welk boek gaan we samen lezen in juni/juli?

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
Dettie
Site Admin
Contacteer:

welk boek gaan we samen lezen in juni/juli?

Bericht door Dettie »

Iedereen kan maximaal drie titels opgegeven, graag met een beschrijving erbij en het aantal pagina's

Mijn nominaties zijn:

De dorpskapper van Amour

In het Franse dorp Amour-sur-Belle waait het altijd. Het is een lelijk dorp waar het met de liefde, ondanks de naam van het dorp, niet zo goed gaat. De getalenteerde kapper Guillaume Ladoucette geeft zijn zaak eraan nu te veel van zijn klanten kaal worden. Hij besluit een relatiebureau te beginnen, vanuit de gedachte dat het dorp liefde nodig heeft. Ondanks het kleine inwonertal krijgt hij clientèle, maar de meeste blind dates tussen de dorpsgenoten verlopen nogal desastreus.
'Niet bij iedereen is het liefde op het eerste gezicht,' ment Guillaume. 'Liefde is als een goede cassoulet, zij heeft tijd en toewijding nodig.' Mooi gezegd, maar heeft Guillaume ook een oplossing voor zijn eigen liefdesperikelen? Hij is nog steeds verliefd op zijn jeugdvriendin, die hij al jaren niet heeft gezien...

317 pagina's

Mocht dit boek gekozen worden dan kunnen mensen het boek van me lenen als ik het uit heb

---------------

Retour Palermo - Philip Snijders

Sicilie, midden jaren zeventig. Een jong stel uit Amsterdam arriveert per trein in Palermo voor hun eerste buitenlandse vakantie. Ze spreken geen woord Italiaans en weten vrijwel niets van het ondoorgrondelijke eiland waarop ze hun tentje neerzetten. Meteen worden ze op sleeptouw genomen door leeftijdsgenoten uit de incrowd van de grote stad. Maar ze leren ook een ander Sicili" kennen: dat van een groep ongepolijste vissers uit het dorpje waar ze kamperen.

In Nederland is hun leven, zo jong als ze zijn, dat van een gezapig echtpaar, "met aardappels en groenten om zes uur, en elke avond samen voor de televisie". Hun enerverende Siciliaanse ervaringen stellen het krampachtige evenwicht waarin ze leven danig op de proef. Dertig jaar later is een van hen terug in Palermo. Hij gaat op zoek naar het standbeeld dat is opgericht voor een van de vrienden van destijds, maar stuit op heel wat meer dan dat.

Het contrast tussen de benepen Hollandse tieners en hun flamboyante Siciliaanse vrienden weet Snijder subliem te tekenen. En telkens is daar ook een onmiskenbare erotische spanning, die niet alleen de twee jonge mensen maar ook de lezer in verwarring brengt.

Philip Snijders is de schrijver van Zondagsgeld

190 pagina's

Mocht dit boek gekozen worden dan kunnen mensen ook dit het boek van me lenen als ik het uit heb

Dettie
Annemarie

Bericht door Annemarie »

Ik ben net begonnen in het boek "Naar huis zwemmen" van Rolf Lappert. Tot nu toe belooft het veel goeds.

Deze beschrijving heb ik even van het internet geplukt:

Wilbur is 1,50 meter, maar zou graag zo sterk en onoverwinnelijk willen zijn als Bruce Willis. Wilbur weet heel zeker: bij hem gaat alles fout. Zijn Ierse moeder sterft bij zijn geboorte, zijn Zweedse vader verdwijnt, zelf is hij dus te klein, en zijn eerste thuis is een couveuse. Als zijn grootouders hem naar Ierland halen, ervaart hij een beetje het gevoel een thuis te hebben en een vaderland. Maar zijn beste vriend komt in een opvoedingsgesticht terecht, zijn grootmoeder overlijdt bij een ongeval, en Wilbur weet: ik ben en blijf een loser. De charmante Aimee wil hem iets anders bijbrengen, namelijk dat hij het geluk eindelijk eens moet zoeken waar het voor het oprapen ligt, als hij maar zou kijken! De zo sympahieke, levensonwillige Wilbur heeft een half leven nodig om te snappen dat je zelfs voor het geluk niet weg kunt lopen.

De lezer volgt Wilbur van Ierland naar Zweden naar Amerika, op het spoor van zijn verdwenen vader, en ontmoet met hem een caleidoscopische verzameling verknipte en toch o zo menselijke personages. Een bildungsroman over volwassenwording en zelfbewustwording, geschreven met een prachtig beheerste, subtiele humor.

486 pagina's
Marjo

Bericht door Marjo »

Twee die ik al ken, eentje die nog moet. Ik nomineer zelf niet.
berdine

Bericht door berdine »

Naar huis zwemmen staat ook op mijn leeslijst. Onze bieb heeft het nog niet en omdat het zo nieuw is kan ik het ook niet bij een andere bieb aanvragen. :(
Met 19,95 is het ook niet echt goedkoop.
WilV

Bericht door WilV »

Naar huis zwemmen staat ook hoog op mijn leeslijst, dus mijn stem gaat daarna uit.

En ik ben nog jarig deze maand, dus wie weet.. :)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nou dan wordt het 'Naar huis zwemmen... '

Ik neem tenminste aan dat Marjo dit boek bedoelde met 'eentje die nog moet'.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Ja, dat heb je goed gezien. Het ligt al klaar.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Het samenleesboek is dus Naar huis zwemmen geworden.

Dettie
Joanazinha

Bericht door Joanazinha »

Leuk! Ik heb dit boek al een tijdje geleden gekocht omdat ik het graag wil lezen. Heb hem gereserveerd voor mijn vakantie in juli; dus ik kan eind van die maand in ieder geval mijn mening geven over het boek!
Het lijkt mij een prachtig verhaal...
Marjo

Bericht door Marjo »

Eén verhaal?? Het zijn er veel!!!
Plaats reactie