Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Marjo » 12 Jun 2020, 19:06

Goede vraag, maar of het antwoord bevredigend is?
Vlot geschreven debuut met belangrijke levensvragen voor wie dieper wil duiken.

Lees meer: http://www.leestafel.info/renee-kapitein

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2020, 13:21

Ja dat dieper duiken vind ik altijd wel prettig.

We hebben tegen die tijd al aardig in de gaten dat Anna (nog?) niet echt een verantwoordelijke volwassene is. Ze neemt het leven zoals het komt.


is dat jouw conclusie of de conclusie van de schrijfster? Ben je een onverantwoordelijke volwassene als je het leven neemt zoals het komt?

Als ze buiten gaat roken ontmoet ze Bor, die op het parkeerterrein in een oude caravan woont, omdat dat de enige manier is om een stuk grond toegewezen te krijgen. Bor heeft een droom: een huis bouwen. Niet zomaar een huis, nee, het huis dat hij zelf getekend heeft.


Lijkt me heerlijk! In een caravan wonen is al niet verkeerd maar je eigen huis bouwen... fantastisch.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2020, 13:50

Hoor je als volwassene niet te zorgen dat je werk hebt, ergens kunt wonen en het liefst ook nog huisje, boompje, beestje?
Zeker van een jonge vrouw die een goede studie gevolgd heeft. De hoofdpersoon leeft van de hand in de tand. Geen werk, solliciteert ook niet. Geen vaste plek om te wonen, ze trekt dan bij die dan bij een ander in. En dat zeg ik. De schrijfster spreekt het hoogstens uit bij monde van de jongedame.
Laatst gewijzigd door Marjo op 15 Jun 2020, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Dettie » 15 Jun 2020, 14:08

Het moet van de maatschappij dat je werk en een huis hebt en zo. Dan ben je 'normaal'. Maar als je dat liever niet wilt dan ben je niet normaal want dan wijk je af van het gangbare. Moet je als je een studie hebt gevolgd automatisch daaropvolgend werk zoeken?
Alleen het bij iedereen steeds intrekken is lastig, voor beide partijen, daar zou je wat aan kunnen doen, want dat is anderen opzadelen met jouw vrijheidsdrang of zoiets. Maar voor de rest vind ik het juist wel wat hebben, dat vrije, dat niet zo in het stramien lopen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2020, 14:13

Ik zou het niet kunnen, ik houd van veiligheid. Maar als een ander zo wil leven, prima hoor.
Ik verklap overigens niet of Anna er tevreden mee is. Zolang je student bent wordt het redelijk geaccepteerd, maar daarna: inderdaad de maatschappij wil dat je je aan de ongeschreven regels houdt.
Het is niet zozeer dat je perse na een studie werk moet zoeken, maar je hebt wel je kosten. Wie betaalt dat dan?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2020, 06:45

Daar heb ik even over na lopen denken. Helemaal niet zorgen voor een inkomen kan niet. Je kunt niet altijd leunen op anderen en zelf niets doen.
Maar het vrije spreekt me wel aan. Nu kun je je in je werk evengoed vrij voelen als het iets is wat je heel graag doet.
En inderdaad daar is ook wel een grondvorm een grondinkomen bij nodig zodat je niet wakker ligt hoe je morgen aan eten komt of waar je moet slapen.
Maar de vaste verwachting van iedereen, werk, huisje boompje beestje is best wel benauwend.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Marjo » 17 Jun 2020, 19:20

Ik voel het niet als een benauwende verwachting, de manier waarop je het invult mag je zelf kiezen, maar ik vind wel dat je verantwoordelijkheid moet nemen voor je rol in de maatschappij.
Ik denk dat iemand die uit overtuiging dakloos is hier anders over denkt...maar ook die hoort op de een of andere manier verantwoordelijkheid te nemen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Renate » 07 Jul 2020, 13:57

Ik moet bijna denken aan Buurtsupermens.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Marjo » 07 Jul 2020, 20:10

Dat boek ken ik niet, dus ik weet niet of er verband is op wat voor manier ook.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Renate » 07 Jul 2020, 20:18

Het verband is dat het gaat over een vrouw die niet echt voldoet aan de verwachtingen van haar omgeving.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Marjo » 07 Jul 2020, 20:43

Ah. Ja, dat klopt wel. Zelfs niet aan die van haarzelf.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Renée Kapitein - Waarom we huizen bouwen

Berichtdoor Renate » 07 Jul 2020, 20:48

Lees het draadje maar over het boek, ik heb er een bespreking aan toegevoegd.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten