Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2020, 13:34

Pfff wat een verhaal! Heel bijzonder en indrukwekkend.

Zie http://www.leestafel.info/sophie-tak

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 24 Jun 2020, 14:06

Ooo, ik was hier al zo bloednieuwsgierig naar, na de enthousiaste nieuwsbrief van de uitgever! En dan die naam van de hond natuurlijk! Maar ik las ook op een paar plaatsen: voor lezers van Jonathan Franzen en Peter Buwalda. Nou ben ik niet bepaald stuk van die laatste, dus ik wacht maar tot de bieb het heeft.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2020, 15:07

Ik wil het wel naar je sturen hoor berdine, je moet alleen even geduld hebben want vanaf maandag wordt over dit boek gediscusiëerd op de facebookpagina van de uitgever en vrijdags 3 juli is er een zoom-meeting met de schrijfster en de mensen die meededen met de discussie... Erg leuk, ik verheug me erop.

Die week wordt er elke dag een leesclubvraag gesteld op facebook (waar je helaas dus niet bijzit) https://www.facebook.com/amboanthos
Ik vind het een erg goed boek, het heeft heel veel kanten die je allemaal even moet laten bezinken.

Die aanprijzingen zijn vaak puur commercieel dus ik zou me daar niets van aantrekken. Als het al aan iemand deed denken dan was het meer aan degene die ook op debutantendag is geweest in Castricum, en ik kom nu even niet op zijn naam. Het speelde zich af in een groot huis, met een dochter des huizes die zong, en er waren zwanen... Marjo weet het vast.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 24 Jun 2020, 17:04

Nou ik vond de aanprijzingen nu wel grappig :

Het hele productieteam is laaiend enthousiast over Phineas' feest!
'Een boek om helemaal in te verdwijnen! Zit uitzonderlijk knap in elkaar en biedt stof tot nadenken.' - Linda Visser (redactie)

'Het is echt heel goed geworden! Alles duurt precies lang genoeg en de opbouw is echt goed, op een gegeven moment wil je niet meer stoppen. Het is zo anders en eigen, echt fijn.' - Anouk Reeskamp (redactie)

'Heb ervan genoten, maar het zette me ook aan het denken waardoor het een titel is geworden die me bijblijft.' - Suzanne Snel (accountmanager)

'WAUW! Wat een geweldig boek!' - Eva Ensing (marketing)

'Het verhaal zit erg knap in elkaar, is spannend ook!' - de persklaarmaker

'Ik vond het mooi! Het zit echt knap in elkaar. Het is een debuut toch? Respect!' - de corrector


Wat dat boek betreft, waar het jou aan doet denken: jouw beschrijving doet mij denken aan Bert Natter 'Begeerte heeft ons aangeraakt', maar ik herinner me niet echt iets over zwanen. En als dat zo zou zijn is dat voor mij ook geen aanbeveling.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Marjo » 24 Jun 2020, 19:35

Hm, ik moet er dus spijt van hebben dat ik niet ingegaan ben op het aanbod van de uitgever...
Wat het boek betreft dat je zoekt, bedoel je Martin Hendriksma? Er schiet me even geen ander te binnen.
Laatst gewijzigd door Marjo op 25 Jun 2020, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2020, 19:55

Nee die bedoel ik niet Marjo. Hij had donker, beetje lang haar.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2020, 20:01

Bert Natter!!!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 24 Jun 2020, 21:45

Zoals ik al zei, ook al geen aanbeveling....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 25 Jun 2020, 17:41

Ah ja, ik zie nu dat je Bert Natter al genoemd had. Ik zag alleen Marjo's bericht.

Ik vind het ook een boek dat me bijblijft. En inderdaad zit het knap in elkaar. Ik was uiteindelijk erg verrast.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 25 Jun 2020, 17:51

Je hoeft het niet te sturen hoor, Dettie. Het is zo duur tegenwoordig. Ik wacht wel tot de bieb het heeft. En hopelijk ben ik er snel bij in de bieb. Ik hou dagelijks de nieuwe aanwinsten bij. Kan ik het niet onmiddellijk gaan halen, dan reserveer ik het. Mocht iemand het van de tafel "nieuw in de bibliotheek" meepikken, dan ben ik toch tenminste de tweede....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 26 Jun 2020, 12:57

Ja zo doe ik het ook berdine, ik krijg steeds meldingen van wat er nieuw is in de bibliotheek en als ik het wil lezen, reserveer ik het gelijk.
Ik ben wel heel benieuwd hoe jij het vindt!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 30 Jul 2020, 18:50

Gereserveerd!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2020, 17:51

Ha spannend!!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 31 Jul 2020, 19:00

Ik ga hem maandag halen en dan is ie als eerste aan de beurt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2020, 14:25

leuk leuk leuk

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 06 Aug 2020, 08:35

Altijd vervelend als iemand een boek waar je enthousiast over bent, niet kan waarderen... Het spijt me Dettie. Ik vond het een afknapper. Het verhaal rammelt aan alle kanten, vooral psychologisch, barst van de onwaarschijnlijkheden en een hoop losse eindjes.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2020, 10:19

Ik was er al bang voor Berdine, dus het verrast me niets. Je vond Bert Natter en Peter Buwalda al geen aanbeveling.
Wat vond je psychologisch niet goed? En wat waren de losse eindjes?

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 06 Aug 2020, 10:48

Wil je dat onder een verklapper?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 06 Aug 2020, 11:31

Ja doe maar.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 06 Aug 2020, 15:34

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Ik stoorde me vanaf het begin al aan de onwaarschijnlijke details. Het "koffiezetapparaat" in de tent zonder elektra, de hond die tijdens de wandeling in slaap valt, de vader die onder een tafel of bureau kruipt als zijn bezoek er eindelijk is. Goed, de man was gestoord, dus dat kan.
Van Lea klopt helemaal niets, gestoord of niet. Ze heeft minstens zes kinderen, waarschijnlijk meer, maar tenminste vier hulpbehoevende. Haar huis is smetteloos schoon. Ze heeft pas een baby gekregen en het is een week voor het kraamfeest, ze heeft een ongenode en onbetrouwbare gast en ze ziet nog kans om midden in de nacht een boek over vogels te schrijven, een boek waar niemand op zit te wachten omdat er al duizenden van die boeken bestaan. Ze presteert het ook nog om op de dag van het feest zelf in de tuin te gaan werken. Dit moet een bovenmenselijke vrouw zijn. Ze laat haar kleine baby onbeheerd in het huis, terwijl de gestoorde Johannes in de badkamer zit. En hij was er al eens vandoor gegaan met het kind. Van het geknakte hoofdje tijdens dat uitje wordt niet meer gerept. Evenmin als van de kanarie, die toch gemist zou moeten zijn.
Tanneke vond ik ook bijzonder onecht, maar ik kan daar niet goed de vinger op leggen.
Tak wekt verschillende vermoedens: wat is er gebeurd met Koert? Leeft die nog wel? En zo niet, waar is hij dan nog meer toe in staat? Maar die worden niet ingelost.

Nog enkele vraagtekens: een appartementengebouw in Amsterdam met een fietsenkelder, die niet wordt gebruikt?
Het vriendinnetje van Johannes zit continue voor Lea's huis. Lea woont in een andere stad en Johannes kon geen contact met zijn vriendin hebben. Bovendien ziet hij haar niet en Lea blijkbaar wel.
Johannes is een verslaafde roker. Hij ziet kans om dágen niet te roken.
Welke 10-jarigen gebruiken in hun spelletjes het woord "interfereren"?

In zo'n verhaal kan ik met geen enkele persoon meegaan, want ze zijn niet levensecht, en ik kon boek tot op het eind gemakkelijk wegleggen. Jammer, ik had begrepen dat het erg goed in elkaar zou zitten en dat de puzzelstukjes netjes in elkaar zouden passen. Hoe meer ik er naar kijk, lijkt het mij een puzzel die uit vijf verschillende is samengesteld.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2020, 16:50

Oei, dit is wel heel veel. Ik ben de stukken die je noemt nog een keer gaan lezen.

Wat dat koffiezetapparaat betreft: Volgens mij staat hij op een camping. Op blz 16 staat "Vlak bij de camping was een maisveld." Op blz 37 staat ook dat hij linksaf sloeg richting de camping en het vakantiepark. De elektriciteit zou dan kunnen, of hij heeft een accu, die had ik ook in mijn caravan en daar was het licht en de koelkast op aangesloten.

Hoe kom je er bij dat Lea hulpbehoevende kinderen heeft? Ze vragen verzorging en Sjuul is het kind dat het meest op Johannes lijkt, tenminste in de ogen van Lea. Het zijn nog jonge kinderen waarvan de billen nog afgeveegd moeten worden. Maar ze zijn niet hulpbehoevend, Dat kan ik nergens terugvinden.

Wat dat boek betreft. Ze heeft de ambitie een boek te schrijven en ze heeft een 'ornithologieschrift, de kladversie van wat ooit een boek over vogelbroed wordt. blz 255' Daar zegt ze ook "Een nepschrijver is ze, een huisvrouw die doet alsof."
Bovendien heeft ze als moeder van veel kinderen denkelijk alleen maar tijd om 's nachts te schrijven, maar ik kon dat overigens niet vinden (dat 's nachts schrijven)

De tuin: Ze haalt berenklauw tussen de tegels weg op de ochtend van het feest omdat kinderen zich eraan kunnen bezeren. (geeft brandwonden)
Daarna maakt ze de tuin netjes omdat ze dat afgesproken heeft met de catering (blz 259) Het is nog vroeg en de visite komt pas om 2 uur 's middags. (blz 250) "Genoeg tijd dus om de tuin nog even wat op te knappen." Niet echt tuinieren dus.

Roken van Johannes: Lea vindt een sigarettenpeuk (blz 212) "De hele week heeft ze zich erover verwonderd dat dergelijke vondsten haar bespaard bleven en nu wordt ze dan eindelijk met tenminste één verslaving van haar broer geconfronteerd."

Johannes heeft Koert aangevallen of zo goed als zeker vermoord. blz 179 vanaf En toen...

enz enz.

Ik denk dat je afkeuring/teleurstelling zo sterk was dat je over allerlei details heen hebt gelezen.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 07 Aug 2020, 18:09

Hulpbehoevend: ik bedoel twee kleine jongetjes, volgens de foto die Tanneke heeft. Een klein meisje dat in de zandbak plast, en Phineas. Ik bedoel dus letterlijk hulpbehoevend, verzorging behoevend, baby en peuters.
Het boek: Dettie, als je maar één baby hebt van een paar dagen (weken) oud dan heb je totaal geen tijd voor jezelf en al helemaal niet 's nachts. Het is godsonmogelijk om vier kinderen in de peuter- kleuterleeftijd te hebben en ook nog een smetteloos huis (er wordt met eten gesmeten en de baby poept de vitrage onder) 's nachts een boek te schrijven (hoofdstuk Johannes denk ik, zijn eerste nacht).
Idem dito het werken in de tuin: met dat stel kleintjes heb je ook geen tijd om beginnende berenklauw uit de tuin te pulken. Bovendien is berenklauw niet echt gevaarlijk als het nog zo klein is dat het amper boven de tegels uitkomt (als er al berenklauw in je tuin groeit, wat zeer onwaarschijnlijk is.) Je hebt zeker nog nooit een groot feest gegeven? Dan heb je het druk genoeg met de normale voorbereidingen, laat staan met al die kleintjes, zonder badkamer!, om ook nog op je gemak in de tuin te gaan werken. De visite komt niet pas, maar ál om 14.00 uur!
En inderdaad uiteindelijk rookt hij een sigaret, maar dan staat hij al een aantal dagen droog. Dat bedoel ik. Hij heeft al dagen niet gerookt.
Dat koffiezetapparaat, vooruit, dat kan dan, ook al heb ik gelezen dat hij als een kluizenaar op een weiland woont aan de rand van een bos, maar een accu kan.
Nee, juíst omdat de onwaarschijnlijke details mij opvielen, heb ik er niet overheen gelezen, maar zijn ze mij steeds meer op gaan vallen. En er zijn legio dingen die ik niet noem, omdat je er met een kronkel wel een verklaring voor kunt bedenken.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2020, 07:25

Haha het was o.a.mijn werk om dingen te organiseren. Ik was coordinator voor de hele wijk Osdorp (40.000) inwoners) tijdens het vieren van 40 jaar bevrijding. Van keep them roling tot ballet, schaaktoernooi, wielerronde etc. Dus ja ik heb wel een groot feest gegeven, maar ook privé heb ik flinke feesten georganiseerd en dan maakte ik nog alles zelf qua eten.

Ik vind het eigenlijk wel vergezocht wat je allemaal opnoemt. Mijn familie is katholiek, grote gezinnen waren heel normaal. (Ik heb een stel tantes en ooms met 13 kinderen). Daar lukte het ook om alles netjes te houden en een moestuin, kas en boomgaard erbij te verzorgen. Mogelik vind jij het onmogelijk wat Lea doet maar ik niet.

Wat die sigaret betreft. Lea vond die ene peuk waardoor ze besefte dat Jonathan rookte. Wie zegt dat hij niet veel meer rookte? Zij vond alleen maar één peuk, misschien had hij de rest wel weggegooid.

Er staat ook niet dat ze gaat tuinieren maar dat ze de tuin netjes maakte, dat is wat anders, in mijn ogen is dat hier en daar dooie bloempjes weghalen. Mogelijk stoelen rechtzetten en zo.
Berenklauw is vreselijk, dus voordat het schade kan veroorzaken pulkt ze nog even de opkomende stengeltjes eruit. Ze heeft er nog tijd voor.

Het feest wordt georganiseerd, ook voor hapjes, drankjes etc wordt gezorgd, zij hoeft zelf niet veel te doen. Alleen een nette jurk aantrekken. Dus in mijn ogen is het allemaal niet zo vreemd. Sorry.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor berdine » 08 Aug 2020, 09:04

Laten we er maar over ophouden. We verschillen van mening en daar komen we toch niet uit. Voor mij is het een boek vol onlogische en onwaarschijnlijke dingen, met verwachtingen die worden gewekt en niet ingelost en een paar losse lijntjes.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Sophie Tak - Phineas' feest (debuut)

Berichtdoor Dettie » 08 Aug 2020, 10:05

Ik vind wel dat je gelijk hebt wat die vrouw betreft die aldoor buiten zit en niet door Jonathan opgemerkt wordt. Dat is inderdaad heel vreemd.

Verder vroeg ik me af of Lea net als Jonathan ook niet geestesziek is of anders intens jaloers.

Wat de andere dingen betreft daar kunnen we beter over ophouden inderdaad, dat zien we anders.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten