Leesuitdaging 2008!
Zo: boek nummero 10 gisteravond uitgelezen: José Saramago: De stad der blinden. Dat was even slikken daarna. Wat een heftig en beklemmend boek. Prachtig beschreven; mooie, lange zinnen met vele dialogen, is even wennen, maar daar houd ik wel van. Taalkundig perfect in elkaar en een verhaal om bij te rillen. Een tien met een griffel, of te wel vijf sterren plus!
groetjes, irene
groetjes, irene
Wat een heftig en beklemmend boek. Prachtig beschreven; mooie, lange zinnen met vele dialogen, is even wennen, maar daar houd ik wel van. Taalkundig perfect in elkaar en een verhaal om bij te rillen. Een tien met een griffel, of te wel vijf sterren plus!
Helemaal mee eens irene.
Het duurde bij mij tijden voor het boek weer uit mijn hoofd was.
Groeten
Wil
-
-
Dank je!
Het was trouwens wel moeilijk kiezen: nog 2 biebboeken in de kast, 6(!) ringboeken (waarvan gelukkig 2 zonder druk) en de boeken voor de leesuitdaging. Zoveel moois om uit te kiezen. De komende week is het gelukkig iets minder druk en dus wat meer tijd om relaxed te lezen. Dat wordt genieten!!
Ik heb de afgelopen week Het rode huis van Francesca Marciano gelezen. Mooie roman; ik zal proberen er in de loop van de week een verslag van te maken.

Ik heb de afgelopen week Het rode huis van Francesca Marciano gelezen. Mooie roman; ik zal proberen er in de loop van de week een verslag van te maken.
Het boek stond hier toch wel erg lang "ongelezen" (wel gelezen zo'n 30 jaar geleden, maar ik kon me behalve de beginzin niet veel meer herinneren...) in de kast:
Een vlucht regenwulpen van Maarten 't Hart.
Sommige bladzijden zaten wel wat los, maar dat deed gelukkig niets aan de inhoud.
Gisteren en vandaag in de herkansing, met lof! ****sterren.
groetjes, rene
Een vlucht regenwulpen van Maarten 't Hart.
Sommige bladzijden zaten wel wat los, maar dat deed gelukkig niets aan de inhoud.
Gisteren en vandaag in de herkansing, met lof! ****sterren.
groetjes, rene
Net 'de veilingmeester"van Walter van den Broekck uit.
Het was het eerste boek wat ik van hem las,
en hoewel ik het af en toe, hoe zeg je dat, te opzettelijk vond, te geforceerd naar een doel toe werkend,
vond ik het toch de moeite waard.
Het gaat over een man die min of meer toevallig veilingmeester wordt, zo op het spoor komt van een verzameling precies dezelfde boeken waar slechts onzin in staat, hij gaat op zoek naar de ontbrekende exemplaren waarna zijn leven in een soort stroomversnelling raakt waarbij hij prive en zakelijk alles op het spel zet en ook nog allerlei complotten/geheimen ontdekt.
Een aangenaam tussendoor boek.
Wil
Het was het eerste boek wat ik van hem las,
en hoewel ik het af en toe, hoe zeg je dat, te opzettelijk vond, te geforceerd naar een doel toe werkend,
vond ik het toch de moeite waard.
Het gaat over een man die min of meer toevallig veilingmeester wordt, zo op het spoor komt van een verzameling precies dezelfde boeken waar slechts onzin in staat, hij gaat op zoek naar de ontbrekende exemplaren waarna zijn leven in een soort stroomversnelling raakt waarbij hij prive en zakelijk alles op het spel zet en ook nog allerlei complotten/geheimen ontdekt.
Een aangenaam tussendoor boek.
Wil
-
Mijn persoonlijke uitdaging:
Iedere maand minstens één boek uit eigen boekenkast lezen dat daar al van vóór 1 januari 2008 stof staat te vangen.
Januari: (4-voudig gelukt
)
1. Jennifer Donnelly: De Theeroos (****)
2. Nicci French: De bewoonde wereld (*****)
3. Heleen Niele: Bitter Zoet (***)
4. Arthur Japin: Een schitterend gebrek (*****)
Februari: (2-voudig gelukt
1. Willem G. van Maanen: Heb lief en zie niet om (*****)
2.Joris Luyendijk: Het zijn net mensen (***)
Maart:
1.Jenniffer Donnelly: De Winterroos (***)
Iedere maand minstens één boek uit eigen boekenkast lezen dat daar al van vóór 1 januari 2008 stof staat te vangen.
Januari: (4-voudig gelukt

1. Jennifer Donnelly: De Theeroos (****)
2. Nicci French: De bewoonde wereld (*****)
3. Heleen Niele: Bitter Zoet (***)
4. Arthur Japin: Een schitterend gebrek (*****)
Februari: (2-voudig gelukt

1. Willem G. van Maanen: Heb lief en zie niet om (*****)
2.Joris Luyendijk: Het zijn net mensen (***)
Maart:
1.Jenniffer Donnelly: De Winterroos (***)
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.
-
Marjo schreef:Donelly: een winterroos en een theeroos?? Heeft ze nog meer rozen??
Niet dat ik weet...en dat is maar goed ook want er zit een flinke dalende lijn in qua verhaallijn. Deze was echt héél voorspelbaar!
Beide boeken heb ik ooit voor een weekje herfstvakantie in een bungalowpark gekocht maar uiteindelijk vond ik ze te zwaar om mee te zeulen. Beide boeken bevatten zo'n 700 bladzijden. De theeroos is een heerlijk weglezende niets-aan-de-hand roman. De winterroos is het vervolg hierop, maar zoals ik al zei, naar mijn mening van aanzienlijk mindere kwaliteit.
-
Wandelaartje schreef:Marjo schreef:Donelly: een winterroos en een theeroos?? Heeft ze nog meer rozen??
Niet dat ik weet...en dat is maar goed ook want er zit een flinke dalende lijn in qua verhaallijn. Deze was echt héél voorspelbaaren en hier en daar héél erg ver gezocht!
Beide boeken heb ik ooit voor een weekje herfstvakantie in een bungalowpark gekocht maar uiteindelijk vond ik ze te zwaar om mee te zeulen. Beide boeken bevatten zo'n 700 bladzijden. De theeroos is een heerlijk weglezende niets-aan-de-hand roman. De winterroos is het vervolg hierop, maar zoals ik al zei, naar mijn mening van aanzienlijk mindere kwaliteit.
-
Ja dat hoofdstuk over "mag je alles schrijven" was zeker goed, alleen had ik gehoopt dat er een soort discussie op gang kwam met voors en tegens. Nu werd alleen haar standpunt verwoord, waar ik het overigens wel mee eens was. Dit was ook het hoofdstuk dat voor een simpele ziel te volgen was. Het hoofdstuk over die goden heb ik diagonaal, zoals Marjo dat zo mooi zegt, gelezen. Om me nou druk te gaan maken hoe een god of godin, met zijn/haar goddelijke lijf seks moet hebben met een menselijk lijf (Maria met De Heilige Geest b.v.) daar had ik geen zin in. Het verbaasde me zelfs dat de schrijfster daar überhaupt haar energie aan kon verspillen. Het stuk over de geloofskwestie bij haar zus in Afrika vond ik erg moeilijk. Ik vond alleen grappig dat ze haar zus die eigenschappen verweet, die ze zelf ook had. De eerste hoofdstukken kwam ze trouwens op mij over als een uitgebluste, jaloerse oude vrouw. De lezingen die ze gaf gingen nergens over of het was er een die ze al jaren gebruikte en waar ze niet eens meer achter kon staan. Zodoende had ik pas laat door dat er in elk hoofdstuk een stelling wordt geponeerd. Uit een paar recensies die ik op internet las meen ik ook op te maken, dat mensen die eerder een boek met Elizabeth Costello in de hoofdrol hebben gelezen, dit boek meer waardeerden dan de "nieuwelingen".
-
elviratoverspin schreef:Lopend leeslijstje voor de uitdaging:
Minstens twaalf Franse uitgaven van niet eerder gelezen Franstalige schrijvers:
1) Eliette Abécassis - Mon père (januari 2008)
2) Henriette Bernier - Une femme empêchée (februari 2008)
Minstens twaalf ongelezen boeken die al van vóór 1 januari 2008 met mijn kast staan te vergroeien
1) Aleid Truijens - Geen nacht zonder (januari 2008)
2) Meir Shalev - Fontanel (februari 2008)
3) Bill Watkins - Een Keltische jeugd (maart 2008)
Frank McCourt doet het honderd keer beter, maar toch was het geen onaangename lectuur, die Bill Watkins. Alleen op het einde, vanaf zijn zestiende ongeveer, wordt het echt te slap en te cliché geschreven.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)