Anton Valens: Vis (samenleesboek augustus/september)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
WilV

Berichtdoor WilV » 21 Sep 2009, 12:53

Die afstandelijkheid, ik denk dat het aan de aanwezigheid van de vader ligt? Fred moet de zoon van zijn vader zijn, niet de vriend van zo'n watje (want kunstenaar) als de ik-persoon.

Ja..dat zou wel eens een hele goede verklaring kunnen zijn.

Dat wat jij citeer uit de avonden is ook mooi Dettie, dat die vissers nauwelijk met elkaar praten op die boot.
Dat is toch wel de indruk die het meest blijft hangen na het lezen van dit boek, dat het een wereld op zich is, met een totaal andere "wereldorde"dan aan de wal, andere codes, ongeschreven wetten en verhoudingen, en dat je daar als buitenstaanders, laat staan als kunstschilder, totaal buiten valt.

Wil

Marjo

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2009, 16:22

Ha ja, dat zal ik niet weten dat hij schildert! Ik zeg het notabene in mijn verslag...
Maar hij is mee geweest op zo'n kotter, zeg je. Dat is genoeg om het boek een autobiografisch aspect mee te geven: hij kent de sfeer. En die heeft hij dan dus versterkt door dat boek. Ik ging er ook niet van uit dat hij precies dit avontuur had mee gemaakt.
Eigenlijk is dat verhaal helemaal niet zo belangrijk, het gaat om de sfeertekening.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2009, 17:17

O Marjo, ik vond je juist zo poëtisch en zag het niet dat je het letterlijk bedoelde.

Valens heeft zijn woorden met zorg gekozen, hij schildert als het ware de scènes. Oftewel: hij schildert de zee.

Prachtig gezegd van je vond ik.

Hij is dus meer dan 20 jaar geleden met zo'n kotter meegeweest. Is het dan evengoed een autobiografisch aspect? Als hij schrijft ik sprong op de fiets, is dat dan ook een autobiografisch aspect vraag ik me ineens af. Ik vond erg leuk dat hij de reisverslagen van die vidas... site had gelezen en delen had 'gebruikt' Ook had hij door de jaren heen wel een interesse voor de visserij en schreef aldoor mooie zinnetjes op die in hem opkwamen. En uiteindelijk hebben wij dan het plezier daarvan, wij kunnen meegenieten van zijn interesse en prachtige zinnen.
Inderdaad Marjo, de sfeer blijft je bij, het is alsof je zelf ook aan boord bent geweest.

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 22 Sep 2009, 16:03

Vis is hier bij de bieb nog altijd in bestelling. :( Zal wel bedorven zijn tegen dat ie aankomt. :mrgreen:

Marjo

Berichtdoor Marjo » 22 Sep 2009, 16:03

Ik kan hem opsturen, Berdine?

berdine

Berichtdoor berdine » 22 Sep 2009, 16:10

Oh, als je dat wil doen! Heel graag, dank je wel! Ik ben na Irene aan de beurt en die gaat er even tussenuit. Dus dan duurt het nog wel even.
Ik begrijp niet dat dat bij de bieb zo lang moet duren. Staat al maanden in bestelling.
Heb je mijn adres nog?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 22 Sep 2009, 19:48

Jawel..

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 23 Sep 2009, 16:31

Fijn; ik wilde net voorstellen om Dettie's exemplaar dat ik aan het lezen ben niet naar Irene, maar naar Berdine te sturen. Ik krijg het namelijk niet op tijd uit zodat Irene het mee kan nemen op vakantie.
Nu kan ik het boek rustig uitlezen en dan in het weekend naar Irene sturen zodat zij hem bij thuiskomst aantreft. Dat geeft mij een beetje rust; want ik kom onverwacht de laatste 2 weken heel weinig aan lezen toe :cry: .
En als er dan een boek heel erg ligt te dringen, lees je ook niet lekker merk ik.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 25 Sep 2009, 17:54

En ik heb het boek zojuist uitgelezen en dichtgeslagen. Wat een apart verhaal, met een onverwacht, abrupt einde. Ik vond het taalgebruik prachtig, en daardoor heb ik het uitgelezen. Want het verhaal zelf is naar mijn gevoel niet meer dan een opsomming van het leven aan boord van een kotter. Met een glimlach de regels gelezen over het babykrabbetje dat de ik-figuur bijna op het eind plaagt en dan probeert met zijn kleine schaartjes tot de aanval over te gaan.

Mooie zinnen, poëtisch. Blij dat dit het samenleesboek was, want ik had het anders waarschijnlijk nooit in handen gekregen.

Het boek gaat dit weekend naar irene. Helaas te laat om mee te kunnen op vakantie, maar ik hoop dat je er van geniet bij thuiskomst.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 28 Sep 2009, 08:16

Ik merk dat vooral de sfeer aan boord me het meest bijblijft. Het is alsof ik mee ben geweest op die reis. De personages blijven me minder bij op de zwijgzame man na, gek genoeg.

Inderdaad Joanazinha, het taalgebruik maakt het boek, vind ik ook.
Anders was het een verhaaltje over een weekje aan boord van een kotter waar dan net een ongeluk gebeurt.

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 01 Okt 2009, 10:40

Boek is uit en gaat vandaag retour naar Marjo.
Ik heb niet zo heel veel toe te voegen. Ik vond het boek in het begin verschrikkelijk. Eerst die hele uitleg hoe zo'n visvangst gaat tot en met het gruwelijke strippen. Het is dat het de ik-figuur ook tegenstond, anders had ik het niet eens uitgelezen.
De mooie passages gingen allemaal over de zee en stonden er zo, dat ik het gevoel kreeg, dat de schrijver ze er express tussen gevoegd had, om een andere kant van het leven op zee te laten zien, een soort tegengif tegen de harde werkelijkheid aan boord.
Het verhaaltje is dun, net als het boekje. Het is inderdaad de sfeer op de kotter die er het meest uitspringt. Die heeft hij mooi weergegeven.

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

De duim wordt door de controleurs meegenomen en speelt geen werkelijke rol. Enkel om aan te geven hoe verschillend de mensen in het leven staan. Addie die hem gewoon weer terug in zee wil gooien. De schrijver die denkt aan wat eventuele familie van de eigenaar van de duim moet doormaken, als die duim van een vermiste zou zijn.
Dat stukje over dat minikrabbetje vond ik ook erg leuk, Joanazinha.

irene

Berichtdoor irene » 12 Okt 2009, 13:26

Het boek lag voor me klaar, toen ik thuis kwam van een heel fijne, ontspannende vakantie.
Ik probeer het deze week nog te lezen.

groetjes, irene

irene

Berichtdoor irene » 21 Okt 2009, 20:42

Mooie beschrijving van een week op een visserskotter.
Valens schrijft goed en smaakt naar meer, alleen dit thema kon mij niet zo bevredigen.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Okt 2009, 22:49

Je vond het verhaal zelf niet zo aansprekend irene?
Er gebeurt eigenlijk best wel veel, alleen besef je je dat achteraf pas.

Die vriend wil stoppen met zijn studie, die duim, de beschuldiging naar de hoofdpersoon, de gebeurtenis in het ruim enz.
Aanvankelijk denk je dat je 'een week op zee' hebt gelezen maar het is veel meer.

dettie

irene

Berichtdoor irene » 22 Okt 2009, 10:07

Dettie schreef:

Er gebeurt eigenlijk best wel veel, alleen besef je je dat achteraf pas.

Dat is inderdaad waar.
Terwijl ik mijn motivatie over dit boek schreef, was manlief het aan het lezen. Hij is zeer gecharmeerd van het verhaal.
Het is maar een dunnetje, als je het boek nog even kunt missen, dan lees ik het volgende week nog een keer - om langzaam tot mij te nemen - ;)

groetjes, irene

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Okt 2009, 10:49

Ja hoor, is prima!

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 22 Okt 2009, 20:17

Zo'n boek is het hè! Je wilt het nog een keer lezen!!

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”