ABC LIJSTJES voor de ABC uitdaging
En hier weer een update.. het boek van Betsy Udink uit (achter Mekka), drie sterren, maar als er twee en een half voorhandig waren geweest was het dat geworden, iets tussen goed en aardig in.... ik vond het een beetje negatief van toon en veel diplomatengedoe.A= Frank Martinus Arion: Dubbelspel
B= Saul Bellow, Herzog
C=
D=Roddy Doyle; niet alleen voor Kerstmis **
E=
F= Moris Farhi; de jonge Turk***
G= Nadine Gordimer; Het huiswapen
H= Abel Herzberg; brieven aan mijn kleinzoon
I=
J= Mór Jórkai; de man van goud
K= Imre Kertész; onbepaald door het lot ****
L= Primo Levi: Is dit een mens ****
M= Multatuli; Max Havelaar
N= V.S Naipaul; Een staat van vrijheid
O= Amos Oz; Een verhaal van liefde en duisternis ****
P= Anna Politkovskaja; Poetins Rusland
Q= Queffelec; De brute bruiloft
R= Kaat Roozal..een wrakhoutentafeltje ***
S= Eric-Emanuel Schmitt, Meneer Ibrahim en de bloemen van de Koran****
T= Edward Topol; Moedertje Rusland
U= Betsy Udink; Achter Mekka ***
V= Mario Varga Llosa; Het paradijs om de hoek
W=
X=
Y=
Z= Joseph Zobel;Negerhuttenweg
*= slecht
**= aardig
***= goed
****= fantastisch
Al geeft dat laatste dan wel weer een beeld van hoe dat leven is. Ik had meer in gedachten dat het echt over Saoudie Arabie zou gaan.
Ben nu bezig met Primo Levi, is dit een mens.
Zware kost, wel mooi geschreven zeg.
Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 10 apr 2007, 12:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik herinner me dat jij daar over schreef..het staat op mijn lijstje maar is tweedehands nog niet te krijgen zag ik.Heb je dat laatste boek van Betsy Udink al gelezen: Allah en Eva?
En Primo Levi stond al jaren op mijn lijstje..tjonge wat een boek is dat.
Ik had gedacht dat het moeilijker zou lezen..het klinkt bijna oneerbiedig voor een boek als dit, maar het leest vrij makkelijk. Je moet het alleen af en toe even wegleggen om het te kunnen behappen.
Groeten
Wil
Ik heb het eerste boek dat "echt" op mijn ABC-lijst stond uitgelezen. Tocaia Grande van Amado Jorge. Alhoewel dat het nogal een "ruw" boek was en ik soms fronsend zat te lezen bleef het net genoeg boeien om door te gaan.
Na de lange verhalen over het ontstaan van Tocaia Grande en zijn inwoners stopt het verhaal op een nogal bruuske manier. Jammer want het begon net echt boeiend te worden
Inge
Na de lange verhalen over het ontstaan van Tocaia Grande en zijn inwoners stopt het verhaal op een nogal bruuske manier. Jammer want het begon net echt boeiend te worden

Inge
Hij schrijft het wel met een bepaalde distancie, waardoor het wel "te doen" is.Oei ik heb dat boek van Levi even via google gezocht maar het lijkt me erg heftig. Kan me voorstellen dat je het af en toe weg moet leggen.
Ik heb "nacht"van Eli Wiesel ook gelezen, dat is een vergelijkbaar boek, maar dat was nóg aangrijpender..daar raakte ik beelden echt niet meer van kwijt, dat is tot nu toe bij dit boek minder.
De bespiegelingen die hij geeft over het gedrag en de overlevingsmechanisme van de mens vind ik echt prachtig.
Maar het blijft een heftig en aangrijpend boek dar heb je helemaal gelijk in.
Groeten
Wil
Eucalyptus is ook uit. Was er niet onverdeeld gelukkig over. De verhalen vond ik mooi maar het ergerde me dat ze bijna altijd halverwege afgebroken werden. Ook het boek wordt (naar mijn mening) halverwege afgebroken. Het verhaal gaat dus over een man die sterk geïnteresseerd is in eucalyptus. De toekomstige man van zijn enige dochter moet meer dan honderd verschillende soorten herkennen. Als het dan uiteindelijk zover is heeft de dochter iemand anders leren kennen. Iemand die verhalen vertelt. De vader weet niets van die jongen. De kandidaat van de vader wint de "wedstrijd", raadt alle planten. De verteller verdwijnt en de dochter wordt ziek. De winnaar komt in het huis wonen en plots is de verteller terug in de slaapkamer van het meisje. Je leest op het einde nog dat ze haar kleren aantrekt en dan is het gedaan. Je kunt eruit afleiden dat ze kiest voor de verteller maar je wilt toch meer weten van hoe het afloopt. Jammergenoeg zijn er geen bladzijden meer in het boekAmado Jorge: Tocaia Grande: Kroniek van een zondige stad (maart 2007)**
Bail Murray: Eucalyptus (maart 2007)**
Calvino Italo: Als op een winternacht een reiziger - Cain M. James: De postbode belt altijd tweemaal (februari 2007)***
Dos Passos John: Manhattan Transfer
Eeden Frederik van: Van de koele meren des doods
Friedman Carl: Twee koffers vol
Goethe Johann Wolfgang: Het lijden van de jonge Werther
Hawthorne Nathaniel: De rode letter
Irving John:De wereld volgens Garp
Jelinek Elfriede: De pianiste
Kundera Milan: De ondraaglijke lichtheid van het bestaan
Lowry Malcolm: Onder de vulkaan
Morrison Toni: Beminde
Nabokov Vladimir: Lolita
Orwell George: 1984 - Oz Amos: een verhaal van liefde en duisternis (maart 2007) ***
Proust Marcel: De kant van Swann
Qiu Xiaolong: Dood van een rode heldin
Reve Gerard: De avonden - Ruiz Zafón Carlos : De schaduw van de wind (januari 2007) ****
Salinger J.D.: De vanger in het koren
Tomasi Lampedusa Guiseppe di: De tijgerkat
Ung Long: Eerst doodden ze mijn vader
Vachss Andrew: Blue Belle
Wharton Edith: Het huis van vreugde
Xianliang Zhang: De vrouw in het riet
Yorke Margaret: Duistere dreiging
Zahavi Helen: Dirty weekend

-
ik las voor de Q een boek van Kees Quirijns (Maanheuvel) en vond er niets aan. Heel warrige verhaalstructuur, vooral in het begin erg goor, een beetje te gezocht goor als om ons, naïeve lezertjes toch, te shockeren. persoonlijk vind ik dit als lezer een beetje betuttelend. als de rest van het boek dan ook maar een chaotisch boeltje is dat het verhaal probeert te vertellen van een geschifte, frauduleuze Maanheuvel en zijn onzekere kompaan De Waal waarvan je nooit zeker bent of ie nu bestaat of niet, omdat Maanheuvel de helft van het boek dronkemanspraat verkoopt... dan heb je het wel gehad...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
-
En verder las ik vandaag in amper twee uur op de trein "la grammaire est une chanson douce" van erik orsenna uit. ik vind het een pareltje, maar kan voorspellen dat het mijn leerlingen wellicht minder zal boeien. het is een soort sprookje over woorden en taal.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
A= Frank Martinus Arion: Dubbelspel
B= Saul Bellow, Herzog
C=
E=
I=
S= Steinbeck; Druiven der gramschap
T= Aleid Truijens, geen nacht zonder ***
W=
X=
Y=
*= slecht
**= aardig
***= goed
****= fantastisch
Net “onbepaald door het lot”uit van Imres Kertesz,zonder enige twijfel vier sterren.
Wat een boek is dit.
Ik had het expres gelezen meteen na Primo Levi,omdat het boek op de achterflap daar een tegenhanger van werd genoemd,
En het was inderdaad een totaal ander boek.
Geschreven vanuit het perspectief van een vooral in het begin totaal naïeve 15 jarige jongen die in diverse kampen terecht komt en overleefd.
Vooral de laatste bladzijdes blijven nog wel even door mijn hoofd spoken, die gaan niet zozeer over de kampbelevenissen maar over hoe hij daar mee om gaat,
Hij zegt o.a dat noodlot niet bestaat omdat je dan de vrije wil uitsluit..je hebt óf een noodlot en geen keuzes,
Of je kunt toch kiezen, en dan bestaat er dus geen noodlot, want door de keuzes die je ín die situatie maakt beweeg jij toch de stroom van de gebeurtenissen.
Kortom stof tot denken genoeg voor de komende dagen.
Zware kost, ik ben nu ook wel weer toe aan even iets lichters, maar wel een aanrader.
Groeten
Wil
B= Saul Bellow, Herzog
C=
E=
I=
W=
X=
Y=
*= slecht
**= aardig
***= goed
****= fantastisch
Net “onbepaald door het lot”uit van Imres Kertesz,zonder enige twijfel vier sterren.
Wat een boek is dit.
Ik had het expres gelezen meteen na Primo Levi,omdat het boek op de achterflap daar een tegenhanger van werd genoemd,
En het was inderdaad een totaal ander boek.
Geschreven vanuit het perspectief van een vooral in het begin totaal naïeve 15 jarige jongen die in diverse kampen terecht komt en overleefd.
Vooral de laatste bladzijdes blijven nog wel even door mijn hoofd spoken, die gaan niet zozeer over de kampbelevenissen maar over hoe hij daar mee om gaat,
Hij zegt o.a dat noodlot niet bestaat omdat je dan de vrije wil uitsluit..je hebt óf een noodlot en geen keuzes,
Of je kunt toch kiezen, en dan bestaat er dus geen noodlot, want door de keuzes die je ín die situatie maakt beweeg jij toch de stroom van de gebeurtenissen.
Kortom stof tot denken genoeg voor de komende dagen.
Zware kost, ik ben nu ook wel weer toe aan even iets lichters, maar wel een aanrader.
Groeten
Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 25 mar 2007, 18:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik loop achter met dit item.
Van Imme Kertesz heb ik nooit iets gelezen.
Ik zag de film over wat Primo Levi meemaakte in de kampen (heel aangrijpend) en heb zijn dichtbundel "Op een onzeker uur" Meulenhoff 1988 (ISBN 90 290 3899 3) Ken je die bundel Willeke? Ik nam hem in handen, opende hem en was meteen verkocht. Een aanrader (als je hem nog niet zou hebben).
"Is dit een mens" wil ik zeker nog lezen. Staat op mijn lijstje!
Tiba.
Van Imme Kertesz heb ik nooit iets gelezen.
Ik zag de film over wat Primo Levi meemaakte in de kampen (heel aangrijpend) en heb zijn dichtbundel "Op een onzeker uur" Meulenhoff 1988 (ISBN 90 290 3899 3) Ken je die bundel Willeke? Ik nam hem in handen, opende hem en was meteen verkocht. Een aanrader (als je hem nog niet zou hebben).
"Is dit een mens" wil ik zeker nog lezen. Staat op mijn lijstje!
Tiba.
Primo Levi schreef niet zoveel gedichten, maar ze zijn wel beklijvend.
Het gedicht "Het meisje uit Pompeji" (over de uitbarsting van de Vesuvius, van haar bleef alleen een gipsafgietsel) plaatste ik ooit (terecht verwijderd toen er die problemen kwamen ivm auteursrechten). Ook het gedicht "de overlevende" is prachtig. Daarin zegt de dichter:
Niemands brood heb ik afgenomen,
Niemand is in mijn plaats gestorven. Niemand.
Als je "Dit is een mens" gelezen hebt, snap je wel waarover dit gaat.
Dus als je de bundel "Op een onzeker uur" op de kop kunt tikken: doen! Zelf kocht ik hem in februari 2005. Blij dat ik hem heb!
Het boek opsturen hoeft niet, ik weet momenteel niet wat eerst gelezen en in de bib hebben ze het waarschijnlijk wel.
Groetjes. Tiba.
Het gedicht "Het meisje uit Pompeji" (over de uitbarsting van de Vesuvius, van haar bleef alleen een gipsafgietsel) plaatste ik ooit (terecht verwijderd toen er die problemen kwamen ivm auteursrechten). Ook het gedicht "de overlevende" is prachtig. Daarin zegt de dichter:
Niemands brood heb ik afgenomen,
Niemand is in mijn plaats gestorven. Niemand.
Als je "Dit is een mens" gelezen hebt, snap je wel waarover dit gaat.
Dus als je de bundel "Op een onzeker uur" op de kop kunt tikken: doen! Zelf kocht ik hem in februari 2005. Blij dat ik hem heb!
Het boek opsturen hoeft niet, ik weet momenteel niet wat eerst gelezen en in de bib hebben ze het waarschijnlijk wel.
Groetjes. Tiba.
Aleid Truijens gelezen deze week..mijn voornemen voor lichtere kost is dus niet helemaal gelukt....boek over een jongetje van vier met leukemie,A= Frank Martinus Arion: Dubbelspel
B= Saul Bellow, Herzog
C=
E=
I=
W=
X=
Y=
*= slecht
**= aardig
***= goed
****= fantastisch
maar het is mooi geschreven en bevat ook een soort beschouwing op leven en( angst voor de) dood, ik vond het mooi, en het leest niet al te zwaar door de bijna beschouwende toon.
Wil