Korte inhoud: Jurjen Siebeling heeft rust nodig en om die reden verblijft hij in zijn eentje op het al jaren onbewoonde landgoed, dat zijn vrouw Rina erfde van haar moeder. Terwijl hij door het lege, vervallen huis en het verwilderde bos zwerft, raakt hij steeds dieper onder de indruk van de enigszins geheimzinnige en gevaarlijke sfeer en het verleden. Hij maakt een geestelijke en emotionele crisis door. Duidelijk ziet hij zijn eigen problemen onder ogen, zoals zijn onbevredigend huwelijk met Rina. Dan neem hij een beslissing een keuze, die voortaan zijn levenshouding zal bepalen.
Innerlijke bespiegelingen in mooi, rustig en zorgvuldig proza. De ietwat plechtige toon lijkt gedateerd, maar vormt geen enkele belemmering om je aandacht zonder onderbreking vast te houden, zelfs in een trein vol kwebbelende mensen.
Hella S. Haasse - De verborgen bron
Re: Hella S. Haasse - De verborgen bron
Als je in een trein vol kwebbelende mensen geconcentreerd kunt blijven lezen, moet het wel een mooi geschreven boek zijn!
Ja dat is het ook. Als je aan een boek van haar begint, dan denk je hmmm, dit gaat saai worden en voor je het weet wordt er helemaal ingezogen.
Knap is dat. Alleen echt goede schrijvers kunnen dat.
Ik ben gek op haar boeken. Dat saaigevoel heb ik nooit bij haar.
Ze schrijft zo rustig en erg inlevend en toch afstandelijk, weet niet hoe ik het zeggen moet.
Heb al heel wat van haar boeken gelezen. Prachtig, prachtig. Dit boek vond ik ook zo mooi, beetje beklemmend maar toch mooi.
Dettie
Ze schrijft zo rustig en erg inlevend en toch afstandelijk, weet niet hoe ik het zeggen moet.
Heb al heel wat van haar boeken gelezen. Prachtig, prachtig. Dit boek vond ik ook zo mooi, beetje beklemmend maar toch mooi.
Dettie