Paul Auster: Mr Vertigo

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Paul Auster: Mr Vertigo

Berichtdoor Marjo » 03 Feb 2008, 17:11

Een van de nog ongelezen boeken, die ik met sturing van Dettie nu eindelijk eens heb gelezen.
Ik heb betere Austers gelezen...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/paul-auster

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44099
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2008, 17:59

Ha, door het noemen van zijn biografie Marjo?

Nu zou ik Mr.Vertigo ook eindelijk eens moeten gaan lezen hè.

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 04 Feb 2008, 18:02

Ik vond het een geweldige Auster!
Het bewijst zijn veelzijdigheid als schrijver.

Waarom vond je het middelmatig?

Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Feb 2008, 20:41

Tja, waarom..Auster is natuurlijk een Amerikaan en ik kan hem dus niet kwalijk nemen dat hij een zo erg Amerikaans boek schrijft. Het is het land van ongekende mogelijkheden..dat is het verhaal dus.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Feb 2008, 10:37

Ik vond het juist een verrassend boek. En voor een lezer van het Europees continent is het ook niet verkeerd om iets van de gemelleerde Amerikaanse cultuur mee te pikken.

Marjo schreef:Tja, waarom..Auster is natuurlijk een Amerikaan en ik kan hem dus niet kwalijk nemen dat hij een zo erg Amerikaans boek schrijft. Het is het land van ongekende mogelijkheden..dat is het verhaal dus.

Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2008, 11:00

Ha, jij volgt de Amerikaanse verkiezingen zoals ineens zoveel Nederlanders schijnen te doen? Ik hoorde vanmorgen dat het opvallend was, de belangstelling uit Nederland!
Maar ik ben eerder anti, dan geïnteresseerd..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44099
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2008, 12:17

Je kan bijna niet om die verkiezingen heen! We worden platgegooid met berichten over die verkiezingen. En dan kijk ik niet eens tv.

Dettie

Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2008, 14:37

Liever dat dan die vervelende knul..

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 15 Feb 2008, 13:11

Marjo, ik volg momenteel wel, voornamelijk via de nrc, de Amerikaanse verkiezingen, maar dat bedoelde ik niet. De Amerikaanse cultuur bestaat goddank uit heel wat meer dan alleen politiek. Je begrijpt ik ben ook geen politiek-dier.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44099
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2008, 21:57

Geplaatst: 19 mei 2005 09:25 am Onderwerp: Paul Auster - Mr. Vertigo

--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben zo langszaamaan me door het hele oeuvre van deze boeiende Amerikaanse schrijver aan het lezen. Dit is een eerder boek uit zijn oeuvre. Ik ben er wel achter gekomen dat het eerste boek wat ik van hem las “Boek der illusies” het meeste complexe boek was wat hij tot dan toe geschreven had. De stijl van dit boek is complexer, dan voorgaande boeken, diepere uitwerking van karakters en onderwerpen. Zoals ieder boek van Auster tot nog toe een verrassing bleek bij het lezen, is het bij dit boek niet anders. Het verhaal gaat over een wees genaamd Walt Rawly die op negenjarige leeftijd een illuster heerschap tegen het lijf loopt. Deze meneer Yehudi heeft grote plannen met dit losgeslagen jong. Hij moet hem wel eerst nog overtuigen. Dat gaat niet van een leie dakje, maar gaande weg weet hij deze opstandige jongen als ware murf te krijgen en doet hij bijna alles wat hij zegt. De hele plot van het verhaal draait om het idee dat Walt moet kunnen leren vliegen zonder vleugels. Hoe dat precies zit moet je maar lezen. Iedereen geval wordt deze act aan de wijde wereld van Amerika voorgesteld en ook nog eens een eclatant succes. Maar dat gaat niet bepaald zonder slag of stoot.
Dit verhaal dit me denken aan de romans van Charles Dickens, als een literaire avonturen roman, door het lichtere karakter ook aan een roman van John Steinbeck die ik heb gelezen. Maar vooral ook aan de romans van John Irving waar realisme gepaard wordt aan absurde situaties. Het verhaal leest als een trein en Auster weet de aandacht moeiteloos vast te houden.
Hij heeft hiermee weer een aantal personages gecreeerd die niet meer uit de gedachten van de lezer te branden zijn. Verplichte kost voor Auster lezers, maar dit is een boek wat vele andere lezers zeker ook kan boeien.

Roel

------------
Dit vond ik elders op het forum Roel, dus hierbij geplaatst

Dettie

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 06 Mei 2008, 11:25

Dettie, bedankt!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten