Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2020, 14:22

Addie is niet zoals de andere kinderen in haar klas. In de pauze gaat ze het liefst naar de bibliotheek, daar is het lekker stil en meneer Allison is altijd aardig. Hij is gelukkig een heel ander persoon dan mevrouw Murphy, haar nieuwe juf, die alleen maar schreeuwt en lelijk tegen haar doet. Ze heeft vandaag zelfs haar mooie verhaal verscheurd omdat ze het te lelijk geschreven had. 'Die lakse hanenpoten wil ik niet meer zien,' had ze geschreeuwd. En ze had er nog wel zo haar best op gedaan!

Lees verder http://www.leestafel.info/elle-mcnicoll

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Marjo » 09 Nov 2020, 16:04

Het is zo jammer dat kinderen niet gewoon zichzelf kunnen zijn, omdat een leerkracht daar niet tegen kan..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2020, 16:16

ja en dat wordt in dit boek goed duidelijk gemaakt.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Renate » 09 Nov 2020, 17:22

Maar een leraar heeft te maken met meer kinderen in de klas. En als een kind alle aandacht opeist, dan komen de andere kinderen tekort. Dus een kind zal ook moeten leren dat hij niet altijd helemaal zichzelf kan zijn, hoe moeilijk dat misschien ook is.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je alle individualiteit moet bestrijden, of dat de aanpassing zo ver moet gaan, dat iemand als het ware helemaal gedresseerd wordt. (Zie bijvoorbeeld Het Rosie resultaat, van Graeme Simsion.)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Dettie » 09 Nov 2020, 18:29

Hebben jullie de recensie gelezen?

Addie eist dus niet alle aandacht op. Ze doet juist alle mogelijke moeite om dat niet te doen.
Alleen schrijven lukt niet zo netjes. Het is in dit geval echt de juf die vreselijk is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Marjo » 10 Nov 2020, 08:45

Ja, Dettie. Heb ik gelezen. Mijn opmerking is algemeen, ik ken het boek niet, daar kan ik niet op in gaan.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Renate » 10 Nov 2020, 10:03

Ik heb de recensie gelezen. Mijn opmerking was ook meer in algemene zin. Onlangs stond er in De Volkskrant ook een stukje in de rubriek 'Die ene leerling', waarbij er dus een leerling met Gilles de la Tourette veel aandacht opeiste, waardoor een andere leerling, die juist heel stil was veel aandacht te kort kwam. Zaken hebben dus altijd 2 kanten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Dettie » 10 Nov 2020, 10:45

Ja dat klopt. Zaken hebben altijd twee kanten. Maar leerlingen die wèl mee kunnen draaien ondanks dat ze anders zijn, kunnen ook enorm gedwarsboomd worden door de leerkracht die ze constant als 'anders' behandelen, terwijl ze geen enkele extra last veroorzaken.
Die kinderen hebben het meer moeilijk met zichzelf dan met de school, de leerkracht behandelt ze dus onterecht als 'minder' of 'lastig'.
Die kant wordt niet vaak gezien. Het is altijd het kind dat zogenaamd problemen veroorzaakt maar het kan dus ook andersom zijn, en dat kaart dit boek aan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Marjo » 19 Aug 2021, 12:54

Het is heel mooi verwoord in dit boek: hoe een meisje dat anders is probeert zich staande te houden in de wereld van 'normalen'.
Die juf, je zou haar wel de nek om willen draaien. Zoals gesteld wordt: dit soort leerkrachten horen niet in het onderwijs thuis. Helaas is dit geen fictie. Het gebeurt.
Ik vind dit een heel mooi boek, ik hoop dat het veel gelezen gaat worden!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2021, 13:45

Hè wat ben ik blij dat je het ook mooi vindt. Ik vond het zo'n prachtig verhaal en die juf!! Inderdaad je zou haar wat aan willen doen. Zo ongelooflijk hard en onverbiddelijk.

Ik hoop ook erg dat dit veel gelezen wordt, ook door juffen...

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Marjo » 19 Aug 2021, 18:29

Ik ga er mijn best voor doen. Maar zulke onaardige juffen zijn er bij ons niet hoor...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Renate » 19 Aug 2021, 20:17

En juffen zijn misschien ook niet altijd alleen onaardig.
Ik mocht in de eerste klas van de lagere school niet links schrijven. Verder was het overigens geen onaardige juf.

Aan de andere kant hadden we in Rijswijk een onderwijzer die nogal driftig was en wel eens een bord van de muur heeft gerukt en een liniaal kapot heeft geslagen. Hij was overigens wel zeer creatief, die altijd zelf het toneelstukje aan het eind van het schooljaar schreef. Hij heeft mij wel eens voor straf een week naar de zesde klas gestuurd, waar de directeur les gaf, die als streng werd gezien. Ik had het daar juist heel erg naar m'n zin en draaide heerlijk mee.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Marjo » 19 Aug 2021, 20:21

Niet links mogen schrijven was een regel voor alle scholen. Links schrijven was immers duivels.
Verder zijn het gewoon maar mensen. Maar toch mag je verwachten dat ze empathie hebben voor kinderen, hoe die ook zijn!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Renate » 20 Aug 2021, 08:26

Het merkwaardige was dat het van mijn onderwijzeres niet mocht, terwijl het van een onderwijzeres in een andere klas wel mocht.

Tja, je mag verwachten dat onderwijzend personeel empathie voor kinderen heeft, maar dat is misschien niet altijd het geval, omdat ze niet goed om kunnen gaan met kinderen die ze niet begrijpen. En het is misschien ook wel iets wat je een beetje moet leren. Dat zie ik ook wel in de stukjes in De Volkskrant over 'Die ene leerling'.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Elle McNicoll - Een soort Vonk 10+

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2021, 10:21

Het boek gaat over een meisje dat een vorm van autisme heeft.
Haar ouders zus heeft dat ook maar die is minder gevoelig voor de opmerkingen van diezelfde juf. Hoewel zij het ook verschrikkelijk vond wat die vrouw deed, maar ze ging er anders mee om dan haar jongere zusje Addie.

Het is zo triest om te lezen dat Addie die zo enorm haar best doet, stelselmatig niet geaccepteerd wordt door de juf. Alles is gewoon verkeerd omdat de juf haar gewoon verkeerd vindt. Die staat totaal niet open voor Addie.
Dat is wat anders dan niet links mogen schrijven, dat is geen totale afwijzing van de persoon zelf en het was toentertijd normaal dat je rechts moest leren schrijven - in deze tijd ondenkbaar - , je was niet de enige die dat moest leren.
Wat die juf bij Addie doet is een totale afwijzing van de hele persoon die Addie is.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten