De vijand – Jos Vandeloo
Dit boekje, al vrij oud (eerste druk in 1962) speelt aan het einde van de oorlog in een dorp in het Belgisch-Nederlandse grensgebied, dat beurtelings door de Duitsers en de Amerikanen wordt bezet en weer heroverd.
De jongen door wiens ogen wij het verhaal beleven, is vijftien, en bouwt een vriendschapsband op met de Amerikaanse soldaten die op een veldje in de buurt kamperen.
De beschrijvingen zijn mooi, passen goed bij een vijftienjarige, maar ik vind het verhaal chaotisch opgebouwd. Hier en daar wordt er teruggeblikt op een vroeger moment, maar dat is niet altijd even duidelijk. Vooral de tweede helft van het boek, die zich in de schuilkelder afspeelt, vind ik moeilijk te plaatsen ten opzichte van het eerste gedeelte. Je kan wel chronologie vermoeden, maar erg duidelijk is het toch niet. Je zou het immers ook als een lange flashback kunnen opvatten, waar geen einde aan komt. Op die manier wordt er veel aangereikt, maar weinig echt uitgewerkt. Niet echt mijn ding…
Josephus Albertus Vandeloo werd op 5 september 1925 geboren te Zonhoven in Belgisch Limburg. Hij is de oudste zoon van Jules Ferdinand Vandeloo en Maria-Catharina Bielen. Na de lagere school in Zonhoven volgt hij middelbaar onderwijs aan het St. Jozef College te Hasselt, terwijl de Fraters in Zonhoven hem onderricht geven in Frans en algemene ontwikkeling. Zoals het een toekomstig auteur betaamt, schrijft hij bij tijd en wijle bijdragen (o.a. gedichten) voor de schoolkrant.
Hij is negentien als hij zich in het najaar van 1944 als vrijwilliger aansluit bij het tweede Britse leger. Bij de opmars door Nederland en het zuiden van Duitsland wordt hij vooral als tolk ingezet, tot hij na drie maanden betrokken raakt bij een ongeval en weer thuis belandt.
Eerste druk: 1962 Uitgeverij Manteau, Antwerpen/Amsterdam Aantal bladzijden: 108
Elvira
Jos Vandeloo - De vijand
Jos Vandeloo - De vijand
Laatst gewijzigd door Dettie op 23 Okt 2007, 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”