Jonathan Safran Foer - Extreem luid & ongelooflijk dichtbij samenleesboek

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
WilV

Berichtdoor WilV » 18 Jun 2005, 11:09

Heel veel is extreem en heel veel is ongelooflijk voor de jongen.

Precies..ik zat veel te moelijk te denken, maar dat is eigenlijk waar het op neer komt.
dank je wel.

En ongelooflijk dichtbij, is dat het verdriet en de dood enzo zo dichtbij komt?

Als ik het zo opschrijf klinkt het wel erg simpel.
Ik heb echt mijn hoofd zitten breken hoe je dat nou goed verwoorden moest
groeten,
Wil

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2005, 11:22

En ongelooflijk dichtbij, is dat het verdriet en de dood enzo zo dichtbij komt?

Ik denk ook omdat die ramp zo dichtbij gebeurde...

Ik snap Extreem Luid niet
Bernadet

Axioma

Berichtdoor Axioma » 18 Jun 2005, 12:01

Eerst wil ik iets over het interview kwijt. Dat begon met het voorlezen van de eerste paar pagina’s door Foer zelf. Op dat moment realiseerde ik me dat het allemaal nog veel sneller en drukker bedoeld was dan wij het ons voorstellen, en dat het boek helemáál niet in een traag tempo moet gelezen worden. Foer raasde erdoor: zoals hij het las was het echt vuurwerk!

Daarna kwamen er op de vragen van de interviewer steeds weer heel onverwachte, originele en grappige antwoorden, waarbij Foer vaak ook plots van onderwerp veranderde en blijk gaf van wonderlijke associaties.

Voor mij stond van in het begin vast dat Oskar ADHD (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) heeft. De manier waarop hij denkt, voelt, de dingen aanpakt, maar vooral de ongecontroleerde, spontane, sociaal onaangepaste manier waarop hij met wildvreemden omgaat… dat deed allemaal een belletje rinkelen.

Dus vroeg ik de auteur waarom hij zijn hoofdpersonage ADHD had gegeven. “Ach, is dat zo?”, vroeg Foer, “daar was ik mij niet echt van bewust. Maar misschien is de verklaring te vinden in het feit dat ik het zélf heb”.

En precies dát is voor mij de sleutel (haha) van het hele boek!! Alles is erdoor te verklaren. Ik boek een paar van jullie opmerkingen op (losweg door mekaar, ik weet ook niet meer wie wat zei), en bekijk ze door een ADHD-bril. Waarschijnlijk vinden jullie die benadering wat eenzijdig, maar voor mij is ze erg plausibel.
Daar gaan we:

De snelheid vooral in het begin vond ik overrompelend, ik zat meteen midden in het verhaal..later zakt het tempo gelukkig iets terug want je zou er bijna ademloos van worden.
Daar had ik het dus al over: snelheid en impulsiviteit zijn typisch. Voor ADHD-ers kan niets snel genoeg gaan, en moet er razendsnel afwisseling zijn: anders gaan ze zich vervelen. Wij worden daar inderdaad ademloos van, maar zij net niet!

…maar ik zat meteen midden in de toch tamelijk bijzondere denkwijze van een wonderlijk jongetje van negen.
… Ik had wel moeite met Oscar, beetje té bijdehand vond ik hem, ik kon me haast niet voorstellen dat een jongetje van 9 zulke dingen zegt, maar nu ken ik ook geen 9-jarige jongetjes.

Ja, die bijzondere denkwijze is typisch voor kinderen met ADHD. Hebben jullie ook de wonderlijke associaties gemerkt? Daarbij komt dat ADHD vaak (maar lang niet altijd) gepaard gaat met een erg grote intelligentie, of zelfs met hoogbegaafdheid. In die zin kan dat joch van 9 best denken wat hij denkt, en doen wat hij doet. Het zou me overigens niets verbazen dat Foer zelf ook hoogbegaafd is. Maar dat heb ik hem niet gevraagd.

En het knappe van het hele boek vond ik (meer nog dan bij alles is verlicht, wat ik ook erg goed vond) dat het grappige en het snelle en de grote thema’s…
Drie keer raak:
- mensen met ADHD hebben vaak een bijzondere zin voor humor
- over het snelle hadden we het al
- ADHD-ers zijn vaak ongelofelijke optimisten, en kunnen hun grenzen niet inschatten. Het zijn vaak wereldverbeteraars, die geen enkel groot thema uit de weg gaan. Ze discussiëren met het grootste gemak over wereldvrede, en zullen die zéker realiseren eens ze president van Europa zijn geworden!

En af en toe raakte het boek met echt, ik GELOOFDE het jongetje, wat er in zijn hoofd gebeurde geloofde ik, … al schrijvend bedenk ik dat het daarom is waarom ik het mooi vond…
Ik weet niet of ik het goed uit kan leggen..bij de tijdreiziger was mijn probleem dat ik het NIET geloofde, dat ik alleen maar bleef kijken hoe het geschreven was, maar hier geloofde ik het wel, en zat ik er met huid en haar in.

Natuurlijk geloof je hem: Foer heeft geen personage bedacht en beschreven, maar gewoon zichzelf op papier gezet. Dat KAN toch niet anders dan geloofwaardig zijn? Oskar IS Foer!

en door in zijn hoofd mee te gaan op duizend kronkelwegen raakte zijn verdriet me af en toe, vooral op het eind.
Wat vind ik dat prachtig gezegd: die “duizend kronkelwegen” Moet ik onthouden! Dat is precies wat ADHD is! Mooier heb ik het nooit horen verwoorden. Bedankt!

Ik vond het verhaal van oma erg mooi maar had toch steeds moeite met het jongetje. Ik vond wel dat zijn moeder koel bleef alsof ze niet echt besefte waar het jongetje het moeilijk mee had. Misschien kwam dat later nog dat weet ik niet. Nu wordt het hele gebeurde met de vader eigenlijk verzwegen…
…ja ik vond de verhouding met die moeder ook erg koel, Oma was meer in beeld dan moeder,…

Ook dat is typisch hoor! Het opvoeden van kinderen met ADHD is een klus waar je in verdrinkt. Soms is het enige middel om als moeder te overleven, wat afstand nemen. Bovendien slagen kinderen met ADHD er vaak beter in zich te beheersen als ze met mensen omgaan die niet te dicht op hun huid zitten. Het is inderdaad zo dat ADHD-ertjes zich bij hun grootouders beter voelen dan bij hun ouders. Bij grootouders is de opvoederstaak niet zo opdringerig aanwezig, waardoor de kinderen meer ruimte krijgen. En precies die ruimte hebben ze nodig!

Hoe vond jij dat die plaatjes erbij zaten Wil? En die bladzijden met zinnen?
De plaatjes en al die andere frutsels hoefden voor mij niet. Was het boek nou echt minder mooi geweest zonder dat?
Ik had het nog nooit gezien zo..zo n boek met plaatjes,
ik vond het niet storen in ieder geval.
Wel indrukwekkend ook die vallende mensen op het eind.

Het zijn geen vallende mensen, maar net omhoogvliegende mensen, als je het in de goede richting doorwaaiert! Ook hier zit die zin voor humor, en de ongebreidelde fantasie: “stel dat we de tijd kunnen omdraaien, dan vliegen alle mensen die van het dak sprongen weer omhoog, en is er straks helemaal niks gebeurd”
En wat de plaatjes en de witte pagina’s betreft: die getuigen van de creativiteit die ADHD-ers eigen is. Bovendien zou een gewoon boek maar gewoontjes zijn: er moet leven in de brouwerij zijn, verrassing, afwisseling, verwondering, noem maar op! Is het jullie trouwens opgevallen dat de bladspiegel van de gewone pagina’s geen ademruimte laat? Ze staan gewoon bomvol!

[i]Dit jongetje vond ik veel geloofwaardiger dan dat joch van Mark Haddon![/[/i]color]
Daar hadden we het al over. Ik vond Mark Haddons boek ongelofelijk goed, maar als je het vergelijkt met dit, blijf je voelen dat hij het fenomeen Asperger, hoe goed hij het ook kent, van buitenaf beschrijft. Dat is het grote verschil met Foer: die beleeft het allemaal zelf van binnenuit, en dat is nog heel wat anders.
Naast de kwestie, maar toch: heeft iemand die toneelversie van Haddons boek gezien? Ik wel: SCHITTEREND! Nog veel overtuigender dan het boek zelf.

[color=red]Juist erg ontroerend hoe hij met zijn verdriet omgaat, hoe hij zijn moeder er buiten houdt omdat hij vindt dat zij harteloos is. De contacten met al die Blacks zijn zijn verwerking, en zo werkt het toch: door gewoon erover te praten verwerk je zo'n verdriet, en niet met die psych…

Kinderen met ADHD hebben geen remmen, en zijn ontzettend communicatief met vreemden, over de meest intieme dingen. Ook dat is “uit het leven gegrepen”, en erg realistisch voor een kind als Oskar. Daarbij komt nog dat hun gevoelens heel erg diep zijn, maar aan de andere kant snel wisselen. Het ene moment de diepste ellende, het andere ogenblik de grootste vreugde, bijna zonder overgang.

Niet alleen Dresden, ook Hiroshima haalt hij erbij. Allemaal rampverwerking. Ligt een beetje voor de hand, vind ik, zeker als je het associatievermogen van mensen met ADHD kent. Deze associatie is er overigens geen van het kind, maar op het niveau van de auteur: ze staat volledig buiten het verhaal van Oskar.

Wat ik me steeds afvroeg..Waar zou de titel precies betrekking op hebben...
ik begrijp het wel ongeveer,maar ik voel het meer dan ik het onder woorden kan brengen..heb jij een heldere verklaring
?
Jawel, zoals zo vaak verwijst de titel ook hier naar één enkele zin in het boek. Het staat er letterlijk, dat op een gegeven moment iets “extreem luid en ongelofelijk dichtbij” is. Jammer genoeg vind ik de bladzij niet meer terug. Maar het is op een even pagina, in het laatste derde van het boek, iets onder de helft. Zoek maar! ()

Ik hoop dat jullie hier iets aan hadden. Misschien gaan jullie helemaal niet akkoord. Maar een andere belichting geeft altijd een ander beeld: dus stof tot discussie zal er wel zijn. Graag bereid.

Gegroet,
Axioma.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2005, 12:16

Het geeft zeker een ander beeld Axioma. Ik had juist erg moeite met het gedrag van Oskar, ik vond het niet geloofwaardig maar als je van ADHD uitgaat dan wordt het verhaal heel anders. Voor mij een heel stuk geloofwaardiger! Ik ken wel spontane kinderen die spontaan een verhaal vertellen maar wat Oskar deed vond ik zo extreem (om het woord maar te gebruiken) vér gaan dat vervreemde mij juist van hem. De gesprekken met zijn vader vond ik wel erg leuk maar in zijn zoektocht dacht ik steeds, dit kán niet, dit doet een kind niet.
Een verhaal met fantasie vind ik vaak erg leuk maar deze 'fantasie' vond ik krom. Nu met dit ADHD verhaal valt voor mij de puzzel in elkaar.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 18 Jun 2005, 14:25

Ik had deze "verklaringen" niet nodig om het verhaal mooi te vinden. Ik heb totaal geen ervaring met ADHD, dus het is ook niet onbewust dat ik het aanvoel of zo. Het was ook zonder ADHD heel plausibel allemaal.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2005, 15:49

Ik ben wel lichtjes jaloers Axioma dat je dat interview met Foer hebt bijgewoond!

Bernadet

Axioma

Berichtdoor Axioma » 18 Jun 2005, 16:21

Tja, ik heb het nochtans aan jou te danken: ik had hier gezien dat Four in Nederland/België was. Ik was toevallig vrij die avond, dus...

Godiva

Berichtdoor Godiva » 20 Jun 2005, 12:12

Ik heb geen moment gedacht aan ADHD, voor mij was Oskar een jongetje met een vrij normale fantasie. Juist dat warrige en snelle lijkt mij typisch voor kinderen. Okee, misschien niet voor alle kinderen, maar ik kon het zelf prima volgen. Een heerlijk kind, doe mij er zo eentje! (zoals ik al eerder ergens schreef)

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Jun 2005, 17:59

Juist dat warrige en snelle lijkt mij typisch voor kinderen

ja gek hè, en dat warrige vond ik niet erg maar wel zoals Oskar praatte, een kind van negen die vraagt of hij een vrouw mag zoenen, de enorme volzinnen, de taal die hij gebruikte dát vond ik voor een kind van 9 te veel. Dat was wat me stoorde. Nog niet eens zozeer wat hij deed.

Bernadet

Hendrik

Berichtdoor Hendrik » 05 Jul 2005, 17:12

Heb 'm eindelijk!

Ik zag 'm liggen in de bibliotheek, na een paar maanden al gratis te lenen, zullen de boekhandelaren blij mee zijn.
Na 'Tis a Memoir' van Frank McCourt, 'Op weg naar het einde' van Reve en een verhalen bundel van Sir Arthur Conan Doyle (De Complete Avonturen van Sherlock Holmes, deel 2) ga ik hem lezen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2005, 19:53

Ik kom net tot de ontdekking dat er helemaal geen verslag van het boek is.
Zou iemand dat heel alsjeblieft willen maken? Vraag ik heel voorzichtig.

Bernadet

lizzy

Berichtdoor lizzy » 05 Jul 2005, 20:18

Ik wil het wel proberen, Bernadet. Het boek greep me erg aan. Het eerste boek van Foer was voor mij een openbaring en hij heeft mij niet teleurgesteld met zijn tweede. Ik ga snel een verslag(je) schrijven. Dit is een boek wat iedereen zou moeten lezen!!!
Nog even geduld.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2005, 20:25

ha fijn Lizzy dat je dat wilt doen. Ik had de rust niet voor het boek, ik moest het te snel uitlezen omdat het terug moest naar de bieb (mocht niet verlengd worden) En te laat terug bezorgen zou me 1 euro per dag gaan kosten.
Ik had nogal gemengde gevoelens over het verhaal. Het eerste boek van Foer vond ik schitterend. Maar wat ik er van vond staat hiervoor al te lezen met de opmerking erbij dat ik het dus niet uit heb kunnen lezen.

bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 05 Jul 2005, 21:52

Heb ik hier geen verslag geplaatst? Eigenaardig, dan heb ik er zelf ook geen, en dat kan haast niet..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2005, 08:14

Nee voorzover ik weet heb je alleen gereageerd op het boek Marjo. Ik vond het ook al vreemd, niets voor jou. Ik heb bij het archief gekeken maar daar staat ook niets.

bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 06 Jul 2005, 18:30

Daar moet ik wat aan doen dan!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 08 Jul 2005, 11:37

Geweldig hè, ik hoef maar te kikken en daar is marjo met haar verslag

Lees verder... http://www.leestafel.info/jonathan-safran-foer

bedankt marjo!

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 08 Jul 2005, 13:56

Ik had er zelf wel een gemaakt, dus een kwestie van even er voor gaan zitten. Anders had ik het niet gekund, want ik heb het boek hier niet..

Hendrik

Berichtdoor Hendrik » 15 Jul 2005, 15:45

Hallo,

Ik zit nu in de Bib van Vlieland, schitterend Eiland overigens, en lees na mijn werk vrij veel. Nu ben ik bezig in Extreem Luid en Ongelooflijk dichtbij.

Ik ben het met Bernadet eens dat het boek na het begin wat traag wordt, de grootouders van het hoogbegaafde jongetje zijn niet echt interessant. Hoewel het hele stuk met 'niets plekken' me wel aansprak.
Maar wat is het nut van al die info over die grootouders? Je herkent natuurlijk eigenschappen van die grootouders terug in de overleden vader en in het jongetje, maar verder is er niet zoveel aan.

Maar goed, het is lekker leesvoer, goed geschreven, steeds verrassend en het is heerlijk om te lezen over dat jongetje. Het is zo vertederend om voor je te zien hoe een 9 jarig jongetje zich zorgen maakt over 'de zin van het bestaan', of hoe hij langs de deuren gaat op zoek naar het slot waar de sleutel uit de envelop in de vaas van zijn vader vandaan komt.
Het jongetje is aandoenlijk, maar tegelijk enorm intrigerend.
Zijn gedachten vervelen je nooit, hij is tegelijk een volwassene en tegelijk een (naief kind). Schitterend.

Ik lees dus verder, hoewel ik een hele stapel andere interessante boeken heb. Ik hoop dat verderop in het boek blijkt dat die grootouders een belangrijke rol spelen... maar die oma vind ik ronduit saai.
Aan de andere kant, door het contrast tussen de vrij simpele oma en het geniale jongetje is wel mooi.
Om te zien hoe dat jongetje zijn taal vereenvoudigt en zich aanpast aan de oma, zoals een volwassene bij een kind zou doen!!!!

Dit is een van de mooiste boeken die ik in tijden heb gelezen.
Later, als ik het boek uit heb, ga ik nog wel in op jullie meningen over het boek.
Tussendoor lees ik Harry Potter, het zesde boek, waar ik al twee jaar reikhalzend naar uitkijk. Ik laat het opsturen naar het hotel waar ik werk, dus ik moet een dag langer wachten!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 10 Jan 2006, 17:15

En ik heb het boek nu ook helemaal gelezen.

Hier staat m'n verslag http://www.leestafel.info/jonathan-safran-foer

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2006, 12:15

Marjo zegt:
Juist erg ontroerend hoe hij met zijn verdriet omgaat, hoe hij zijn moeder er buiten houdt omdat hij vindt dat zij harteloos is. De contacten met al die Blacks zijn zijn verwerking, en zo werkt het toch: door gewoon erover te praten verwerk je zo'n verdriet, en niet met die psych..Niet alleen Dresden, ook Hiroshima haalt hij erbij. Allemaal rampverwerking.De plaatjes en al die andere frutsels hoefden voor mij niet. Was het boek nou echt minder mooi geweest zonder dat?

Wil zegt:
Ja dat rouwen is prachtig beschreven, daar gaat het eigenlijk over volgens mij.
Of het boek minder mooi geweest was zonder al die frutsels..
nee dat niet, uiteindelijk gaat het om de echte inhoud,
en die had ik zonder frutsels net zo mooi gevonden, maar ik vond het toch wel wat toevogen, zo'n aparte vormgeving.

Volgens mij gaat inderdaad het hele boek over rouwverwerking, hoe mensen dat op hun eigen manier doen.

De plaatjes vond ik soms storend. Vooral steeds de foto's van die deur.
In het begin vond ik de enkele zinnen op een bladzijde wel toevoegen, omdat het precies aangaf hoe opa 'sprak' naderhand vond ik het vervelend worden en zeker toen de tekst verdween in zwarte lijnen omdat opa geen papier genoeg had.
Wel leuk was dat de foto's van het boek van Oskar erbij zaten.

Zoals ik al in m'n verslag zei vond ik de rouwverwerking mooi, alleen het verhaal zelf vond ik persoonlijk wat afgeraffeld. De moeder die ineens alles weet, de 'huurder' die opduikt, waarom komt hij? Vanwege die aanslag? De 'vriend' van moeder die zijn verhaal heeft, waarom pas op het eind van het boek? En vooral het einde van de zoektocht. Vonden jullie dat goed?

Oma vond ik een heerlijk mens, erg apart en zeer liefdevol naar Oskar toe. Ik had nog wel steeds moeite met de wel erge wijsheid van Oskar, een jongetje van 9!

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik van het boek moet denken, gedeeltes vind ik mooi en andere delen vind ik niet echt geweldig.
Of ben ik weer té kritisch?

bernadet

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2006, 12:19

Wil zegt:
Wat ik me steeds afvroeg..Waar zou de titel precies betrekking op hebben...

Is het misschien dat de klap van de vliegtuigen en de instortende gebouwen extreem luid waren? Ongelooflijk dichtbij slaat volgens mij op dat je meestal gebeurtenissen in kranten leest maar die gebeuren ver weg. Dit was héél dichtbij.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2006, 15:05

Het staat toch ergens in het boek, die zin? Ik weet niet meer waar, maar Bernadet, als het bij jou nog vers in het geheugen ligt?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Jan 2006, 15:18

Niet dat ik weet en ik heb er extra op gelet, er wordt wel heel vaak de woorden extreem en ongelooflijk gebruikt maar niet in de context van de titel. Sarah heeft het boek meegenomen, wie weet heeft zij t.z.t. de oplossing.

bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 11 Jan 2006, 15:20

Ik weet zeker dat het er staat, dus Sarah!!! Opletten geblazen!

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”