Gabriel García Márquez - Honderd jaar eenzaamheid

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Gabriel García Márquez - Honderd jaar eenzaamheid

Bericht door berdine »

Flaptekst: De fantastische familiekroniek Honderd jaar eenzaamheid is het meesterwerk van Gabriel García Márquez. Het is het exotische en tragische verhaal van de talrijke generaties Buendía's, die hun stad Macondo op het moeras veroverd hebben, ruim een eeuw voordat de stad haar apocalyptische einde vindt. Natuurrampen, exploitatie en meedogenloze oorlogen bepalen de geschiedenis van het geslacht Buendía, waarvan de stichter José Arcadio, een alles beproevende amateur-alchemist, onder andere bewijst dat de wereld rond is, een zinvolle, zij het late ontdekking.

Niet mijn "cup of tea". Het is een heel lang sprookje, met daarin heel veel sprookjesfiguren die allemaal dezelfde namen hebben. De schrijver weet ze netjes uit elkaar te houden, een hele prestatie; ik moest geregeld terug naar de stamboom. Ik miste mensen van vlees en bloed, met menselijke gevoelens en gedrag. Daardoor vond ik het erg saai. Maar ik heb het uitgelezen, wat ik dan weer van mezelf een hele prestatie vind! 8)
Marjo

Re: Gabriel García Márquez - Honderd jaar eenzaamheid

Bericht door Marjo »

Proficiat!!
berdine

Bericht door berdine »

Dank u.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ken je ook het boekje De kolonel krijgt nooit post van Márquez berdine?
Zo niet dan denk ik dat dat je beter zal bevallen. Hoewel dat boekje soms ook vrij magisch is, is het denkelijk niet zo'n worsteling als 100 jaar eenzaamheid.
Of, om in Spaanse sferen te blijven, Los santos innocentes/De heilige dwazen (ook prachtig verfilmd) van Miguel Delibes ook een prachtige klassieker.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Ja die kolonel heb ik destijds voor Spaans moeten lezen. Ik weet er niet veel meer van, maar het stond me niet zo tegen. Ook kroniek van een aangekondigde dood beviel beter.
Willeke

Bericht door Willeke »

Ooooh Berdine, mijn lievelingsboek allertijden en je vind het niet mooi ????? :) :)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

ja ik vond het ook zo'n prachtig boek. Ik heb het zo'n twintig jaar geleden gelezen en was compleet verpletterd.
Vooral omdat de sfeer die hij oproep helemaal nieuw voor me was. Het was net een ontdekkingsreis. De beelden die hij wist op
te roepen, die familie en alles. Heel erg prachtig.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Ja, ik weet het Willeke (en Dettie). Het spijt me heel erg. Maar ik had niets met die onechte mensen. Ik kon me niet inleven, ze waren te extreem, robots zonder menselijke eigenschappen. Dus het kon me ook niets schelen wat er met ze gebeurde en dan wordt het toch wel saai....
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Aaah ja, voor mij waren het dus wel heel levende mensen in al hun variëteiten, net als in de gewone wereld heeft alleen iedereen zijn eigenaardigheden. En vooral die mysterieuze Zuid Amerikaanse sfeer maakte het zo mooi. Ik heb niets met fantasy maar wel met dit soort magische leven.
Maar het is inderdaad heel lastig lezen als het niets bij je oproept, dus dubbel knap dat je het uitgelezen hebt!

Dettie
Willeke

Bericht door Willeke »

berdine schreef:Ja, ik weet het Willeke (en Dettie). Het spijt me heel erg. Maar ik had niets met die onechte mensen. Ik kon me niet inleven, ze waren te extreem, robots zonder menselijke eigenschappen. Dus het kon me ook niets schelen wat er met ze gebeurde en dan wordt het toch wel saai....
Wist ook wel dat onze wegen hier zouden scheiden hoor, het was maar gekheid.
Dit was het eerste boek wat ik las waarin ik me mee liet slepen door alles wat de schrijver schreef en alles geloofde, zelf al kon het niet.
Hij schiep een hele nieuwe wereld voor me, ik denk dat het daarom zo'n indruk heeft gemaakt.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja precies Willeke, hij schiep een heel nieuwe wereld, ik was helemaal verbijsterd dat er ook zulke verhalen konden bestaan.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Misschien zouden jullie het nu dan ook anders waarderen, als jullie het nu voor het eerst zouden lezen, na zoveel jaren leeservaring. :black:
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ja zou best kunnen berdine. Toentertijd ging er sowieso een (literaire) wereld voor me open.

Dettie
Willeke

Bericht door Willeke »

Dat zou heel goed kunnen, bij mij was het ook een van de allereerste "echte" boeken die ik las en het knalde werkelijk binnen.
Marjo

Bericht door Marjo »

Voor het geval dat Berdine nu een minderwaardigheids complex of zo krijgt: ik vond het ook niks. Ik kan me zelfs de reacties van de andere dames hier helemaal niet voorstellen!
Plaats reactie