De Hairstons is, zoals op de cover staat, 'het waar gebeurde verhaal van de plantersfamilie Hairston en hun slaven. Een magnifiek epos over slavernij en bevrijding.'
En een magnfiek epos is het; ik kan niet anders zeggen. Wiencek heeft ruim 10 jaar met heel veel geduld en precisie de geschiedenis proberen bloot te leggen van de Hairstons, van oorsprong blanke plantage-eigenaren en zwarte slaven die niets met elkaar deelden behalve hun naam. Het is de trieste en beschamende geschiedenis van de slavernij, maar ook één van hoop en verzoening wanneer in deze tijd de leden van beide familietakken jaarlijks samenkomen in een reünie. De stamboom is ingewikkeld en bewijst dat er in bepaalde tijdvakken vermenging tussen beide groepen op is getreden.
De auteur heeft met heel veel mensen gesproken, zowel blanke als zwarte Hairstons. De twe belangrijkste waren wel Peter W. Hairston en Squire Hairston, de blanke en zwarte patriarchen van de families. Daarnaast heeft hij duizenden documenten bestudeerd: administraties van plantage, brieven, rechtbankverslagen, testamenten etc. Het boek bevat een heel hoofdstuk met noten en een bibliografie waarmee Wiencek een betrouwbaar fundament legt onder zijn verhaal.
Het boek leest als een biografie, een thriller, een roman en een geschiedenisboek tegelijk. Hoewel het verhaal van de slavernij bekend verondersteld mag worden, zijn de details af en toe ten hemel schreiend. Wat mij vooral schokte was het feit dat in de Tweede Wereldoorlog mensen als de bekende generaal George Marshall (ja, die van de Marshall-hulp die Europa er weer bovenop bracht) regelrechte racisten bleken te zijn. Dat zijn verhalen die ik tijdens de geshiedenislessen niet heb gehoord.....
Andere belangrijke onderdelen van het boek zijn natuurlijk de Burgeroorlog en de strijd voor (goed) onderwijs aan zwarte kinderen.
Ik vond het een fascinerend en heel mooi boek. Ondanks de vele namen en kruisverwijzingen en sprongen in de verhalen, vind ik dat Wiencek een duidelijke lijn heeft weten vast te houden. Ook zijn schrijfstijl is helder waardoor het een heel toegankelijk boek is geworden. Mede door de uitgebreide stamboom voorin het boek en een aantal foto's is het een prachtig familieboek geworden; de geschiedenis van De Hairstons.
Henry Wiencek - De Hairstons
-
-
In de Volkskrant staat een uitgebreid artikel over dit boek
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... _Hairstons
en heb je voor mij het ISBN nummer van dit boek?
Ik kan het nergens vinden, ook bij bruna niet.
Dettie
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... _Hairstons
en heb je voor mij het ISBN nummer van dit boek?
Ik kan het nergens vinden, ook bij bruna niet.
Dettie
-
Wat grappig! Dat krante-artikel zit ook uitgeknipt in het boek. Ik heb het boek van berdine gekregen, dus denk dat zij het er in heeft gestopt. Ik laat het er mooi inzitten voor de volgende lezer.
Het ISBN-nummer is: 90-229-8215-7. Ik kon ook geen verdere info over het boek vinden. Raar hè?
Joanazinha
Het ISBN-nummer is: 90-229-8215-7. Ik kon ook geen verdere info over het boek vinden. Raar hè?
Joanazinha