Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Marjo » 02 Mei 2011, 15:34

Heel leuk boek, door de achterkleinzoon van de schrijver van de oude Dik Troms.

Lees meer: http://www.leestafel.info/ton-van-der-lee

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 02 Mei 2011, 16:04

Hee dat is een verrassing, wat leuk zeg een nieuw boek over Dik Trom.
Bijzonder dat het verhaal aan de huidige tijd is aangepast.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2011, 11:28

Ik lees nu op zijn website dat Ton van der Lee ook het boek over de Maasai heeft geschreven (met DVD) nu snap ik ook waarom Dik Trom bevriend raakt met een Maasai jongetje.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jun 2011, 10:52

Kijk, dat wist ik dan weer niet.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Renate » 22 Mei 2017, 16:00

Blijf van m'n jeugdhelden af.
Als je een hedendaags verhaal wilt vertellen, creëer dan een nieuwe hoofdpersoon en lift niet mee op een bekende naam, ook al ben je de achterkleinzoon van de oorspronkelijke schrijver.

Ik wil ook geen Arendsoog op een motorfiets, met een mobieltje.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2017, 16:36

Wat ben je streng! Ik herinner me dit boek nu wel weer en ik vond het leuk.
Bovendien worden kinderen zo door een modern boek geïnspireerd om ook de oude verhalen te lezen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Renate » 22 Mei 2017, 17:04

Tja, maar of ze dan die oude verhalen ook leuk vinden?

Ik heb geen bezwaar tegen een nieuwe Dik Trom, maar ga het dan niet te uitbundig moderniseren. Als je perse de actualiteit in een verhaal wilt verwerken, schrijf dan een verhaal met een nieuwe hoofdpersoon. Als je een nieuw Dik Trom verhaal wilt schrijven, sluit dan een beetje aan bij de oude boeken.

Bij Pietje Bell in Amerika stoorde het me niet zo, dat het zich vermoedelijk een stuk later afspeelt, omdat het toch in zekere zin aansluit bij de andere boeken.

Bij de nieuwere boeken van Bob Evers gaan de veranderingen wel storen. De oorspronkelijke serie speelt zich kort na de oorlog af en hoewel de jongens minder snel oud lijken te worden, dan de avonturen misschien zouden suggereren, bleven de boeken toch een beetje in de sfeer van de jaren 50 hangen. Toen iemand anders het stokje van Willy van der Heide overnam en de boeken zich ineens begonnen af te spelen na de val van de muur, begon het een en ander toch wel te storen.

Zo streng ben ik nu ook weer niet, maar er zijn wat mij betreft toch wel wat grenzen.
De film over Dik Trom vind ik overigens nog veel verder over de grens. Die heeft helemaal niets meer met de oorspronkelijke boeken te maken. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dik_Trom_(film)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Marjo » 22 Mei 2017, 18:36

Maar het maakt toch niet uit in welke tijd die verhalen zich afspelen? Het gaat om de jongen, en zijn dwaze avonturen doen het ook nu nog goed!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Renate » 22 Mei 2017, 19:13

Nee, dat ben ik niet met je eens. Als een boek zich duidelijk in een heel andere tijd afspeelt, wek dan niet de suggestie dat de hoofdpersoon dezelfde figuur is als die uit boeken die zich in een heel andere tijd afspelen. Je schrijft ook geen boek over de Scheepsjongens van Bontekoe op een olietanker of een vrachtschip.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Marjo » 23 Mei 2017, 08:29

Waarom eigenlijk niet? Lijkt me juist interessant, om te zien hoe het nu gaat!
Voor mij is Dik Trom - en al die andere boekfiguren - een type, geen verpersoonlijking. Het type Dik Trom kun je overal loslaten.
Als je het personage dan een andere naam geeft, is er de herkenning niet dat het zo'n type is.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Renate » 23 Mei 2017, 10:45

Ik vind het prima om een boek te schrijven over scheepsjongens op een vrachtschip, of een boek waarin iets anders wordt aangekaart, maar gebruik dan niet de namen van figuren uit andere kinderboeken. Dik Trom is voor mij gewoon een hoofdfiguur uit boeken die zich in een bepaalde tijd afspelen, dus niet alleen een type. Evenmin als je Oliver Twist, of een andere figuur uit boeken als types kan zien. Een naam associeer ik met de persoon uit een boek, zeker als de naam model staat voor het boek. Het is geen Jan Jansen, of Klaas de Vries of iets dergelijks, een persoon waar je willekeurig wat op kan plakken.
Arendsoog, Old Shatterhand, of andere figuren uit boeken die zich in het Wilde Westen afspelen, zet je ook niet neer in een boek over hedendaags Amerika, ook niet als ze dezelfde eigenschappen zouden bezitten als de originele figuren.
Dus wat mij betreft geen Dik Trom bij de Masai, maar voor mijn part Klaas de Jong bij de Masai. Wat voor type het is, blijkt uit het boek. Het is maar zeer de vraag of de kinderen van nu nog weten wat voor type Dik Trom in de oude boeken is. Dan is het dus eigenlijk alleen op de ouders gericht.

Waarom geen hedendaagse Joop ter Heul, of de Katjangs?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Marjo » 23 Mei 2017, 12:36

Ik zou dat prima vinden een hedendaagse Joop ter Heul. Maar waarschijnlijk is mijn mening dat dat allemaal best kan, de meest afwijkende, want het gebeurt nauwelijks dat schrijvers 'oude' personages in de moderne tijd plaatsen.
Voor de jeugd die de oude typetjes niet kennen zou het eerder een aanleiding kunnen zijn om daar dan ook eens in te duiken.
Maar goed, het is geen must. Ik heb er alleen geen moeite mee.

Er is een serie waarin bekende personages een heel andere rol spelen dan die waarmee ze bekend zijn. Griezelboeken. Ik kan ze even niet terugvinden.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Renate » 23 Mei 2017, 13:10

Ik weet waar je op doelt. Zombieversies van klassiekers uit de literatuur. Dat spreekt mij ook niet aan.

Ik blijf in zekere zin toch moeite houden met een modernisering van figuren uit oude boeken. Je mag wat mij betreft een soortgelijk verhaal vertellen, maar gebruik dan niet de naam van de hoofdfiguur uit het oude boek. Zet er dan wat mij betreft bij, geïnspireerd door... volgt de titel van het boek, of de serie.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Marjo » 23 Mei 2017, 13:16

Dat kan ook natuurlijk.
Laten we het er maar op houden dat we van mening verschillen. Het is geen strijdpunt, want als we niet willen hoeven we het niet te lezen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Ton van der Lee: De nieuwe Dik Trom (10+)

Berichtdoor Renate » 23 Mei 2017, 13:19

Ik zeg ook niet dat ik de boeken niet zou willen lezen, alleen dat ik het prettiger zou vinden als men de oude namen zou laten rusten.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten