Adriaan van Dis - KliFi

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Dettie » 04 Mar 2021, 15:46


Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Marjo » 04 Mar 2021, 22:19

Snelle Joep. Ik twijfelde heel erg of ik dit wil lezen. En daar is eigenlijk geen verandering in gekomen.
Nu ben ik ook niet echt een fan van Van Dis.
Laatst gewijzigd door Marjo op 05 Mar 2021, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Dettie » 05 Mar 2021, 15:22

Maar je leest wel dystopische romans, die 10 x erger zijn dan wat van Dis schrijft.
Van Dis heeft een mooie schrijfstijl, iets waar jij normaal gesproken van houdt, en schrijft met humor maar er zit ook een kern van waarheid in. Het zijn bijzondere mensen die hij ontmoet, die vrij echt overkomen, levend aan de verguisde rand van de maatschappij, mensen die uitgekotst worden door de elite. De elite woont veilig op een terp of iets dergelijks, maar de emigranten en arme mensen mogen in de onveilige 'Kuil' leven. Zodat zij als eerste ten onder gaan als Nederland overstroomt. Van Dis geeft deze mensen een gezicht.
Ik snap de afkeuring van dit boek niet zo.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Marjo » 05 Mar 2021, 21:24

Kom ik echt zo negatief over? Ik heb het boek helemaal niet gelezen dus ik kan niets over de inhoud zeggen.
Dus afkeuring? Dat is er niet.
Het enige dat ik weet dat ik Van Dis niet makkelijk pak. Ik zal bijvoorbeeld boeken van andere schrijvers onmiddellijk willen lezen, en dat heb ik met Van Dis niet.
Komt het toevallig op mijn pad, dan zal ik er over denken.

Ha ha, en dystopische verhalen, die moeten ook erg zijn. Als ze te dicht bij de realiteit blijven ben ik er minder van gecharmeerd. Kun je raar vinden, maar zo is het.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2021, 12:58

Ja het kwam vrij negatief over, het ontmoedigd me wel eens. Bij voorbaat is het al niets omdat het van Van Dis is. De deur wordt - in het eerste bericht - gelijk helemaal dichtgegooid. Ik snapte jouw negatieve commentaar gewoon niet. Zeker vanwege het onderwerp, wat jou wel ligt, en een schrijver die prachtig dingen kan verwoorden. Je kan ook denken, hee wat apart een dystopische roman van Van Dis, dat heeft hij nog nooit geschreven, eens kijken of het wat is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2021, 13:32

Dat kan, ja. Jammer dat het negatief over kwam, want zo is het niet bedoeld. Het is zeker niet 'bij voorbaat niets omdat...'
Al blijft het waar wat ik hierboven zei: ik zal er geen moeite voor doen. Maar mocht ik het nu vandaag of morgen tegenkomen, dan zal ik het zeker proberen.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor berdine » 06 Mar 2021, 13:56

Marjo schreef:
Ha ha, en dystopische verhalen, die moeten ook erg zijn. Als ze te dicht bij de realiteit blijven ben ik er minder van gecharmeerd. Kun je raar vinden, maar zo is het.

Dan moet je deze echt maar overslaan. Hij komt heel dicht bij de realiteit...We zien overal rare figuren als Trump, Bolsonaro en Baudet opstaan. Overal worden de klimaatproblemen maar mondjesmaat aangepakt, want oh oh, oh, het kost stemmen als je dreigt dat we onze luxe op moeten geven. Die orkaan in Nederland in dit boek is heel dicht bij. Afgelopen jaar kwamen we er al in de buurt.

Erg goed boek en prachtig vormgegeven. De asielzoekers vond ik wel wat absurd, niet realistisch. Ik denk dat hij met wat humor een beetje lucht in het boek wilde brengen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2021, 14:38

De asielzoekers werden inderdaad uitvergroot, maar ik denk dat dat ook de bedoeling was om de nadruk te leggen op de absurde gedachtes over asielzoekers. Ja de humor was wel noodzakelijk anders was het een heel zwart boek geworden.

Ik vond het prachtig zoals Van Dis verfijnd verwees naar alle Trumps, Baudets etc. in de wereld. Hij maakte er in dit boek een mooie mix van.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor berdine » 06 Mar 2021, 18:38

Was je trouwens opgevallen dat het boek 7 hoofdstukken telt, en dat alle paginanummers ook in het rood waren? Het gevaar is continue aanwezig....
En volgens mij zitten er nog wel wat meer aanwijzingen verstopt, die me niet opgevallen zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Dettie » 07 Mar 2021, 07:39

Sorry Marjo voor mijn beetje overtrokken reactie. Ik had een vervelende week en was commentaarmoe. Jouw bericht was even de beroemde druppel.

Berdine heeft het getal 7 een betekenis?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor berdine » 07 Mar 2021, 09:44

God schiep de wereld in 7 dagen.
Het is niet zo letterlijk dat de wereld in 7 dagen ten onder gaat, meer een hint.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Renate » 07 Mar 2021, 13:15

Het lijkt me wel een boeiend boek, hoewel ik niet weet of ik het nu onmiddellijk wil lezen. Uit de boekenkast van m'n vader heb ik Indische duinen meegenomen, dus dat is eerder aan de beurt.
En gisteren kwam de autobiografie van Achim Reichel (een Duitse muzikant, die al sinds de tijd van de Beatles actief is), die ik besteld had. Het boek ziet er mooi uit en dat het toevallig in het Duits is (in welke taal zou het anders moeten zijn?), vind ik geen bezwaar.

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Willeke » 09 Aug 2021, 22:46

De afgelopen dagen dit boek gelezen. Ik moest er even inkomen, even doorkrijgen hoe we vanuit de schrijver meekijken in zijn hoofd en in de tot stand koming van het boek, maar daarna had het me zijn greep. Je voelt de urgentie waarmee het geschreven is, Dettie schreef het al, als van Dis de corona periode niet zou overleven, wilde hij in ieder geval dít boek nog geschreven hebben.

Ik vond het in zekere zin wel beangstigend om te lezen, wat precies de bedoeling is natuurlijk. Alles wat hij schrijft, op alle fronten eigenlijk, voelt helemaal niet zo ver weg. Nu deze zomer er om ons heen zoveel klimaatrampen gebeuren voel je letterlijk dat alles ontzettend hard verschuift en dat we zomaar in een scenario als in het boek terecht kunnen komen. En de corona crisis heeft ons nog duidelijker dan al het geval was ook laten zien hoe populisten proberen een slaatje te slaan uit rampen die ontstaan. En de overwinning ervan, ook als er geen sprake van is, claimen voor hun eigen glorie.

Het was fijn inderdaad dat er af en toe wat lucht ingeblazen werd door humor en ironie. Anders zou het een topzwaar boek zijn geworden, en dat is het nu zeker niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2021, 10:11

Nu wil ik al steeds reageren en het komt er maar niet van, shame on me.
Ja Van Dis heeft een bepaalde manier van schrijven waardoor je niet echt dichtbij komt, hij schrijft vaak met een soort ingebouwde reserve. Dat is altijd even wennen voordat je gepakt wordt door het boek. Maar dan heeft hij je toch beet tot het einde.

Het verhaal was bijzonder door alle personages die opgevoerd werden, een mix van een maatschappij. Het erge was natuurlijk 'De kuil' waar iedereen in gedumpt werd die buiten de 'doorsnee' boot viel. Het is schrijnend om dat te lezen, want dat gebeurt nu al natuurlijk, alleen niet in een letterlijke maar wel figuurlijke kuil.

Ik vond het een heel knap boek, juist door de mix van bloedserieus en humor.

Dettie

Willeke
Berichten: 1002
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Willeke » 13 Aug 2021, 10:38

Ja die "kuil" waar iedereen gedumpt werd raakte erg, en zonder dat hij al te expliciet uitlegt begreep je inderdaad wat hij bedoelt, en ook dat hij verwijst naar iets dat nu ook al gebeurd.

Het is een boek wat nog flink nawerkt in mijn hoofd, het heeft flink indruk gemaakt. Ik denk ook doordat het een thema was waar deze zomer met al zijn overstromingen en bosbranden toch al flink aanwezig is in mijn hoofd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Adriaan van Dis - KliFi

Berichtdoor Dettie » 13 Aug 2021, 10:54

Ja door die bosbranden en overstromingen wordt de inhoud van dit boek bijna bevestigd, wat best eng is.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten