Kader Abdolah - De adelaars

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
tiba

Kader Abdolah - De adelaars

Bericht door tiba »

De adelaars omvat 7 verhalen. Niet alle verhalen spreken me evenveel aan. Persoonlijk verkies ik de korte colums van Mirza.
Dat neemt niet weg dat men ook hier een talentrijk schrijver voelt. Op zijn best is Abdolah wanneer hij het heeft over zijn Perzische roots:
- Het titelverhaal De adelaars: over het begraven van zijn broer.
- De witte schepen: over het bezoek van zijn vader aan Holland.
Sfeerscheppend en ontroerend vind ik ook De rode wijn: over zijn eerste bezoek aan een café en zijn kennismaking met een onbekend man.
Heel goed is Abdolah in de beschrijving van het Nederlandse landschap (door de ogen van de buitenlander leer je het a.h.w. voor het eerst zien), ook wanneer hij het heeft over zijn kennismaking met onbekende mensen en een genster van vriendschap overspringt (ook al te vinden in Mirza, nu in De rode wijn).
Treffend steeds weer in het oproepen van herinneringen aan zijn Iraans verleden, meer nog in de verwoede poging om die herinnering te bewaren en door te geven.
Een groot schrijver.

ISBN 9052268630 Ingenaaid, 110 pagina's Verschenen: maart 2000 Uitgeverij De Geus

© Tiba.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Wat is een genster Tiba? Is dat Vlaams?

Ik ontdekte dat ik Alle verhalen hier heb liggen.. Heet jouw boek echt Mirza? Of ook Alle verhalen? Omdat je vertelde dat Mirza een verhalenbundel is. Ik zat te denken misschien was Mirza wel een pseudoniem, vandaar.
(Ben ik nog te volgen eigenlijk?)

Bernadet
tiba

Bericht door tiba »

Derde poging vandaag om te antwoorden, Bernadet.
De tekst is al tweemaal verdwenen, net op het moment dat ik cijfers intikte (het ISBN-nummer).

Mirza is echt de titel. Is een verzamelbundel columns (korter dus dan verhalen). De titel heet 'mirza' naar het Perzische woord mirza, wat oorspronkelijk kroniekschrijver (bij de Perzische koningen) betekende, later schrijver in het algemeen (de titel wordt uitgelegd in het voorwoord).
Ik heb een heel mooie gebonden uitgave met zijdezachte kaft, zoals Gloed van Sandor Marai, weet je wel...

Uitgeverij De Geus 1998
(ISBN indien nodig een volgende keer :roll: )

O ja, een genster is een vonk. Geen idee of dat Vlaams is.

Groetjes. Tiba.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

ha bedankt voor je uitleg Tiba!

groetjes
Bernadet
tiba

Bericht door tiba »

Heb je "Alle verhalen" al gelezen, Bernadet?
Staan de verhalen uit "De adelaars" er ook in?

Groetjes. Tiba.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee nog niet Tiba, maar dat komt nog wel.

Groetjes
Bernadet
Plaats reactie