G. J. Wielinga: Schaduwland (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

G. J. Wielinga: Schaduwland (debuut)

Berichtdoor Marjo » 11 Nov 2008, 14:08

Het verhaal van een hopeloze liefde. En al is dat niet iets wat ik graag lees, de schrijver weet te boeien!

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/gj-wielinga

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Nov 2008, 11:10

Ik heb even gezocht of egodocument ook autobiografisch inhoudt

egodocument
Geschrift dat behoort tot de autobiografische teksten, zoals de brief, het dagboek, de autobiografie, het reisverslag en de memoires. Het gaat hierbij steeds om teksten waarin een auteur een zelfbeeld geeft van zijn persoon (karakter, leefwijze, levensomstandigheden) en van personen uit zijn omgeving. In die zin kunnen ook fotoalbums, films en video-opnamen tot de egodocumenten gerekend worden, evenals alba amicorum.
Egodocumenten zijn een bron voor de biografie van auteurs, al zal er altijd voorzichtig gebruik van gemaakt dienen te worden vanwege het genoemde zelfbeeld en de stilering.

Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/bork001lett01/

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 12 Nov 2008, 13:55

Aha, dus het kan autobiografisch zijn, maar dat hoeft niet in zijn geheel.
Ik ken de schrijver niet, geen idee!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2009, 14:26

En ik heb het boek ook gelezen en heb toch wel een andere mening dan Marjo zie ik nu.

Zie http://www.leestafel.info/gj-wielinga

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Sep 2009, 15:10

Maar jij hebt meer met Reve op de achtergrond gelezen en die ken ik eigenlijk helemaal niet. Voor mij was het vooral een boek over de liefde, wat voor liefde dan ook. Ik moet zeggen dat ik me er al niet zo veel meer van herinner, maar als ik mijn eigen verslag zo lees had ik ook niet veel te vertellen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Sep 2009, 16:33

Nou het is in feite niet te vergelijken met Reve. Die schrijft veel indringender dan Wielinga. Ik vond alleen die namen, Wolf en Tijger, een beetje zwak om te gebruiken, niet erg origineel.

Soms dacht ik wel, vooral toen Wolf ziek werd en verzorgd door Tijger, aan Reve die tijdens ziekte in zijn jonge jaren ook verzorgd werd door Tijger. Volgens de schrijver heeft hij echter zich laten inspireren door Die Leiden des jungen Werther, een briefroman van Goethe.

Dit staat over het boek van Goethe op internet:
Zelden is er een boek verschenen dat zijn tijd zo in de nerf wist te raken. Een groot aantal vooral jonge mensen kon zich met de held identificeren. Die held was Werther, de intelligente, romantische jongeman, die in Lotte zijn grote liefde ontmoette, maar moest ervaren dat die niet beantwoord werd. Zij had haar hart aan een ander geschonken. Wanneer Werther zich dat tenslotte heeft gerealiseerd, maakt hij een eind aan zijn leven. In zijn dagboek schrijft hij over het geluk dat hem deelachtig werd voor háár te kunnen sterven. Aan zijn schrijftafel gezeten schiet hij zich een kogel door het hoofd.
http://www.digischool.nl/ckv1/ckvdol/li ... oethe1.htm

Alleen eindigde het in Schaduwland gelukkig niet zo fataal, wel heeft Thomas zijn hart ook aan iemand anders geschonken. (hoewel)

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 17 Sep 2009, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Sep 2009, 08:31

Dit soort achtergronden zegt mij heel weinig. Ik lees het verhaal sec, en daarom gaat het voor mij meer over de Liefde an sich. Zonder al die poespas en verwijzingen. Dat leest heel anders denk ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Sep 2009, 09:00

Free-lance journalist G.J. Wielinga (1971) publiceerde korte verhalen en schreef voor theater. Zijn debuutroman is een schamel verhaal over een man die verliefd is op man die al een man heeft. De ik-figuur is nogal seks- en drugsbelust en verliest zich in bespiegelingen over zijn lot en de onbereikbare ander. Veel gebeurt er niet in dit boek. De lezer moet door lange passages heen, deels in verhalend proza, deels in briefvorm. De auteur wil stijlexperimenten beoefenen, maar veel meer dan vage herhalingen van een auteur/ik-figuur die vooral met zichzelf ingenomen lijkt, wordt het niet.

(NBD|Biblion recensie, Drs. Cees van der Pluijm)



Arme Wielinga Een vernietigende Biblion'recensie'.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Sep 2009, 20:12

Stijlexperimenten, ik meen dat dat mij juist aantrok, de spielerei van het boek. Smaken verschillen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten