Flix- Don Quichot

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Flix- Don Quichot

Berichtdoor Marjo » 02 Dec 2021, 19:20

Het is een boek voor de uitdaging, maar ik geef meteen toe dat ik stukken overgeslagen heb. Het is een hoop flauwekul op een rijtje , een warrig verhaal.
Dit staat bij het item Thema's energie. Met die laatste zin ben ik het helemaal niet eens.

Het dorpje Tebosloo moet plaatsmaken voor een windmolenpark. Alonso Quijano - de laatst overgebleven bewoner - verzet zich hevig, tot hij beseft dat hij lijdt aan dementie. Zijn dochter haalt hem over tijdelijk bij haar te komen logeren, maar de eerste nacht gaat hij er al stiekem vandoor met zijn neefje, terug naar het dorp. Onderweg raakt hij er steeds meer van overtuigd dat hij een dolende ridder is, op pad met zijn schildknaap.

Na Münchhausen en Freud blaast Flix wederom een klassiek verhaal nieuw leven in. Hij plaatst de handeling in een moderne context, snijdt actuele thema’s aan en voegt een flinke dosis humor toe. Don Quichot is een wervelende vertelling waar om gelachen kan worden, maar waarbij je ook op onverwachte momenten met een brok in je keel zit.

ISBN 9789492882004 | Paperback | 136 pagina's | Soul Foods Comics | mei 2018

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Flix- Don Quichot

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2021, 11:27

Nou ja, je hebt je uitdaging weer gedaan. Dus verder klaar ermee.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Flix- Don Quichot

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2021, 11:46

Zo is dat...soms zit het mee, soms zit het tegen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Flix- Don Quichot

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2021, 12:04

:-)

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: Flix- Don Quichot

Berichtdoor Lezer100 » 24 Mar 2022, 21:00

Nieuw lezen inblazen in een klassieker is altijd een enorme uitdaging. Maar geloof me, of die klassieker nu een boek is of een lied, aan het origineel kan je meestal weinig of niet tippen. Zelf lees ik nooit vernieuwde klassiekers.
Lezer100

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Flix- Don Quichot

Berichtdoor Marjo » 25 Mar 2022, 12:06

Wat het verhaal betreft is kan je aan een klassieker niets verbeteren. Het is niet voor niets een klassieker. Maar je kan in een hernieuwde uitgave een weerbarstige tekst wel leesbaarder maken. Maar: inderdaad niet het verhaal veranderen. Dan maak je immers een nieuw verhaal, dus een nieuw boek.
Ik heb toevallig vanmorgen een boek met de titel Bambi uit de schoolbieb verwijderd.
Vooral omdat het fysieke boek er niet uit ziet. Het stamt uit 1979...
Als je het boek openslaat is er voor een kind van deze tijd niets aantrekkelijks aan. Behalve de - kleine - foto's uit de film. Er is te veel tekst, op drukke pagina's. Nu ken ik zelf de oorspronkelijke tekst niet, daar heb ik geen oordeel over.
Behalve dit: het werd ook niet meer uit de kast gehaald door kinderen!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten