Nieuw aangeschaft

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Roel

Berichtdoor Roel » 29 Jan 2008, 11:48

Dat van Akroyd is geloof 1000 bladzijden en omvat de "hele" geschiedenis.

Dat kan ik begrijpen. Als je Londen met de benenwagen verkent, bereidt je dan maar voor op afgelopen voeten en stijve benen!
Ik neem aan dat je niet naar nieuwste Londen bent geweest? Dat ligt aan het randje waar ze van alles en nog wat uit de grond stampen.

Marjo schreef:Nee geen Akroyd. Het boek ligt nu boven, kan de schrijver even niet nakijken, maar het is een oud boek, met oude foto's. Daarom viel ik er voor trouwens. De geschiedenis gaat niet verder dan de tweede wereldoorlog.
Eigenlijk heb ik niets 'nieuw' aangeschaft, het zijn tweedehands boeken. (Ik was echt in Londen Roel, het zit nog in m'n benen..)

Roel

Berichtdoor Roel » 29 Jan 2008, 11:59

Gisteren Bouwen in Nederland 600-2000 aangeschaft.
Bij opruiming kwam ik een folder tegen waarin een boek over architectuur werd aangekondigd. Folder en boek bleken van vorig jaar.
Gelukkig was het nog steeds te krijgen en zou ook moeten, want is namelijk een standaard werk.
Het is werkelijk prachtig, alle stijlen komen langs en bepaalde bijzondere gebouwen uit allerlei periode's worden uitgelicht.

Dan kan ik ook nog even vermelden dat waarschijnlijk vandaag "De verwondering van het maken" zal arriveren. Dit boek door Harry Verhoeven in eigen beheer uitgegeven kreeg een zeer lovende bespreking in nrc. Dit boek gaat over de bouwonderwijsgeschiedenis van Nederland met speciale aandacht voor de oude ambachtschool en het leerlingstelsel. Het is prachtig geillustreerd met bijzondere oude foto's. Alles komt aanbod: gebruikte materialen, lesmethoden, omstandigheden etc
Ik ben heel benieuwd.

O ja op de Likona contactdag in Diepenbeek, België waar ik twee zaterdagen geleden tussen 500 andere liep, heb ik ook nog de Nederlandse uitgave van de KNNV-uitgeverij: De natuur als bondgenoot. En de ondertitel luidt: "De wereld van Heimans en Thijsse in historisch perspectief" gekocht. Ik ben als natuurliefhebber zeer geïnteresseerd in de geschiedenis van de opkomst van de natuurbescherming.

Ik kan dus weer vooruit, alsof het al niet kon!

Marjo

Berichtdoor Marjo » 29 Jan 2008, 13:40

Maar dit zijn meer kijk- en bladerboeken dan leesboeken denk ik?

Nee, Roel, het nieuwste Londen, dat doet me weinig. Dat hebben we hier ook..of zeg ik nu iets verkeerds?

Roel

Berichtdoor Roel » 30 Jan 2008, 15:39

Het zijn in ieder geval boeken, Marjo.

Dat over de architectuur is een naslagwerk, al kan je het natuurlijk achter elkaar lezen. Wat ik ook vaker doe. Maar ook als je wat wilt weten over een specifiek gebouw, wat uitgelicht wordt, kun je alleen daar op richten.

Dat over Heimans & Thijsse is zo'n boek dat ik achter me kaar uitlees.
Zeker omdat ik er zeer benieuwd naar ben.

Dat geldt ook voor het boek van Harry Verhoeven. Dat is niet gortdroog systematisch, maar eerder verhalend, informatief geschreven.

Marjo schreef:Maar dit zijn meer kijk- en bladerboeken dan leesboeken denk ik?

Dus je heb de aanbouw van de te verrijzen kolossen wel gezien?
Natuurlijk mag je het niks vinden en dan zal je niet alleen in die mening staan, weet ik zeker. Ik kan er weinig over zeggen, omdat ik er alleen kennis van nam via een grote foto in nrc. Ik vind vele soorten architectuur mooi en boeiend, ook soms moderne.

Nee, Roel, het nieuwste Londen, dat doet me weinig. Dat hebben we hier ook..of zeg ik nu iets verkeerds?

Roel

Berichtdoor Roel » 15 Feb 2008, 14:57

Weer een paar boeken aangeschaft, dat wil zeggen, in ieder geval momenteel één.

Nelleke Noordervliet - Snijpunt

En nog in bestelling: Rascha Peper - Vingers van marsepein

Ik hoor net na informeren dat het boek binnen is! Jippie!!!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 15 Feb 2008, 16:53

He Roel wat een mooie boeken.
Alletwee staan ze op m'n verlanglijstje.

Veel leesplezier.

Dettie

Roel

Berichtdoor Roel » 05 Mar 2008, 12:58

Gisteren besteld via Boekenroute:

Thuis in Europa over eetculturen en kleding van de Europese burger tussen 1500 en 1800.
(Ad Donker uitgeverij)
Laatst gewijzigd door Roel op 10 Mar 2008, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2008, 13:41

Doet ie het weer!
Ik word altijd zo hebberig van de boeken die jij noemt Roel.

Dettie

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 05 Mar 2008, 13:55

Roel schreef: Rascha Peper - Vingers van marsepein

Ik ga dit boek via bookcrossing lezen. Ben heel benieuwd. Heb jij hem al gelezen en wat vond je ervan?

Groetjes,
Joanazinha

Roel

Berichtdoor Roel » 06 Mar 2008, 11:57

Hallo Joanazinha,

Mijn verslag staat er al dagen op. Ook die van Petra O. die was me net voor. Ik zou zeggen lees het boek en lees daarna wat Petra en ik ervan vonden en kom erachter of dat overeenkomt met wat jou bevindingen zijn.

Veel leesplezier!

Groeten,
Roel

Joanazinha schreef:
Roel schreef: Rascha Peper - Vingers van marsepein

Ik ga dit boek via bookcrossing lezen. Ben heel benieuwd. Heb jij hem al gelezen en wat vond je ervan?

Groetjes,
Joanazinha
Laatst gewijzigd door Roel op 06 Mar 2008, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel

Berichtdoor Roel » 06 Mar 2008, 11:58

Ik wed dat je er erge honger van krijgt!

Roel

Dettie schreef:Doet ie het weer!
Ik word altijd zo hebberig van de boeken die jij noemt Roel.

Dettie

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 06 Mar 2008, 14:23

Roel schreef:Hallo Joanazinha,

Mijn verslag staat er al dagen op. Ook die van Petra O. die was me net voor. Ik zou zeggen lees het boek en lees daarna wat Petra en ik ervan vonden en kom erachter of dat overeenkomt met wat jou bevindingen zijn.

*Noot aan mezelf: eerst boekenarchief checken voortaan*. :D

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2008, 14:46

Je zal op het forum moeten checken, het staat nog niet op de site.

Verzoekje aan Roel en Petra:
Als jullie een verslag gemaakt hebben willen jullie het dan ook via mail aan me sturen? Als het op het forum staat dan vergeet ik het.

Dettie

Anny

Berichtdoor Anny » 08 Mar 2008, 10:22

gisteren gekocht
- verdriet van belgië (hugo claus)
- madame bovary (flaubert)
- liefde in tijden van cholera (marquez)
- bidden wij voor owen meany (john irving)
- I.M. (connie palmen)
- duizend schitterende zonnen (hoseini)

helaas geen plaats meer in mijn kasten :-(

berdine

Berichtdoor berdine » 09 Mar 2008, 20:04

Goh, Anny, daar heeft verder niemand van ons last van! ;)
En mooie boeken, hoor!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2008, 11:03

Hee verdriet van belgië (hugo claus) heeft mijn man ook net gekocht.

liefde in tijden van cholera (marquez)
bidden wij voor owen meany (john irving)

zijn alletwee prachtig. Veel leesplezier Anny!

Dettie

Wandelaartje

Berichtdoor Wandelaartje » 10 Mar 2008, 15:50

Ik had nog wat boekenbonnen liggen en die heb ik omgeruild voor:

Het lot van de familie Meijer van C. Lewinsky, een lekkere dikkerd van 667 bladzijden.

Volgens het NRC Handelsblad is dit "een weergaloos boek". Inmiddels zijn er meer dan 30.000 boeken verkocht.

Omschrijving boek
Als op een nacht in 1871 een ver familielid bij de deur van de Meijers aanklopt, kan niemand vermoeden dat hun leven vanaf dat moment radicaal zal veranderen. Hun wereld in het dorp Endingen is op dat moment klein, maar nog intact. Dan duikt wervelwind Janki op, een ver familielid, al weet niemand er het fijne van. Een jaar later heeft hij een bruid - de aangenomen dochter annex dienstmeid Chanele, een vrouw die op vele momenten een beslissende rol gaat spelen in het leven van de Meijers - en een stoffenwinkel in Baden. Vijf generaties beslaat de geschiedenis van de Meijers, een geschiedenis vol liefdesgeluk en levensdroefenis, en vol strijd om succes en acceptatie. Van de kleine, gave wereld van Endingen, waar veehandelaar Salomon Meijer zijn altijd opgevouwen paraplu tot een symbool van zijn betrouwbaarheid heeft gemaakt, gaat het naar het mooiste warenhuis van Zürich, en voorbij de landsgrenzen. En steeds raakt de wereld een stukje meer uit zijn voegen. Charles Lewinsky schrijft met een verbeeldingskracht die de lezer onherroepelijk tot een bang, hoopvol en hunkerend deel van deze familie laat worden. Met Het lot van de familie Meijer heeft Charles Lewinsky een ongelooflijk indrukwekkende, mooie, grappige, ontroerende familieroman geschreven. De stemmen van Salomon Meijer en de zijnen zullen nog lang nagonzen.
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Mar 2008, 17:09

Ja hee, kan je wel, mij lekker maken! :D

dat boek wil ik dus graag lezen, staat op m'n verlanglijstje en het is dat ze het in de boekwinkel toen nog niet hadden want anders...

Dettie

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 10 Mar 2008, 18:10

Oh, daar heb ik ook verlekkerd mee in mijn handen gestaan vorige week. En helemaal niet duur! Misschien....... heel misschien....... ga ik zaterdag toch maar eens kijken......

Bep

Berichtdoor Bep » 09 Apr 2008, 18:17

Toch vandaag nog "De ondraaglijke lichtheid van het bestaan" van Kundera aangeschaft. Lijkt me een meesterwerk, een van de weinige van de afgelopen 30 jaar.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 09 Apr 2008, 20:55

En nu dit item toch actueel is, beken ik dat ik vandaag een boek heb gekocht, terwijl ik dat van mezelf niet mag. De zweep ligt klaar..
maar het boek ook en dat is van Nathacha Appanah: de laatste broer..

Hm, Bep, ik kan niet zeggen dat ik die lichtheid zo meesterlijk vond, maar smaken verschillen.

WilV

Berichtdoor WilV » 09 Apr 2008, 21:42

beken ik dat ik vandaag een boek heb gekocht

Lees dit met een grote grijns...altijd leuk om jou even uit te lachen,

(in de wetenschap dat ik zelf ongetwijfeld binnekort zelf weer hartelijk uitgelachen zal worden door jou als ik zelf tegen al mijn goede voornemens in weer eens wat aanschaf :) )

Groeten
Wil

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2008, 09:40

O jee, de zweep ligt al klaar! :D

Een boek dat een Franse prijs heeft gewonnen las ik. Dan mag je het toch wel kopen! :D

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 10 Apr 2008, 12:16

O? Is dat een criterium? Goed dat ik het weet..
Maar overigens heb ik me vanmorgen gedragen, liep wel even binnen bij De Slegte, maar met lege handen er weer uit..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2008, 12:18

Ha, de zweep kan weer in de kast! Jij blij!

Dettie

Terug naar “Diversen - proza”