Davide Morosinotto - Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw 12+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Davide Morosinotto - Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw 12+

Berichtdoor Marjo » 12 Aug 2021, 16:44

Sommige sites geven aan 10+, maar er zitten scenes in die je een kind van die leeftijd niet wil laten lezen.
Maar het is een fantastisch boek, dat je makkelijk vaker kan lezen.

Lees meer: http://www.leestafel.info/davide-morosinotto

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Davide Morosinotto - Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw 12+

Berichtdoor Dettie » 12 Aug 2021, 17:25

Het verhaal komt me zo bekend voor. Maar ja wie weet denk ik aan De tweeling van Tessa de Loo. En er is nog een boek voor volwassenen over een vrouw die werkt in de Hermitage en de spullen moet bewaken en inpakken, het heet De madonna's van Leningrad. En de barnstenen kamer in het boek De Amberzaal van Steve Berry. Die kamer werd ook verwijderd vanwege de nazi's.
Ik denk zomaar dat ik die drie door elkaar haal.

Het lijkt me verder wel een prachtig verhaal. Heel indringend zo te lezen.

Het boek heeft overigens De Zilveren Griffel 2021 gewonnen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Davide Morosinotto - Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw 12+

Berichtdoor Marjo » 12 Aug 2021, 17:33

Dat is alleen maar het begin van het verhaal hè. Jij bevestigt dus dat in ieder geval dat feit waargebeurd is.
Of dat voor het verdere gehele verhaal ook geldt is de vraag, maar vooral de historische feiten kloppen.

O ja, dat van die Griffel wist ik wel, was het even vergeten te vermelden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Davide Morosinotto - Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw 12+

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2021, 10:53

Ja dat verhaal over de Hermitage en het inpakken van de kunstwerken is waar. Er zijn in WOII twee treinen met kunstwerken naar een oord in de bergen vervoerd om daar beschermd te zijn tegen het oorlogsgeweld, een derde trein kon niet meer. Het personeel van de Hermitage heeft de rest van de oorlog heel veel gedaan om het gebouw en de kunstwerken zo goed mogelijk te onderhouden.

Boeiend hè, dat daar nu ook o.a. over verteld wordt.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Davide Morosinotto - Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw 12+

Berichtdoor Marjo » 13 Aug 2021, 19:28

Volgens het nawoord is er meer echt gebeurd, alleen vertelt hij niet precies wat dan wel. Er speelt ook een spionagekwestie. Nou, Rusland? Dat klopt vast dat verhaal!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten