Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2021, 11:59


berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor berdine » 19 Aug 2021, 12:30

Klinkt wel als een boek voor mij. IJsland en vreemde hoofdpersoon. Ik heb van deze schrijfster Rosa candida gelezen. Was een mooi boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2021, 12:41

Ik wil het wel naar je sturen Berdine. Het boek is wel een beetje gehavend als dat niet erg is.
Het is inderdaad een heel apart verhaal, ik ben wel benieuwd hoe jij het vindt.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor berdine » 19 Aug 2021, 13:25

Gehavend is niet erg, maar misschien is het te duur. Het is niet zo heel dun. Ik kan het zó bij de bieb lenen. Daar ga ik morgen toch heen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2021, 13:40

Wat je wilt, ik stuur het met liefde naar je, dat doe ik dan met geopend boek, dat is niet zo duur.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor berdine » 19 Aug 2021, 13:50

Ik kijk morgen eerst wel bij de bieb. Ik moet alleen een ander boek eerst lezen omdat er na mij nog reserveringen op staan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2021, 08:18

Ja hoor rustig aan, misschien lees ik hem dan gauw nog een tweede keer.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor berdine » 30 Aug 2021, 09:36

Ben halverwege....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor Dettie » 30 Aug 2021, 12:22

Oh spannend, ben erg benieuwd hoe jij het vindt!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor berdine » 01 Sep 2021, 11:47

Tja, wat vind ik ervan? Het blijft te wazig, te stuurloos. Ik denk wel dat de schuingedrukte herinneringen aan de jeugd van de hoofdpersoon van invloed zijn op de stuurloosheid van de hoofdpersoon. Ze blijft maar zoeken naar haar "verloren zoon". Ze vindt zichzelf geen goede moeder en wil dus geen kinderen. Daarmee verjaagt ze haar man. Wat een hork, overigens. Gaandeweg op pad met het kind van haar vriendin gaat ze dat wel anders zien.
Het verhaal van de waarzegster kan ik niet helemaal terugvinden in het boek. Drie vrouwen in verwachting? Wie dan nog meer behalve de nieuwe vrouw van haar ex en haar vriendin? (Gauw nog eens gekeken aan het eind of ze misschien zelf in verwachting was, maar geen aanwijzing gevonden.) Drie dieren zullen sterven tijdens haar reis al dan niet door haar schuld. Dat zijn er minstens vier (drie vissen en een schaap), vijf als je de valk meerekent. (De gans was eerder, die telt niet mee.) Ze blijft ook niet echt bij de laatste man met wie het lijkt te klikken. En of het drie mannen waren weet ik ook niet zeker, want ik kon ze niet uit elkaar houden, ook omdat sommige verschillende keren opdoken.
Ik vond het hele verhaal nogal vaag. Het typetje, dat de hoofdpersoon is mag ik wel. Een beetje absurd. En ook het feit dat ze dingen niet echt benoemt, maar suggereert vind ik een pluspunt. Maar het verhaal blijft mij te vaag.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2021, 08:22

Sorry berdine, het zijn een beetje hectische weken thuis, ik kom hier op terug hoor

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2021, 07:08

Maar extra vroeg opgestaan om eens antwoord te geven.

Ja vaag is het inderdaad. Ik vroeg me ook écht af, wat heb ik nou gelezen?
Het hele verhaal is ook snel uit mijn geheugen geglipt, merk ik, omdat er geen enkele houvast is in het boek.

Ja over die drie vrouwen in verwachting. Er komen wel drie kinderen, een tweeling en het kind van de ex-man. 'Ik zie een drievoudige ontvangenis, en een van de drie is mogelijk een drie-eenheid [...] Ik heb het over drie zwangere vrouwen, drie baby's op komst' zegt die waarzegster.
Misschien zag ze de tweeling wel maar niet als tweeling maar als aparte zwangerschappen. Ik roep ook maar wat.
Er is ook nog een dode walvis met jong...
En haar broer heeft een drieling.

De mannen kon ik ook niet uit elkaar houden. Haar ex was op zijn minst bizar te noemen. Nog wel vrijen met haar, maar toch ook weg zijn, en dan vragen of hij weer terug kan! Lekker makkelijk. Die laatste man houdt wel een belofte in, ze gaat nu nog weg, op reis, maar weet al dat ze terugkomt. 'Dit keer ga ik alleen, maar hierna kunnen we misschien samen een keer op reis, als we daar dan nog steeds zin in hebben.' zegt ze tegen die man

Ik ga het denkelijk opnieuw lezen, misschien snap ik het dan wat beter.
U hoort van mij :-)

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Auður Ava Ólafsdóttir - Vlinders in november

Berichtdoor berdine » 12 Sep 2021, 09:24

Ach ja misschien bedoelde ze de walvis, als derde vrouw in verwachting. (Vreemd trouwens dat het woord tsunami niet valt.) Of misschien is de hoofdpersoon in verwachting van een nieuwe relatie? Ik begrijp dat drievoudige wel, maar werk het dan goed uit, zou ik zeggen. Nee achteraf denk ik dat ze zelf in verwachting moet zijn, maar dat nog niet weet.
Ik vond het vage niet vervelend, maar het verhaal niet erg consequent. Als de ene uitspraak van de waarzegster klopt, en de andere niet, wordt het wel erg verwarrend. Of het moet zijn dat alles wat de waarzegster maar half klopt. Dat kan ook.
(Overigens, dat idee om met het jongetje op reis te gaan naar het buitenland, dat is nogal wat! Ze kan hem nu al niet in toom houden en is hem voortdurend kwijt...)
En wat ook vaag blijft, heeft ze haar zoon nu wel of niet gezien?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten