Auster/Morrison/Bataille/Kafka/Rushdie/Hrabal/....
Auster/Morrison/Bataille/Kafka/Rushdie/Hrabal/....
Hoi,
ik ben hier nieuw! Ik lees veel veel te weinig en heb dit het laatste jaar weer opgevat. Het betekent nu wel dat ik geen ervaren lezer meer ben. Daarom heb ik eindelijk deze leuke site gevonden om wat gedachten te wisselen! Zo kan ik weer wat getraind geraken...
Ik heb nu weinig tijd (herexamens) maar misschien heeft er iemand van jullie deze boeken al gelezen?
- Toni Morrison 'Jazz'
- Warner 'De man die loopt'
- Georges Bataille 'De dode'
- Hrabal 'Ik heb de koning van England bediend'
- Rushdie 'Salimar de clown'
- Kafka 'Het proces'
- Saramago 'De stad der blinden'
- Lazzarillo de thormes
- Ben elton 'popcorn'
- Satyricon
groetjes, Thom
ik ben hier nieuw! Ik lees veel veel te weinig en heb dit het laatste jaar weer opgevat. Het betekent nu wel dat ik geen ervaren lezer meer ben. Daarom heb ik eindelijk deze leuke site gevonden om wat gedachten te wisselen! Zo kan ik weer wat getraind geraken...
Ik heb nu weinig tijd (herexamens) maar misschien heeft er iemand van jullie deze boeken al gelezen?
- Toni Morrison 'Jazz'
- Kafka 'Het proces'
- Lazzarillo de thormes
- Ben elton 'popcorn'
- Satyricon
groetjes, Thom
Laatst gewijzigd door Thom op 14 Jan 2008, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
You can moan about your worries
You can howl at you regrets
Drink them all away
Stay out 'til the morning, get it going
But they will be there by the break of day
Drink them all away
Hoi Thom, welkom bij Leestafel.
Ik heb van Hrabal 'Ik heb de koning van England bediend' gelezen.
Hier staat m'n verslag daarvan.
http://www.leestafel.info/boekenarchief ... ple14.html
Ik vind Hrabal een geweldige schrijver. Ik kom er nog op terug maar moet zo weg.
Groetjes
Dettie
Ik heb van Hrabal 'Ik heb de koning van England bediend' gelezen.
Hier staat m'n verslag daarvan.
http://www.leestafel.info/boekenarchief ... ple14.html
Ik vind Hrabal een geweldige schrijver. Ik kom er nog op terug maar moet zo weg.
Groetjes
Dettie
-
Hoi Thom..
Ik heb Stad der blinden gelezen..wat mij betreft een boek wat nog heel lang in je hoofd rond blijft spoken en je aan het denken zet. Heeft grote indruk op mij gemaakt.
"De clown"van Rushdi ligt op mijn "nog te lezen stapel"maar die is behoorlijk hoog, dus dat kan nog even duren.
Veel leespleizer in ieder geval.
Groeten
Willeke
Ik heb Stad der blinden gelezen..wat mij betreft een boek wat nog heel lang in je hoofd rond blijft spoken en je aan het denken zet. Heeft grote indruk op mij gemaakt.
"De clown"van Rushdi ligt op mijn "nog te lezen stapel"maar die is behoorlijk hoog, dus dat kan nog even duren.
Veel leespleizer in ieder geval.
Groeten
Willeke
Hi Thom,
Net als WilV heb ik De Stad der Blinden van Jose Saramago gelezen. Ook op mij heeft het enorm veel indruk gemaakt. In een heel ver verleden heb ik ook Het Proces van Kafka gelezen. Van Hrabal heb ik een ander boek gelezen (Trouwpartijen), van Ben Elton heb ik alleen The First Casualty gelezen. Jazz van Toni Morrison ligt hier nog op de te lezen stapel. Heb al wel The Bluest Eye van haar gelezen, wat ik erg mooi vond.
Ik hoop dat je de komende tijd weer meer aan lezen toekomt (na je herexamens).
Groetjes,
Sarah
Net als WilV heb ik De Stad der Blinden van Jose Saramago gelezen. Ook op mij heeft het enorm veel indruk gemaakt. In een heel ver verleden heb ik ook Het Proces van Kafka gelezen. Van Hrabal heb ik een ander boek gelezen (Trouwpartijen), van Ben Elton heb ik alleen The First Casualty gelezen. Jazz van Toni Morrison ligt hier nog op de te lezen stapel. Heb al wel The Bluest Eye van haar gelezen, wat ik erg mooi vond.
Ik hoop dat je de komende tijd weer meer aan lezen toekomt (na je herexamens).
Groetjes,
Sarah
-
Hoi collega-lezers!
ik zat met examens dus ik kwam niet aan posten toe...
wel, wat mij nu het meeste bij blijft is die Shalimar de clown. Toen ik hem net uithad, dacht ik 'wat een vreeeeeselijk boek'. Ik heb me er echt moeten door spartelen. Het is erg politiek en bevat veel info over de Hindoes en Moslims in Kashmir... waar ik zeer weinig affiniteit mee heb. Maar ik ben er blijven over nadenken en als je je daarover zet en verder gaat, is het echt een wonderwondermooi boek... Erg belangrijk is dat Rushdie geen moraalridder is, hij oordeelt niet. Hij geeft vele partijen een gezicht. Een belangrijke zin vond ik 'De mens gaat ten onder aan het ongelukkige bezit van een moraal' en dit klopt zo hard. Als je weet wat goed is, oordeel je vlug over wat slecht is... Heerlijk boek.
Verliefd ben ik op Hrabal, wat een vertederende tragiek! Wat een humor, wat een fantasie! Echt mooi mooi mooi. "Zoals ik aan deze weg bouw, bouw ik ook aan mijn leven". Het is niet de bestemming die belangrijk is, maar de weg...
Toni Morrison's werk is ook zo diep maar spreekt mij dan minder aan als de boeken hierboven. De manier waarop zij verschillende schiedkundige feiten en gebeurtenissen verweef in haar verhalen is gewoonweg magisch... Aan te raden is zeker 'Beloved' (die trouwens verfilmd is geweest met Oprah Winfrey en ze heeft er een oscar voor gehad!)
'De man die loopt' is me eigenlijk niet bijgebleven. Deed me niet veel.
'Het proces' was het eerste boek dat ik van Kafka las... Ik wil weer typen 'heerlijk' maar ben toch eens op zoek naar een ander woord
Zit veel in...
Mijn favoriete boeken zijn die toch van Bataille. Erg existentialistisch. Eros en Thanatos. Erg poëtisch uitgangspunt; het verlangen naar is belangrijker dan het bevredigen ervan. Het leven is verlangen. Maar zodra dat dat verlangen bevredigd wordt, wat blijft er dan nog over? Dan ga je dood... erg mooi. 'De dode telt niet zoveel blz en heeft maar enkele zinnen op een blad' Lees je in een kwartiertje... Aan te raden in deze stelling van hem is zeker 'Het onmogelijke'...
'Ik ben bang voor de dood net omdat ik er niet hecht te leven...'
nog op het stapeltje te lezen (zucht! het is voor mij nog altijd een opgave te starten met lezen, tv kijken is zoooo gemakkelijk)
- Paul Auster 'New York Trilogie'
- Woolf 'Orlando' en 'Mrs Dalloway'
- nog eentje v Morrison
(en nog enkelen :d)
ik zat met examens dus ik kwam niet aan posten toe...
wel, wat mij nu het meeste bij blijft is die Shalimar de clown. Toen ik hem net uithad, dacht ik 'wat een vreeeeeselijk boek'. Ik heb me er echt moeten door spartelen. Het is erg politiek en bevat veel info over de Hindoes en Moslims in Kashmir... waar ik zeer weinig affiniteit mee heb. Maar ik ben er blijven over nadenken en als je je daarover zet en verder gaat, is het echt een wonderwondermooi boek... Erg belangrijk is dat Rushdie geen moraalridder is, hij oordeelt niet. Hij geeft vele partijen een gezicht. Een belangrijke zin vond ik 'De mens gaat ten onder aan het ongelukkige bezit van een moraal' en dit klopt zo hard. Als je weet wat goed is, oordeel je vlug over wat slecht is... Heerlijk boek.
Verliefd ben ik op Hrabal, wat een vertederende tragiek! Wat een humor, wat een fantasie! Echt mooi mooi mooi. "Zoals ik aan deze weg bouw, bouw ik ook aan mijn leven". Het is niet de bestemming die belangrijk is, maar de weg...
Toni Morrison's werk is ook zo diep maar spreekt mij dan minder aan als de boeken hierboven. De manier waarop zij verschillende schiedkundige feiten en gebeurtenissen verweef in haar verhalen is gewoonweg magisch... Aan te raden is zeker 'Beloved' (die trouwens verfilmd is geweest met Oprah Winfrey en ze heeft er een oscar voor gehad!)
'De man die loopt' is me eigenlijk niet bijgebleven. Deed me niet veel.
'Het proces' was het eerste boek dat ik van Kafka las... Ik wil weer typen 'heerlijk' maar ben toch eens op zoek naar een ander woord

Zit veel in...
Mijn favoriete boeken zijn die toch van Bataille. Erg existentialistisch. Eros en Thanatos. Erg poëtisch uitgangspunt; het verlangen naar is belangrijker dan het bevredigen ervan. Het leven is verlangen. Maar zodra dat dat verlangen bevredigd wordt, wat blijft er dan nog over? Dan ga je dood... erg mooi. 'De dode telt niet zoveel blz en heeft maar enkele zinnen op een blad' Lees je in een kwartiertje... Aan te raden in deze stelling van hem is zeker 'Het onmogelijke'...
'Ik ben bang voor de dood net omdat ik er niet hecht te leven...'
nog op het stapeltje te lezen (zucht! het is voor mij nog altijd een opgave te starten met lezen, tv kijken is zoooo gemakkelijk)
- Paul Auster 'New York Trilogie'
- Woolf 'Orlando' en 'Mrs Dalloway'
- nog eentje v Morrison
(en nog enkelen :d)
Drink them all away
Drink them all away
I served the king of Engeland v Hrabal is verfilmd blijkbaar! Jippie!
in Nederland en Belgie rond 15 november 2007
hier is de trailer...
http://www.youtube.com/watch?v=wN1OIemd0fM
in Nederland en Belgie rond 15 november 2007
hier is de trailer...
http://www.youtube.com/watch?v=wN1OIemd0fM
Drink them all away
Drink them all away
Re: Lijstje
Hoi Thom,
Lezen kan uitgroeien tot een verslaving. Of het zit al van geboorte in je, dan gaat het gewoon vanzelf.
Van het lijstje wat je hier presenteert, heb ik volgende boeken gelezen:
Hrabal. Niet deze titel, maar Zwaar bewaakte treinen, wat een wondermooi boek vond. En ook nog de Tedere barbaar, die ik weer minder vond.
De kennismaking met Rushdie was een hele fijne. Eerst De satansverzen (monumentaal, briljant), daarna nog Woede, wat ook zeer indrukwekkend stond. De rest van zijn oeuvre moet ook nog aanbod komen. Ik kan trouwens wel begrijpen dat Moslims aan De satansverzen aanstoot namen, ik vond het ook in dat opzicht een boek dat niemand spaarde.
Van Kafka heb ik alles in een mooi gebonden, fel oranje uitgave. Alleen gelezen alleen Het proces en Metamorfose. Over Het proces kan ik alleen maar zeggen: indrukwekkend in zijn eenvoud.
Stad der blinden was mijn eerste kennismaking met Saramago en wat voor een! Het boek werkte bij mij als een moker. Het wennen aan het bijna leesteken-loze zinnen ging vrij vlot.
Satyricon ken ik alleen als een titel van een Fellini film.
De rest heb ik niet gelezen.
Groeten,
Roel
Lezen kan uitgroeien tot een verslaving. Of het zit al van geboorte in je, dan gaat het gewoon vanzelf.
Van het lijstje wat je hier presenteert, heb ik volgende boeken gelezen:
Hrabal. Niet deze titel, maar Zwaar bewaakte treinen, wat een wondermooi boek vond. En ook nog de Tedere barbaar, die ik weer minder vond.
De kennismaking met Rushdie was een hele fijne. Eerst De satansverzen (monumentaal, briljant), daarna nog Woede, wat ook zeer indrukwekkend stond. De rest van zijn oeuvre moet ook nog aanbod komen. Ik kan trouwens wel begrijpen dat Moslims aan De satansverzen aanstoot namen, ik vond het ook in dat opzicht een boek dat niemand spaarde.
Van Kafka heb ik alles in een mooi gebonden, fel oranje uitgave. Alleen gelezen alleen Het proces en Metamorfose. Over Het proces kan ik alleen maar zeggen: indrukwekkend in zijn eenvoud.
Stad der blinden was mijn eerste kennismaking met Saramago en wat voor een! Het boek werkte bij mij als een moker. Het wennen aan het bijna leesteken-loze zinnen ging vrij vlot.
Satyricon ken ik alleen als een titel van een Fellini film.
De rest heb ik niet gelezen.
Groeten,
Roel
Thom schreef:Hoi,
- Toni Morrison 'Jazz'
- Kafka 'Het proces'
- Lazzarillo de thormes
- Ben elton 'popcorn'
- Satyricon
groetjes, Thom
lijstje
He Thom, Altijd leuk als je een paar van je favorieten herkent.
Van Toni Morrison kan ik inderdaad ook Beminde aanbevelen
en van Saramago moet je 'Het evangelie volgens Jezus Christus' lezen, het heeft mijn zicht op de dingen en het leven behoorlijk beïnvloed.
grtjs carine
Van Toni Morrison kan ik inderdaad ook Beminde aanbevelen
en van Saramago moet je 'Het evangelie volgens Jezus Christus' lezen, het heeft mijn zicht op de dingen en het leven behoorlijk beïnvloed.
grtjs carine
pffff ipv mijn nachtkastje af te werken, haal ik maar meer boeken aan!
nu bezig in
'De woestijn der tartaren' van Dino Buzzati
Wonderwonderwondermooi in zijn eenvoud en kracht.
nu bezig in
'De woestijn der tartaren' van Dino Buzzati
Wonderwonderwondermooi in zijn eenvoud en kracht.
Drink them all away
Drink them all away
Re: Lijstje
Thom schreef:- Toni Morrison 'Jazz'
- Kafka 'Het proces'
- Lazzarillo de thormes
- Ben elton 'popcorn'
- Satyricon
Welkom Thom (of is het Tom ?),
Heb Kafka gelezen (daarin ook het zeer belangrijke hoofdstukje over de deurwachter), alsook Lazarillo de Tormes (waarvan het eerste deel eigenlijk het beste is). Allebei echter zeer lang geleden.
Heb ook wel andere boeken van Kafka gelezen (zoals 'Het slot', 'Amerika' 'De metamorfose', alsmede enkele boeken van Rushdie). Uit de 'Duivelsverzen' ben ik nog altijd niet uit.
Rutger
Rutger
Heeft er toevallig iemand 'In het land der laatste dingen' van Paul Auster te koop?
Ik heb het net uit, vind het een ongeloofelijk fantastisch boek maar vind het nergens! Nergens!
Ik heb het net uit, vind het een ongeloofelijk fantastisch boek maar vind het nergens! Nergens!
Drink them all away
Drink them all away
Het is hier te koop http://www.boekopzoek.nl/boek.aspx?ID=1682&a=1
en bij bol.com als 2e hands exemplaar
http://tinyurl.com/2kat33
Dettie
Dettie
Dettie schreef:Het is hier te koop http://www.boekopzoek.nl/boek.aspx?ID=1682&a=1
Dettie
Dettie....
je bent geweldig!!
dank je, dank je! Na al die winkels afschuimen...
Drink them all away
Drink them all away
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”