21:49

Duurt nog effe voor ik er aan toe ben.... De zondag des levens is geen boek waar je door heen vliegt. Ik moet nog al eens een zin dubbel lezen, maar misschien verbetert het als ik er beter in thuis raak. Het heeft wel humor.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 09 Nov 2011, 13:53

Ik lees een debuut, en dat staat voor mij voorlopig bovenaan!!
Ik heb het nog niet uit, maar het is genieten, ik kan me niet voorstellen dat dit nog fout gaat lopen. Straks nog wat boeken wegwerken die een verslag willen en dan lezen!!

O ja, het boek is 'Iris' van Maarten van Buuren.

berdine

Berichtdoor berdine » 12 Nov 2011, 12:47

Queneau is uit en ik ben niet onder de indruk. Het is meer kluchtig dan humoristisch en bij tijd en wijle wordt het erg flauw.
Weet jij nog welk boek jij van hem hebt, Marjo? En als je het gelezen hebt, wat je er van vond?
Ik ga nu beginnen in "Een emotionele fout", met tussendoor een paar anecdotes uit "Twee oude vrouwtjes" van Toon Tellegen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2011, 13:17

ik heb de Zondag des levens gelezen berdine en heb dezelfde mening als jij

zie http://www.leestafel.info/raymond-queneau

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 12 Nov 2011, 13:23

O gut, Dettie, dat had ik niet eens gezien! :oops: En ik neem aan dat de vraag aan Marjo ook meteen beantwoord is: "Zazie in de metro"!
Overigens doet ook "De zondag des levens" af en toe een beetje script-achtig aan.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2011, 13:35

ik bedoelde het niet vervelend hoor. Ik gaf alleen de link zodat je kon zien wat ik van het boek vond.
Ik was er niet kapot van. het begin was leuk maar het stort daarna in. Het werd inderdaad flauw.

Groetjes
Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 12 Nov 2011, 13:57

Nee, joh dat snap ik wel! :lol: Heel goed dat je die link geeft! Heb daar meteen wat commentaar bij gegeven! :mrgreen:

berdine

Berichtdoor berdine » 15 Nov 2011, 21:01

Tja, als je zomaar een boek koopt in de uitverkoop, afgaande op de schrijver, die je wel goed vindt en niet leest waar het over gaat, dan kun je voor verrassingen komen te staan. Zo zit ik nu midden in een boek over een homo die de helft van zijn tijd besteed aan (op zoek gaan) naar erotische avontuurtjes en de andere helft vult met politiek getinte activiteiten, hetgeen me evenmin erg kan boeien. Gelukkig schrijft hij wel net zo soepeltjes als altijd..... ;)
O ja, en het gaat over "Het verhaal van de nacht" van Colm Tóibín.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2011, 09:49

Ik zit in dezelfde sfeer als jij berdine maar dan twee eeuwen geleden in Schiedam. Over een getrouwde man die ontdekt dat hij valt op ander mannen. In die tijd was dat nog niet iets waar je voor uit kon komen. Wel een heel mooi boek. Het heet De brander geschreven door Kieke Plooij.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 16 Nov 2011, 12:04

Net Het leven is vurrukkeluk uitgekregen. Niet onaardig, maar ik vind dat Remco Campert tegenwoordig toch wat leuker schrijft, hoewel z'n stijl in het boek al wel herkenbaar is.
Nu lees ik een omnibus met twee thrillers, waar ik net in begonnen ben en waar ik dus nog niet veel over kan zeggen.
Daarna staat Riikka Pulkkinen op het programma met haar boek De grens. Ik ben wel benieuwd, want ik heb wel iets met Finland.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2011, 12:07

Het leven is vurrukkeluk heb ik hier ook liggen. Maar ben er nog niet aan toegekomen, zal ook nog wel even duren denk ik. Maar als het zover is meld ik me.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Nov 2011, 12:09

Dat boek heb ik niet eens opgehaald, van Campert. Ik vond het toen al niks en hoef niet nog een keer!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2011, 12:14

Ik weet er niets meer van, alleen dat het rond de tijd van Tjeempie en Liesje in luiletterland uitkwam. (Toch? de twijfel slaat accuut toe)

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Nov 2011, 12:35

Kieke Plooij, alleen de naam al zou mij er toe verleiden zijn/ haar boek te lezen.

Terug naar “Diversen - proza”