Thema augustus 2007 - Vervoermiddelen
Thema augustus 2007 - Vervoermiddelen
en we beginnen met......
Dettie
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 31 Mar 2008, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Een Vespa met uitzicht
Peter Moore
Hij is Peter, een Australische schrijver van bijna veertig. Zij is Sophia, een Italiaanse schone uit de jaren zestig. Ze vinden elkaar via internet en maken samen een onvergetelijke reis door zomers Italië. Slechts één ding staat hun liefde in de weg: Sophia is een scooter. Peter Moore besluit een van zijn grote dromen waar te maken: door Italië rijden op een Vespa. Hij wordt verliefd op Sophia, een scooter uit 1961 met twee aparte zadels en net iets te veel chroom. Samen reizen ze door Italië; ze picknicken in de Italiaanse Alpen, verkennen oude kustdorpjes en bespioneren zelfs de villa van Frances Mayes.
Paperback | 206 Pagina's | Forum ISBN10: 9022541371 | ISBN13: 9789022541371
Peter Moore
Hij is Peter, een Australische schrijver van bijna veertig. Zij is Sophia, een Italiaanse schone uit de jaren zestig. Ze vinden elkaar via internet en maken samen een onvergetelijke reis door zomers Italië. Slechts één ding staat hun liefde in de weg: Sophia is een scooter. Peter Moore besluit een van zijn grote dromen waar te maken: door Italië rijden op een Vespa. Hij wordt verliefd op Sophia, een scooter uit 1961 met twee aparte zadels en net iets te veel chroom. Samen reizen ze door Italië; ze picknicken in de Italiaanse Alpen, verkennen oude kustdorpjes en bespioneren zelfs de villa van Frances Mayes.
Paperback | 206 Pagina's | Forum ISBN10: 9022541371 | ISBN13: 9789022541371
Waar gaat die vrolijke trein naartoe
Sandro Veronesi
In Waar gaat die vrolijke trein naartoe weet een losbandige vader zijn keurige nietsnut van een zoon zover te krijgen dat ze samen in Zwitserland een clandestiene som geld gaan ophalen. Dit is het begin van een avontuurlijke, krankzinnige tocht. Geld is de ware motor van het verhaal en van de gevoelens van de hoofdpersonen. Toch blijkt de reis voor de jongeman de enige mogelijkheid zijn lamlendigheid te doorbreken.
In het spoor van zijn losgeslagen vader en in naam van zijn prachtige, verloren moeder vindt hij een mogelijkheid om zijn eigen bestaan weer vorm te geven.
Paperback | 176 Pagina's | Bert Bakker ISBN10: 9035124448 | ISBN13: 9789035124448 Vertaald door R. Gerritsen
Sandro Veronesi
In Waar gaat die vrolijke trein naartoe weet een losbandige vader zijn keurige nietsnut van een zoon zover te krijgen dat ze samen in Zwitserland een clandestiene som geld gaan ophalen. Dit is het begin van een avontuurlijke, krankzinnige tocht. Geld is de ware motor van het verhaal en van de gevoelens van de hoofdpersonen. Toch blijkt de reis voor de jongeman de enige mogelijkheid zijn lamlendigheid te doorbreken.
In het spoor van zijn losgeslagen vader en in naam van zijn prachtige, verloren moeder vindt hij een mogelijkheid om zijn eigen bestaan weer vorm te geven.
Paperback | 176 Pagina's | Bert Bakker ISBN10: 9035124448 | ISBN13: 9789035124448 Vertaald door R. Gerritsen
Mijn auto's
Een autobiografie
Boudewijn van Houten
Dit is een onderhoudend relaas, waarin de schrijver (geb. 1939) herinneringen aanzijn vroegere auto's ophaalt en daarmee meteen ook een boel over zijn leven vertelt. Auto's spelen nu eenmaal een grote rol in ons moderne bestaan, of we dat nu willen of niet.
En de schrijver wil wel, want hij had plezier in auto's. Het waren dan ook niet de eerste de beste. Hij bezat een aantal spectaculaire antieke auto's zoals een Riley RM uit 1949, een Fiat Topolino uit hetzelfde jaar en een Rover P4 uit 1963. Het zijn trouwens bijna allemaal oldtimers die hier ter sprake komen - van Peugeot 403 tot Kever en van Karmann Ghia tot Studebaker Hawk. De auteur praat niet alleen over zijn eigen auto's, maar ook over die van zijn vader, van zijn vrienden en vooral van zijn vriendinnen.
Auto's en vrouwen - de schrijver schaamt zich absoluut niet voor deze macho-belangstelling. Hij heeft zelfs het idee dat nog steeds talrijke mannen die belangstelling met hem delen, ook al mogen ze er haast niet meer voor uitkomen. Overigens zult u zien dat hij zich ook nog wel voor iets anders interesseert: voor boeken en schrijvers, voor landen en steden want in dit boek bent u veel op reis.
Ingenaaid, 157 pagina's Verschenen: oktober 2003 ISBN 9059111869 Uitgeverij Aspekt B.V.
Een autobiografie
Boudewijn van Houten
Dit is een onderhoudend relaas, waarin de schrijver (geb. 1939) herinneringen aanzijn vroegere auto's ophaalt en daarmee meteen ook een boel over zijn leven vertelt. Auto's spelen nu eenmaal een grote rol in ons moderne bestaan, of we dat nu willen of niet.
En de schrijver wil wel, want hij had plezier in auto's. Het waren dan ook niet de eerste de beste. Hij bezat een aantal spectaculaire antieke auto's zoals een Riley RM uit 1949, een Fiat Topolino uit hetzelfde jaar en een Rover P4 uit 1963. Het zijn trouwens bijna allemaal oldtimers die hier ter sprake komen - van Peugeot 403 tot Kever en van Karmann Ghia tot Studebaker Hawk. De auteur praat niet alleen over zijn eigen auto's, maar ook over die van zijn vader, van zijn vrienden en vooral van zijn vriendinnen.
Auto's en vrouwen - de schrijver schaamt zich absoluut niet voor deze macho-belangstelling. Hij heeft zelfs het idee dat nog steeds talrijke mannen die belangstelling met hem delen, ook al mogen ze er haast niet meer voor uitkomen. Overigens zult u zien dat hij zich ook nog wel voor iets anders interesseert: voor boeken en schrijvers, voor landen en steden want in dit boek bent u veel op reis.
Ingenaaid, 157 pagina's Verschenen: oktober 2003 ISBN 9059111869 Uitgeverij Aspekt B.V.
Per koets naar Constantinopel
J. Schmidt (red)
Op 12 april 1785 vertrok de Nederlandse politicus en diplomaat baron Frederik Gysbert van Dedem (1743-1820) per koets van zijn landhuis in het Overijsselse Wijhe naar Turkije. Het reisdoel was Constantinopel, waar Van Dedem was benoemd tot ambassadeur van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Van Dedem reisde met zijn gevolg via Parijs naar Marseille, ging daar aan boord van een Nederlands oorlogsschip en bereikte via Malta en de Griekse eilanden op 17 augustus de haven van Constantinopel. Op 29 november had Van Dedem zijn eerste audiëntie bij de Sultan. Hij zou, op enkele onderbrekingen na, tot 1809 op zijn post blijven. In het gevolg bevond zich Joost Frederik Tor, de secretaris van de baron.
Van zijn hand is een levendig verslag van de reis bewaard gebleven. Gedetailleerd beschrijft hij de vele bezienswaardigheden onderweg, zoals landschappen, steden, paleizen, tuinen, theaters, musea en bibliotheken, maar ook meubelfabrieken, weverijen en steenkolenmijnen. Ook noteerde Tor talloze gesprekken met personen die men onderweg ontmoette. In zijn wendbare, vaak geestige stijl beschrijft Tor bovendien de vele problemen onderweg, de moeilijk begaanbare wegen, de ziektes, de stank, het onbehouwen gedrag van douaniers en herbergiers en de stormen op de Middellandse Zee die het schip bijna tot zinken brachten.
Het tot voor kort vergeten reisverslag van Tor is nooit eerder uitgegeven. De huidige editie is voorzien van een uitvoerige inleiding die ingaat op de problematische politieke en commerciële relatie tussen Nederland en het geweldige Osmaanse Rijk.
ISBN 9057300451 Gebonden, 206 pagina's Met illustraties Verschenen: oktober 1998 Walburg Pers
J. Schmidt (red)
Op 12 april 1785 vertrok de Nederlandse politicus en diplomaat baron Frederik Gysbert van Dedem (1743-1820) per koets van zijn landhuis in het Overijsselse Wijhe naar Turkije. Het reisdoel was Constantinopel, waar Van Dedem was benoemd tot ambassadeur van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Van Dedem reisde met zijn gevolg via Parijs naar Marseille, ging daar aan boord van een Nederlands oorlogsschip en bereikte via Malta en de Griekse eilanden op 17 augustus de haven van Constantinopel. Op 29 november had Van Dedem zijn eerste audiëntie bij de Sultan. Hij zou, op enkele onderbrekingen na, tot 1809 op zijn post blijven. In het gevolg bevond zich Joost Frederik Tor, de secretaris van de baron.
Van zijn hand is een levendig verslag van de reis bewaard gebleven. Gedetailleerd beschrijft hij de vele bezienswaardigheden onderweg, zoals landschappen, steden, paleizen, tuinen, theaters, musea en bibliotheken, maar ook meubelfabrieken, weverijen en steenkolenmijnen. Ook noteerde Tor talloze gesprekken met personen die men onderweg ontmoette. In zijn wendbare, vaak geestige stijl beschrijft Tor bovendien de vele problemen onderweg, de moeilijk begaanbare wegen, de ziektes, de stank, het onbehouwen gedrag van douaniers en herbergiers en de stormen op de Middellandse Zee die het schip bijna tot zinken brachten.
Het tot voor kort vergeten reisverslag van Tor is nooit eerder uitgegeven. De huidige editie is voorzien van een uitvoerige inleiding die ingaat op de problematische politieke en commerciële relatie tussen Nederland en het geweldige Osmaanse Rijk.
ISBN 9057300451 Gebonden, 206 pagina's Met illustraties Verschenen: oktober 1998 Walburg Pers
Ik heb mijn wagen volgeladen
Hans Pars
Eeuwenlang was Nederland een land van voetgangers, ruiters en karrenvoerders. En nog meer dan over land, ging het vervoer over de vele binnenwateren. Met de komst van de benzinemotor en de fiets tegen het einde van de negentiende eeuw kantelde dit beeld drastisch.
In dit boekje komt deze omslag in het vervoer in Nederland uitvoerig in beeld. In 150 foto's zien we hoe Nederland overstapte van de bokkenwagen, de hondenkar en koets naar de vrachtauto, de bakfiets en de motor met zijspan. Een boek volgeladen met beelden over de geschiedenis van het vervoer in ons land.
ISBN 9055944726, Gebonden, 240 pagina's Met illustraties Verschenen: september 2006 Scriptum
Hans Pars
Eeuwenlang was Nederland een land van voetgangers, ruiters en karrenvoerders. En nog meer dan over land, ging het vervoer over de vele binnenwateren. Met de komst van de benzinemotor en de fiets tegen het einde van de negentiende eeuw kantelde dit beeld drastisch.
In dit boekje komt deze omslag in het vervoer in Nederland uitvoerig in beeld. In 150 foto's zien we hoe Nederland overstapte van de bokkenwagen, de hondenkar en koets naar de vrachtauto, de bakfiets en de motor met zijspan. Een boek volgeladen met beelden over de geschiedenis van het vervoer in ons land.
ISBN 9055944726, Gebonden, 240 pagina's Met illustraties Verschenen: september 2006 Scriptum
"'k heb mijn wagen volgeladen " was ook een kinderlied. Of in elk geval een lied dat ik geleerd heb in mijn kindertijd.
'k Heb m'n wagen volgeladen,
vol met oude wijven.
Toen we op de markt kwamen
begonnen zij te kijven
Nu neem ik van mijn levensdagen
geen oude wijven op m'n wagen.
Hop paardje hop.
Hop paardje hop.
'k Heb m'n wagen volgeladen,
vol met oude mannen.
Toen we op de markt kwamen
Begonnen ze saam te spannen
Nu neem ik van mijn levensdagen
geen oude mannen op m'n wagen.
Hop paardje hop.
Hop paardje hop.
'k Heb m'n wagen volgeladen,
vol met jonge meisjes.
Toen we op de markt kwamen
zongen zij als seisjes
Nu neem ik van mijn levensdagen
alleen nog jonge meisjes op m'n wagen.
Hop paardje hop.
Hop paardje hop.
Inge
'k Heb m'n wagen volgeladen,
vol met oude wijven.
Toen we op de markt kwamen
begonnen zij te kijven
Nu neem ik van mijn levensdagen
geen oude wijven op m'n wagen.
Hop paardje hop.
Hop paardje hop.
'k Heb m'n wagen volgeladen,
vol met oude mannen.
Toen we op de markt kwamen
Begonnen ze saam te spannen
Nu neem ik van mijn levensdagen
geen oude mannen op m'n wagen.
Hop paardje hop.
Hop paardje hop.
'k Heb m'n wagen volgeladen,
vol met jonge meisjes.
Toen we op de markt kwamen
zongen zij als seisjes
Nu neem ik van mijn levensdagen
alleen nog jonge meisjes op m'n wagen.
Hop paardje hop.
Hop paardje hop.
Inge
Een korte geschiedenis van de
tractor in de Oekraine
Marina Lewicka
Marina Lewicka, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog uit Oekraiense ouders geboren in een Duits vluchtelingenkamp en vervolgens naar Engeland geemigreerd, heeft met "Een korte geschiedenis van de tractor in de Oekraine" een fraai debuut geschreven.
Het verhaal speelt zich af in onze tijd. De vierentachtigjarige vader van de vertelster, een Oekraiens ingenieur die in Engeland woont, wordt verliefd op een struise Oekraiense, die met alle geweld naar het Westen wil en een gefortuneerd man, hoe oud ook, aan de haak wil slaan. De vrouw blijkt een ramp en de tussenkomst van de twee dochters van de ingenieur, een nogal zonderlinge man die een boek over tractoren schrijft, is nodig om de situatie weer in het reine te brengen. Een speelse, gevoelige, humoristische en zeer leesbare roman, geschikt voor een groot publiek. (Biblion)
Voordeeleditie | 333 Pagina's | Uitgeverij Mouria ISBN10: 9045849941 | ISBN13: 9789045849942
tractor in de Oekraine
Marina Lewicka
Marina Lewicka, aan het einde van de Tweede Wereldoorlog uit Oekraiense ouders geboren in een Duits vluchtelingenkamp en vervolgens naar Engeland geemigreerd, heeft met "Een korte geschiedenis van de tractor in de Oekraine" een fraai debuut geschreven.
Het verhaal speelt zich af in onze tijd. De vierentachtigjarige vader van de vertelster, een Oekraiens ingenieur die in Engeland woont, wordt verliefd op een struise Oekraiense, die met alle geweld naar het Westen wil en een gefortuneerd man, hoe oud ook, aan de haak wil slaan. De vrouw blijkt een ramp en de tussenkomst van de twee dochters van de ingenieur, een nogal zonderlinge man die een boek over tractoren schrijft, is nodig om de situatie weer in het reine te brengen. Een speelse, gevoelige, humoristische en zeer leesbare roman, geschikt voor een groot publiek. (Biblion)
Voordeeleditie | 333 Pagina's | Uitgeverij Mouria ISBN10: 9045849941 | ISBN13: 9789045849942
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten