Maria Stahlie - De lijfarts

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Isabel
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Jul 2005, 18:05
Locatie: Rotterdam

Maria Stahlie - De lijfarts

Berichtdoor Isabel » 22 Apr 2006, 19:06

Kwam dit boek toevallig tegen in de bieb. Een flinke pil, maar ik werd meteen gegrepen door de schrijfstijl. Heb het boek nog niet uit, ben ongeveer halverwege. Heeft iemand dit boek al gelezen? Of andere boeken van deze schrijftster?
Geen leven zonder boeken

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2006, 19:57

Marjo heeft wel een of meerdere? boek gelezen van Maria Stalie, maar ik zie er geen verslag van op de site.

Groet
bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Apr 2006, 20:47

Jawel, ik heb dit ook gelezen. Voor de tijd dat ik verslagen maakte dus?
Ik schud dat nu niet meer zo uit mijn mouw, dus Isabel: ga je gang als je het uit hebt!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Apr 2006, 21:15

Ik denk in de literatuur-leeskring tijd Marjo. Volgens mij was het een van je laatste verslagen daar. 100 deuren, kan dat?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Apr 2006, 15:47

Behalve '100 deuren' staat ook 'de lijfarts' nog in mijn eigen archief

Een psychologische roman helemaal naar mijn zin. Vol mijmeringen, plannenmakerij, overdenkingen, vol twijfels en onzekerheden.
Muriel ziet haar leven in elkaar vallen als haar ouders door een ongeluk, waarvan ze zichzelf de schuld geeft, omkomen. Ze laat haar studie medicijnen vallen, en vlucht naar Amerika, naar een oom en tante. Maar ook daar vindt ze haar draai niet, en weer vlucht ze, naar Las Vegas. Ze onmoet er Wayne, en laat zich door hem meeslepen: ze trouwt, krijgt een kind en een overheersende schoonmoeder, maar geen liefde. Weer vlucht ze, met achterlating van haar kind.
In een bar in Texas vindt ze slechts tijdelijk rust, ze wil haar zoon ophalen en naar Nederland gaan, om opnieuw te beginnen.
Als ze oog in oog met haar peuterkind staat verliest ze de moed, en gaat alleen naar Nederland. Ze is labiel, en weet niet wat ze met zichzelf moet.
Door een toeval wordt ze lijfarts bij een Hongaarse familie die haar opneemt. Omringd door liefde, opgaand in de zorg voor haar patiente, vindt ze zichzelf terug, maar tegelijk wordt ze geplaagd door schuldgevoelens, want ze is een waardeloze moeder, en een bedriegster..
Muriel maakt steeds weer plannen, waar niets van terecht komt. Steeds weer laat ze zich leiden door het lot, door het toeval. Ze is niet sterk genoeg om haar leven in goede banen te leiden. Toch vind ik haar aardig, en het einde bevalt me.

Marjo

Isabel
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Jul 2005, 18:05
Locatie: Rotterdam

De lijfarts, Maria Stahlie

Berichtdoor Isabel » 01 Mei 2006, 12:08

De stijl van Maria Stahlie bevalt me. Ze schrijft duidelijk, maar heel mooi. De figuur van Muriël komt goed uit de verf. De andere boeken van Stahlie maken me nieuwsgierig.
Hoewel Marjo al een verslag over het boek heeft gemaakt, wil ik toch ook mijn verhaal geven:

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/maria-stahlie

Isabel
Geen leven zonder boeken

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 01 Mei 2006, 16:52

Maar jouw verslag mag op op de site! Het mijne was een oudje.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2006, 17:12

Ik plaats ze gewoon alletwee! (Dat wordt wel morgen.)
Mooi verslag Isabel!

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Dec 2006, 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 12 Dec 2006, 14:55

En eindelijk is nu het verslag geplaatst! :oops:

klik hier http://www.leestafel.info/boekenarchief ... ple35.html

Bernadet
die marjo's verslag er niet bij krijgt, omdat het kort is wordt het helemaal in een hoekje gedrukt.
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Dec 2006, 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 12 Dec 2006, 15:10

ah, ik heb net honderd deuren gelezen, het verslag staat op de site. ze heeft inderdaad een erg speciale stijl. ik weet niet zo of ik nu zo meteen nog een boek van haar ga lezen, maar misschien later wel. ze heeft verstand van iets intrigerend te maken.
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten