Mieke van Hooft: Vader verliefd (7-9 jaar)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Mieke van Hooft: Vader verliefd (7-9 jaar)

Berichtdoor Marjo » 26 Nov 2010, 16:06

Een leuk verhaaltje over een hedendaags probleem, dat hopelijk altijd zo makkelijk opgelost wordt.

http://www.leestafel.info/mieke-van-hooft-7-9-jr

Marjo

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2010, 17:18

Grappig die verliefde en puberende vaders in de hedendaagse boeken.


Dit klinkt inderdaad ook erg leuk geschreven.

Thé is een man?

Groetjes
Willeke

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Nov 2010, 22:08

Nee, het is een afkorting van Thea..

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2010, 23:21

Oke, maakt verder niet uit. ik vroeg het me af.

Groetjes
Willeke

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2011, 17:16

Deze schrijfster was vandaag op onze school.
Natuurlijk was er veel aandacht voor haar boeken vijfenvijftig al!!
Maar wat ik leuk vond is dat ze ook aandacht besteedde aan de Kinderjury, en ik zag de juf krabbelen. Wie weet wordt er nu eindelijk eens wat mee gedaan op school! Ik heb daar de back-up van de leerkrachten voor nodig, in mijn uppie lukt dat niet.

Wat ze ook deed, door middel van een powerpointpresentatie: ze liet verschillen tussen de omslagen van de boeken zien. Waar je op kunt letten. Waarom het ene wel goed is, en het andere niet.
Heel leerzaam.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2011, 17:46

Hee wat een leuk verhaal Marjo. Je had al wel je voorwerk gedaan door veel boeken van haar te lezen en al verteld dat ze zou komen maar ik wist niet wanneer.

Kan een school zelf ook meehelpen met de kinderjury? Wat kunnen ze dan doen? Zorgen dat de boeken in 'huis' zijn? Of posters ophangen? vertel, vertel.

En die boekomslagen... bedoel je wat mensen aantrekt en wat niet?
hier ook... vertel, vertel.

Nieuwsgierige Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jan 2011, 20:34

Bij de boekomslagen gaat het er om dat het nieuwsgierig maakt, vertelde ze. En natuurlijk moeten ze kloppen met het verhaal. Bij sommige boeken, bijvoorbeeld die voor jonge kinderen, wil je een tekenaar die heel 'zoet' tekent, bij een ander, bijvoorbeeld ' geen geweld' of 'de tasjesdief', heb je liever een 'scherpe' tekenaar.
Ze liet een paar voorbeelden zien van 'foute' tekeningen. Bij één boek ( 'het doorgezaagde meisje') werd de clou van het verhaal getekend, dat wil je natuurlijk ook niet. Of de kleuren zijn niet goed. Er kan heel veel mis zijn. En er zijn ook hele mooie omslagen!

Bij de kinderjury stemmen de kinderen op hun favoriete boek. Natuurlijk kan een school, of zelfs een klas kinderen stimuleren meerdere boeken te lezen die op de lijst staan. Ik heb het als bieb ook wel geprobeerd, maar met alleen stemformulieren neerleggen, posters ophangen en de boeken aanprijzen ben je er niet. Als een juf of meneer in de klas er meer over vertelt, werkt het veel beter. Tot nu toe deden ze dat niet. Ik ga dus weer een poging wagen!

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 20 Jan 2011, 13:50

Wat leuk dat deze schrijfster op school was Marjo!
Altijd leuk om meer te horen, bijvoorbeeld inderdaad over de voorkant van een boek. Ik las daar een tijdje terug in de volkskrant een heel artikel over, dat daar hele filosofieën over bestaan, en dat een deel van het succes van een boek met de omslag te maken heeft.
de serie van Stieg Larsson ging pas lopen toen ze de cover veranderd hadden.

He... en succes met je kinderjury-promotie!!!
Zou leuk zijn als dat ging lukken. En één enthousiaste juf/meester moet toch te vinden zijn.

Groetjes Willeke

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Jan 2011, 17:56

Ik doe mijn best...


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten