Flaptekst: Van jonge schrijvers wordt vaak verwacht dat ze het leven zonder genade attaqueren, maar Esther Gerritsen benadert de wereld met uiterste zorgvuldigheid. Haar personages worden overweldigd door die wereld en zoeken een logica om haar te kunnen begrijpen. Het titelverhaal `Bevoorrecht bewustzijn een term ontleend aan Oliver Sacks gaat over de mens die aan wat hij niet begrijpt een positieve en hogere betekenis toekent. Zoals de middeleeuwse non Hildegard von Bingen. Zij zag visoenen die haar door God persoonlijk waren toegezonden. Volgens neurologen die haar visioenen bestudeerden leed Hildegard aan migraine: haar visoenen waren hallucinaties. Maar door haar `bevoorrecht bewustzijn kreeg haar leven een hogere betekenis.
Al een oudje, uit 2000. Mooie verhalen, niet van humor verstoken. Hoofdpersonen die worstelen met het leven, nauwgezet hun eigen handelingen en gedachten analyseren en daardoor vaak overstuur raken. Ze proberen de zin van het leven te vinden, hebben heftige discussies in hun hoofd met zichzelf, zoals in het verhaal "Onze Mario", waarin de hoofdpersoon zich splitst in een "zij" en een "ik".
"Weet zij niet. Maar wat zij niet weet, geloof ik. Ik hou niet van niet-weten. Ik hou van heldere dingen. Eén ding. Geen andere ertegenin. Maar dan denkt zij weer iets wat alles verpest. Zij denkt ook graag heldere dingen. Maar dat verpest ik. Doordat ik erdoorheen geloof."
Esther Gerritsen - Bevoorrecht bewustzijn
Re: Esther Gerritsen - Bevoorrecht bewustzijn
Heb je nu zin in haar nieuwste boek? Dat wordt de hemel in geprezen.
Re: Esther Gerritsen - Bevoorrecht bewustzijn
Zeker. Meestal vind ik wel wat van haar bij de Geuzendagen van De Geus.
Ik heb bijna alles gelezen, ik hou wel van haar (on)logica. Deze verhalen waren erg sterk.