Marieke van der Pol - Bruidsvlucht (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee hoor is goed, maar omdat irene ook een bookcrosser is en het boek (nu dus na Grada) weer naar een bookcrosser moet had ik Grada er even tussen gefrommeld maar dan geef ik aan Grada gewoon het adres van de volgende lezer.

Ben ik te volgen eigenlijk? Ik vind mezelf nogal onduidelijk.

Dettie
WilV

Bericht door WilV »

Ik begrijp je helemaal.

Het is geen ramp op het opnieuw in te pakken, maar 't is mooi dat het zo kan.

Dank!

Groetjes
Wil
irene

Bericht door irene »

Dit is nu echt zo'n boek waaraan je begint en meteen uit wil lezen.
Prachtige verhaallijn. Mooie diepgaande karakterschetsen. Heerlijk verhaal. Ik zat zelfs met tranen in mijn ogen op het laatst, dat overkomt me niet gauw.
Het enigste minpuntje van het boek: Het is net 4 bladzijden te lang geworden. Voor mij was het verhaal uit toen Hannah, de kleindochter, foto's maakte van Esther.
Bruidsvlucht...een goede kanshebber voor de debutantenprijs?

groetjes, irene
WilV

Bericht door WilV »

He..leuk dat je het zo mooi vond Irene,

wat mij betreft is het inderdaad een kanshebber, al heb ik het idee dat de jury daar anders over gaat denken.

Groeten
Wil
Marjo

Bericht door Marjo »

Wat denk jij dat de jury zal beslissen dan?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik denk dat de jury art 285 kiest.
Maar voor mij is het twijfelen tussen zondagsgeld en Bruidsvlucht

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Ik denk ook dat het Christiaan Weijts wordt.
irene

Bericht door irene »

Bruidsvlucht trof mij "als lezeres" meer!

Overigens vond ik het boek van Weyts ook zeer goed (als een van de weinige leestafelaars, geloof ik).

Maakt niet uit, debuterende schrijvers zijn welkom, ik ben er weer een aan het lezen vers van de pers! Leuk.

groetjes, irene
WilV

Bericht door WilV »

Ik denk dat de jury art 285 kiest.
Ja dat gevoel heb ik ook.

En mijn top twee bestaat momenteel ook uit Bruidsvlucht en Zondagsgeld,
met een lichte voorkeur voor Bruidsvlucht, maar die heb ik het laatst gelezen.

Groeten
Wil
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

irene schreef:ik ben er weer een aan het lezen vers van de pers! Leuk
Welke irene? vertel, vertel...

Dettie
irene

Bericht door irene »

Bernadet schreef:
Welke irene? vertel, vertel...
Van een plaatsgenote: Tania Heimans: Hemelsleutels, dinsdag uitgekomen. Wordt waarschijnlijk het komend weekend gelezen.

groetjes, irene
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Hoe vond jij Bruidsvlucht Grada?

Dettie
Grada

Bericht door Grada »

Oh, ik zie deze vraag van Dettie nu pas.
Bij het topic over de debutanten heb ik al wel verslag gedaan van mijn enthousiasme voor dit boek.
Wat geweldig ook dat het verfilmd gaat worden met Rutger Hauer in de rol van Frank! Joepie! :D
[b][size=92][color=limegreen]'Do you think it's a whoozle?'[/size][/color][/b]
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Tijdens de uitreiking van de Academia Debutantenprijs werd dit voorgelezen.

De lezers hebben geoordeeld. Zij hebben een, veelal onderbouwde, kritische, goed geformuleerde waardering gegeven van de boeken die zij gelezen hebben.
Ik zal enkele quotes citeren uit de veelheid van lezersoordelen.

Marieke van der Pol, Bruidsvlucht

· Wat is Bruidsvlucht een geweldig, compleet en perfect gecomponeerd boek! Het is een ideale combinatie van spanning, romantiek, geheimen, taal, karakters, gebeurtenissen, heden en verleden. De levens van de hoofdpersonen blijven toch steken in oude gewoontes en worden geregeerd door angst, ondanks alle pogingen om het beter te krijgen. Dat Marieke van der Pol scenarioschrijfster is kun je zeer goed merken: elk karakter komt tot leven en heeft een eigen aandeel in het verhaal.
· Een fantastisch boek. Geeft een geweldig beeld van een tijdsperiode en de levens van drie vrouwen. Een boek wat in je hoofd blijft en stof tot nadenken geeft en daarbij ook nog eens heerlijk leest. Voor mij niet alleen het beste debuut maar het staat daarnaast ook nog eens in mijn persoonlijke top tien van alles wat ik tot nu toe heb gelezen (en dat is niet weinig).
· Het beste boek van de alle 5, goed leesbaar een volledige roman.
· Teleurstellend; enkele geweldige scènes maar personages te twee-dimensioneel.
· Schitterend verhaal, je wilt het eigenlijk in 1 keer uitlezen. Helaas “Zondagsgeld”vond ik qua stijl net iets beter.
· De winnaar van de debutantenprijs. Dat kan niet anders. Heel goed geschreven, heel interessant onderwerp en je moet maar doorlezen omdat je wilt weten hoe het verder gaat.
· Prachtig boek. Gevoelvol geschreven. Een juweeltje.
· Aardige damesroman
· Dit was nou zo’n boek dat ik niet weg kon leggen en waarbij ik werkelijk de P.. in had als ik gestoord werd en het weg moest leggen. Prachtige verhaallijn, mooie diepgaande karakterschetsen, boeiend levendig en spannend verteld. Vanaf de eerste bladzijde tot en met bladzijde 409 op en top genoten. Toen hield het verhaal voor mij op. De laatste drie bladzijden waren voor mij niet echt nodig; dat is misschien het enige minpuntje van dit boek.
· Onze favoriet! Eigenlijk een bouquetreeksachtig verhaal, maar heel goed geschreven. Verslavend om te lezen verrassend door de diepgang in de personages
· Misschien iets teveel een ‘vrouwenboek’
· Prachtig verhaal, dat eerst suikerzoet aandoet, maar gaandeweg het netwerk ontvouwt van de wereld van vrouwen uit die tijd, mat alle variëteit die er toen al was.
· Een prachtige roman over hoe toeval, karakter en keuzes de loop van vier vervlochten levens bepaalt. Meeslepend en hartverscheurend.

Door de berekeningsformule van de waarderingscijfers van de lezers kunnen we eventueel een ranglijst opstellen van 1 t/m 5, maar dat hebben we nooit gedaan en zullen we ook nooit doen. Het gaat niet om een honderdste seconde, een centimeter meer of minder, een borsthaar verschil. Het gaat om een geheel van persoonlijke waarderingen van deze vijf boeken.
De lezers hebben besloten dat vandaag de Academica DebutantenPrijs en de Academica Award uitgereikt gaan worden aan Marieke van der Pol voor haar roman Bruidsvlucht.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

De voorzitter las dus al voor dat het de winnaar was.. maar hij zei er meteen bij dat het niet zijn tekst was.
En toch..hij moet het geweten hebben!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

O? Dus voor het 'officiële' bericht vertelde hij al dat dit boek gewonnen had?
Ook raar!

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Nou.."vertelde?? Het was een opmerking van een lezer die hij voorlas. Zoals de andere commentaren. Daar staat het ook tussen. Hij heeft het precies zo voorgelezen.
Dat was vast toevallig dat ze die uitgekozen hadden! Het was vast jouw opmerking op je stemformulier????
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee, want ik had Zondagsgeld als nr 1 gezet.

Dettie
die wel zat te kijken bij al die opmerkingen en soms dacht, zou die van mij zijn?
PieterW

Bericht door PieterW »

Passage uit de recensie van Dettie van De bruidsvlucht:

Esther is de mondaine, nuchtere, koele dame in het gezelschap, dromend van haar eigen modehuis en Ada... Ada is heel onzeker. Godsvrezend als ze is opgevoed ziet ze overal het gevaar. Maar is dat gevaar er wel? De angst voor de wraak van God laat Ada beslissingen nemen die haar, haar leven lang zullen opbreken.

Nog steeds blijkt God een belangrijke rol te spelen in het leven van veel mensen. Denk ook aan het succes van Knielen op een bed violen. Ik vraag me af of dit niet een heel gedateerd onderwerp is voor een moderne roman, al is die nog zo goed geschreven.
Pieter
Marjo

Bericht door Marjo »

Goh, ik dacht dat je Marieke had verkozen..
Marjo

Bericht door Marjo »

Mij lijkt religie een thema van alle tijden, verleden, heden en toekomst..
PieterW

Bericht door PieterW »

Natuurlijk mag godsdienst en zal godsdienst altijd een thema blijven. Maar dat een tamelijk uitgekauwd onderwerp als de angst voor God (Wolkers, Maarten 't Hart, Siebelink e.a.) onderwerp is van een bekroonde roman lijkt me niet zo voor de hand liggen. Een moderne roman dient nieuwe verschijnselen en opvattingen van en over godsdienst aan te snijden. De vrees voor God lijkt me ouwerwets en afgedaan.
Pieter
berdine

Bericht door berdine »

Heb jij het boek gelezen, Pieter?
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Pieter, ik krijg de indruk dat je het boek niet gelezen hebt. Het onderwerp is niet de angst voor God maar het verdere leven van vier mensen die meegevlogen zijn met de Bruidsvlucht.

Het verhaal is gebaseerd op de historische (bruids)vlucht die toentertijd daadwerkelijk (1953) plaatsvond, dan kan je niet verwachten dat mensen zoals nu tegen het geloof aan kijken. Dan zou het boek ongeloofwaardig worden (om in de geloofstermen te blijven ;) )
De personages zijn dus ook uit de tijd toen het geloof nog een veel belangrijkere plaats in nam dan nu.
Als je zegt dat de angst voor God een uitgekauwd onderwerp is dan moeten er ook maar geen historische romans meer geschreven worden, in historische romans speelt juist het geloof, die angst, veelal een belangrijke rol.

Bovendien werd in dit boek ook de holocaust besproken. Het door jou aangehaalde citaat over Esther (de naam zegt het al) gaat over een Joodse vrouw die weigert aan de Joodse wetten te voldoen en is een mondaine, moderne, vrijgevochten vrouw. Innerlijk levert ze nog een pittige strijd vanwege de holocaust en de mensen die ze verloren heeft. Het gaat dus niet alleen over één geloof.
De schrijfster heeft veel mensen geinterviewd die aan de bruidsvlucht hadden deelgenomen en het verhaal van de Ada in het boek is voor een groot deel daadwerkelijk zo geweest.
In het boek adviseert Ada’s moeder als Ada op reis gaat… 'Veel bidden, de kerk en de kinderen, de rest (liefde) komt wel.' Ada zegt zelfs ergens in het boek dat ze een leugenaar is geworden van al die gehoorzaamheid.
De door mij genoemde Ada maakt ook een evolutie door, ze blijft niet Godsvrezend.
Het mooie aan dit boek is juist dat je de levens en de groei van de personages meemaakt. Het enige niet-gelovige stel vreest eigenlijk nog het meest.

Ook jouw opmerking dat de vrees voor God je ouwerwets en afgedaan lijkt mij niet terecht. Er zijn nog héél veel dorpen, alleen in Nederland al waar die vrees nog zeer levendig aanwezig is.

Dettie
PieterW

Bericht door PieterW »

Dettie, ik vind het een mooi en hartstochtelijk antwoord dat je geeft. Natuurlijk heb ik het boek niet gelezen. Ik ben niet geïnteresseerd in de zieleroerselen van godvrezende lieden, net zo min als in die van Afrikaanse medicijnmannen of Nederlandse astrologen. Ik ben geïnteresseerd in romans over eigentijdse problemen. Een goed voorbeeld was bijv. Tirza, waarin een aantal aspecten van de huidige samenleving worden blootgelegd en uitgediept ofschoon het cynisme erin me soms te veel werd. In het buitenland zijn Houellebecq en Mitchel (Wolkenatlas) goede voorbeelden.
Dit wil overigens niet zeggen dat Bruidsvlucht geen goed geschreven boek kan zijn en ik gun iedereen het plezier van het lezen ervan. Maar ik vind het jammer dat weer zo weinig eigentijds is en dat dan weer een prijs krijgt. Daar worden Nederlandse schrijvers wel erg goed in, veel opdiepen uit het verleden, iets te veel volgens mij. Als je graag over het verleden leest lees dan de schrijvers van die tijd, dat waren hele goeie!
Pieter
Plaats reactie