Jef Geeraerts - De zaak Alzheimer

Reacties op recensies van, door leden gelezen, spannende boeken/thrillers
Dettie
Site Admin

Jef Geeraerts - De zaak Alzheimer

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2005, 18:25

Antwerpen, herfst 1985.
Midden in de nacht wordt een rijk zakenman op straat doodgeschoten. Vincke en Verstuyft, inspecteurs bij de Antwerpse politie komen terplaatse.
Dit is de start van het verhaal, dat langdradig, nauwelijks spannend te noemen voortborduurt.
Er word zelfs een heel hoofdstuk gewijd aan hoe de heren inspecteurs samen met een paar collega’s van het gerechtelijke apparaat een barbecue houden en van Beethoven genieten.
Heel het boek door wordt er veel nadruk gelegd op de slechte “verstandhouding” met de rijkswacht, het tegenwerken van de speurtocht van de politiek,…..

Het boek gaat dus in korte lijnen als volgt.
Er worden in een paar dagen een paar mannen gedood waaronder de zoon van een voormalig minister van Justitie. Vincke en Verstuyft moeten de dader vinden. Nadat de dader een kat en muis-spelletje gespeeld heeft met de gerechtelijke politie en een paar rijkswachters gedood heeft pakt de rijkswacht hem op. De gerechtelijke politie weet daar niets van af. Na een tijd heen en weer gepalaver tussen rijkswacht en gerechtelijke politie moeten Vincke en Verstuyft de dader ondervragen. Maar dan gijzelt de dader (die blijkbaar de ziekte van Alzheimer heeft) een dokter in de gevangenis. De dader wordt neergeschoten en daar mee is het verhaal uit.

Ik begrijp niet dat er zoveel te doen geweest is rond de film want het boek vind ik maar niets. Ik ga in elk geval “de zaak Alzheimer” huren op dvd. Ben benieuwd of daar het verhaal beter uitkomt.

Uitgever Boekerij, De ISBN 9022318222 Bindwijze Paperback Verschijningsdatum oktober 2003 Aantal pagina's 401 blz. 1e dr.: Antwerpen : Manteau, 1985.

Inge
Laatst gewijzigd door Dettie op 10 Jan 2008, 23:43, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba

Berichtdoor tiba » 21 Apr 2007, 11:29

Het was gisteren "De zaak Alzheimer" op TV, maar ik heb alleen de laatste vijf minuten gezien.

Tiba.

Headhunter

Berichtdoor Headhunter » 21 Apr 2007, 13:41

Ik heb de volledige film gezien
Hij was heel goed vond ik
nooit gedacht dat er zo een goede belgische film gemaakt zou worden :mrgreen:
Headhunter on his way

Gast

Berichtdoor Gast » 06 Sep 2007, 21:51

Heb even tussendoor deze detective gelezen. Voor mij was het de eerste Jef Geeraerts. Had mij tot nu vooral laten afschrikken door zijn jaarlijkse boekenbeursboek.

Ik kon wel even wat ontspanningslectuur gebruiken, en aangezien ik al wel de film gezien had, en de zoon een paar jaar geleden dit boek voor school besproken had, leek mij dit nu toch eens het moment.

Het verhaal leest snel, alhoewel inderdaad wat langdradig soms. De gissingen over al dan niet vermeende complotten in ons Belgisch systeem, daar spreek ik mij niet over uit. Er wordt wel nogal de klemtoon op gelegd. Ik zou zeggen, waar rook is, is vuur. Maar dit is niet de plaats om daarover uit te wijden.

Of dit mij nu aanzet om eventueel nog een boek van Geeraerts te lezen, ik weet het niet echt. Ik ben alvast niet overtuigd door dit boek.

Terug naar “Het spannende boek/thrillers”