ABC LIJSTJES voor de ABC uitdaging

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

En het leuke is dat je daardoor als het ware 'ontdekkingen' doet.

Dettie
elviratoverspin

Bericht door elviratoverspin »

laatst uitgelezen boek: manschaduw van aminatta forna. opnieuw verhaal in verschillende perspectieven, dat over de afrikaanse cultuur gaat. ditmaal uit volledig afrikaanse invalshoek, verschillende vrouwen aan het woord. boeiend, mooi geschreven, soms wel moeilijk om uit te vissen wie nu weer juist aan het woord is. en eigenlijk, merk je gaandeweg, maakt het zoveel niet uit. het verhaal van een generatie zwarte vrouwen wiens stemmen samen afzonderlijk een verhaal vertellen...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
irene

Bericht door irene »

Leuk die kinder/jeugd en jongerenboeken...lijstje is al bijna ingevuld!
elviratoverspin

ik las net "exodus" van ene julie bertagna uit. vlotjes geschreven, leunt dicht aan bij de meeste rampverhalen op een verwoeste aarde in 2100 die ik al las. ik blijf te hard fan van de "kinderen van moeder aarde" reeks van beckman om dit ten volle te appreciëren. het is me ook net iets te veel een heldenverhaal en dat kan ik niet zo heel goed smaken. los daarvan is het wel een meeslepend verhaal. als ik er een leeftijd op zou moeten plakken: tussen de twaalf en de veertien, denk ik.
tiba

Bericht door tiba »

Ik heb jullie lijstjes nog eens doorgenomen. Wow, wat hebben jullie veel leesplannen, en al vlijtig bezig, zie ik. Ik zal supporteren vanop de zijlijn :D .
Janna, ik ontdekte dat je de letter U op je lijstje vergeten bent :roll: .

Groetjes. Tiba.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

juffrouw janna U speelt vals :D

Dettie
janna

Bericht door janna »

Oeps, ga het onmiddellijk verbeteren!!! Gelukkig dat er mensen zijn die opletten!!

:D :D
tiba

Bericht door tiba »

Komt van al die gedichies te ontleden... dan ga je vanzelf opletten :roll: .

Tiba.
smitjes

Re: ABC challenge

Bericht door smitjes »

smitjes schreef:Twee weken geleden bij het chatten ben ik overgehaald om ook mee te doen met de ABC uitdaging. Het worden volwassenen en kinderboeken door elkaar. Ik ben nog niet zo bekend met dit forum (zit meestal bij bookcrossing) maar zal proberen ook hier een lijstje bij te houden.
Mijn ABC hangt gewoon af van wat ik tegen kom dit jaar aan ringboeken en boeken die ik van meetings heb meegenomen.
Omdat ik pas het afgelopen jaar weer ben gaan lezen (na vele jaren bijna niet gelezen te hebben) zijn er voor mij heel veel nieuwe schrijvers.
Ik zal steeds melden als ik een boek uit heb, zodat jullie ook kunnen zien hoe het vordert en wat mijn gelezen boeken zijn.

A:
B: J.R. Black - De heksen van hiernaast
C:
D:
E:
F:
G:
H: Carl Hiaasen - Uil
I:
J:
K: Jörg Kastner - Het blauw van Rembrandt
L:
M: Husham Matar - Niemandsland
N:
O:
P:
Q:
R:
S:
T:
U:
V:
W:
X:
Z:

groetjes Smitjes (Ans)
WilV

Bericht door WilV »

A= Frank Martinus Arion: Dubbelspel
B= Saul Bellow, Herzog
C=
D=Roddy Doyle; niet alleen voor Kerstmis **
E=
F= Moris Farhi; de jonge Turk***
G= Nadine Gordimer; Het huiswapen
H= Abel Herzberg; brieven aan mijn kleinzoon
I=
J= Mór Jórkai; de man van goud
K= Imre Kertész; onbepaald door het lot
L= Primo Levi: Is dit een mens
M= Multatuli; Max Havelaar
N= V.S Naipaul; Een staat van vrijheid
O= Amos Oz; Een verhaal van liefde en duisternis ****
P= Anna Politkovskaja; Poetins Rusland
Q= Queffelec; De brute bruiloft
R=
S= Steinbeck; Druiven der gramschap
T= Edward Topol; Moedertje Rusland
U= Betsy Udink; Achter Mekka ***
V= Mario Varga Llosa; Het paradijs om de hoek
W=
X=
Y=
Z= Joseph Zobel;Negerhuttenweg

*= slecht
**= aardig
***= goed
****= fantastisch
"De jonge Turk" is uit..ik heb er lang over gedaan, en ik denk mede daadoor was op het laatst de samenhang tussen de verschillende jongeren wat minder duidelijk,
maar zeer zekr een boek wat de moeite meer dan waard is om te lezen.

Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 07 mar 2007, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Marjo

Bericht door Marjo »

Als ik het goed begrijp Wil, dan is bij jou een boek gelezen als er een 'beoordeling' achter staat?
Doen de anderen dat ook?
WilV

Bericht door WilV »

Als ik het goed begrijp Wil, dan is bij jou een boek gelezen als er een 'beoordeling' achter staat?
Doen de anderen dat ook?
-

Irene, Dessiree en Dettie wel zag ik,

anderen vullen alleen een boek in als ze het gelezen hebben,

maar ik heb mijn "voornemens"ingevuld en als ik het gelezen heb zet ik mijn beroordeling erachter.

De titels die er staan zijn ook nog een beetje onder voorbehoud, als ik wat anders tegen kom met die letter wat me leuker lijkt kan dat nog veranderen.

groeten
Wil
Marjo

Bericht door Marjo »

Ik stelde de vraag omdat het gewoon handig is, als je de lijstjes bekijkt, om te weten of iemand het nu al gelezen heeft of niet..
Ik moet onderhand ook eens een lijst neerzetten..
janna

Bericht door janna »

Ik ga binnenkort ook beginnen met mijn ABC jeugdboeken. Dat moet geen probleem zijn, want ik merk dat ik van heel veel schrijvers niets gelezen heb. Ik heb er echt zin in!
janna

Bericht door janna »

Ik heb alvast het begin van mijn lijstje op het forum gezet.
elviratoverspin

net toegevoegd: "het geheim van montségur" van sophy burnham, dat ik wat vond tegenvallen (ik kan moeilijk uitleggen waarom, wie weet probeer ik het nog wel). en "memoires van een koe" van bernardo atxaga, een boek dat je alleen al omwille van de titel zou lezen, vlotjes, grappig, maar niet bepaald beklijvend. ik merk dat ik serieus achter zit met verslagen maken en de boeken zijn weer binnen bij de bib, dus ik hoop dat het me lukt...
elviratoverspin

ook al laat ik de verslagen momenteel even voor wat ze zijn (doodjammer, want dat ga ik me later nog beklagen...), ik lees naarstig verder. Heb net een boek uit dat ik dan maar van mijn achterstallig verbeterwerk beschuldig: "de poppenspeler" van tanja kinkel. leest als een trein, vlot geschreven, spannende intrige, mooie historische schets (met een klein slotwoordje dat bepaalde historische onjuistheden duidelijk vermeldt en uitlegt waar die keuze vndaan komt). Echt knap, ben blij verrast over dit boek!
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Klinkt goed Elvira!

Ik ben nu bezig in Henry Roth - Boven Mount Morris Park schijnt een ster
Het gaat over een joods jongetje die vlak bij Mount Morris Park woont.
Hij wordt veel gepest omdat hij joods is, vooral door Ierse jongens. Eerst sloeg hij er meteen op los maar hij merkt dat hij zijn lef steeds meer kwijtraakt en is nu aan het bedenken hoe hij het anders aan moet pakken. Het is een verhaal met veel joodse uitdrukkingen en geeft de vrije strakke familiebanden goed weer.
Het speelt zich af in 1914 vlak voor Wereldoorlog I uitbreekt.

Dettie
Gast

Bericht door Gast »

Ik ben tot nu toe vooral enthousiast over de kinderboeken die ik heb gelezen. Vooral Winterijs van Peter van Gestel vond ik prachtig.

Dat is ook het leuke van zo'n abc, die ontdekkingen.

vrgr, Desiree
Marjo

Bericht door Marjo »

Zijn jullie nu echt bewust bezig om boeken te lezen die in die abc-lijst passen? Je zoekt ze er op uit?
Ik merk dat ik dat niet doe. Ik kijk pas als ik het boek gelezen heb of het van een schrijver is die ik nog niet kende en of het dus op mijn lijst mag..
Inge

Bericht door Inge »

Ik had een lijst gemaakt en ik probeer enkele ervan te lezen maar als ik een boek gelezen heb en het is ook een schrijver waarvan ik nog niets gelezen heb dan zet ik hem ook op mijn lijst. Op het einde van het jaar zie ik dan wel welke letters ik nog niet gelezen heb.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee niet echt heel bewust mee bezig maar het zit wel in m'n achterhoofd. Het gekke is dat ik veel boeken lees van schrijvers die met dezelfde letter beginnen.
Ik ben nu wel een boek aan het lezen die op m'n ABC lijst stond. Niet echt geweldig, beetje hakkelig allemaal en vrij sloom. Kijk wel of ik het uitlees. Maar dan weet ik tenminste wel wat voor boek het is en het stond al lang in m'n kast te wachten.

Dettie
Gast

Bericht door Gast »

Ik lees drie tot vijf boeken per week, waarvan veel uit de bibliotheek. Daarom heb ik op mijn abc lijst zoveel mogelijk uit mijn kast gezet, omdat die niet gauw aan de beurt komen. Dus voor mij werkt het wel om bewust een boek van de lijst te lezen.
En de kinderboeken is nog een ander verhaal. Die haalde ik voor het abc echt zelden zelf uit de bibliotheek, terwijl ik daar nu juweeltjes bij ontdek en veel vaker gezellig met mijn dochter naar de bieb wandel.
Inge

Bericht door Inge »

De kinderboeken vind ik moeilijk. Soms lees ik iets dat mijn zoon of dochter gelezen hebben (zoals Harry Potter en binnenkort Geronimo Stilton), Anderzijds ben ik op zoek naar boeken die mijn zoon zouden interesseren (Hij leest zoveel en weet soms niet meer welke boeken hij nog wil lezen), daarvoor vind ik nu inspiratie op de lijst van de jeugdboekenweek. Ik betrap mezelf erop dat ik dikwijls naar de "klassiekers" teruggrijp.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Desiree schreef:Daarom heb ik op mijn abc lijst zoveel mogelijk uit mijn kast gezet
Ja dat heb ik ook gedaan Desiree. Ik kom ook amper aan mijn eigen boeken toe.
En voor de kinderboeken zal ik ook naar de bibliotheek moeten, wat ik echt niet erg vind! Er zijn zoveel leuke kinderboeken, dat is gewoon genieten, alleen het snuffelen in die boeken al!

Dettie
Plaats reactie