Junot Díaz - Het korte maar wonderbare leven van Oscar Wao

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Plaats reactie
berdine

Junot Díaz - Het korte maar wonderbare leven van Oscar Wao

Bericht door berdine »

Flaptekst: Oscar Wao is een aardige jongen uit een Dominicaanse wijk in New Jersey, die kampt met overgewicht en liefdesverdriet. Hij droomt ervan de Dominicaanse Tolkien te worden en, vooral, een vriendin te krijgen. Maar Oscar zal nooit krijgen waar hij van droomt dankzij de fukú, de vervloeking die zijn familie al generaties achtervolgt en die hen verdoemt tot gevangenschap, marteling, ongeluk en bovenal een leven zonder liefde.

Vrij Nederland vond dit boek een verpletterend meesterwerk. Daarnaast won het de Pulitzerprize in 2008. Helaas is het aan mij niet besteed. De flamboyante stijl vol verwijzingen naar sf en fantasy figuren en de vele voetnoten, die op humoristische wijze de verschrikkingen van het Trujillo-bewind in de Dominicaanse Republiek beschrijven, konden mij niet bekoren. Een behoorlijk mondje Spaans spreken is ook handig, want lang niet alles is achterin in de woordenlijst terug te vinden. Maar mijn voornaamste bezwaar zijn de vet aangezette karakters, waardoor je niet met reële mensen te maken hebt en er geen binding mee krijgt. Voor een serieus bedoeld boek vind ik dat een minpunt. Talent heeft de auteur ontegenzeglijk, dus ik vind het toch wel een goed boek, alleen niet mijn smaak.
Marjo

Re: Junot Díaz - Het korte maar wonderbare leven van Oscar W

Bericht door Marjo »

Staat die nog hier?? Het komt me zo bekend voor...maar dan heeft Dettie het wel gelezen?
berdine

Bericht door berdine »

Ik weet niet wat je bedoeld Marjo? Ik vond er geen verslag van in het archief.
Marjo

Bericht door Marjo »

O.. niet? Als Dettie het gelezen heeft, zou dat moeten. Ik zal eens kijken of ik dat boek nog heb. (dat bedoelde ik: dat het hier in huis is)
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Nee, ik heb het niet gelezen, ik twijfelde aldoor maar iets aan de beschrijving weerhield me steeds, wat dat was, daar kan ik de vinger niet op leggen. Mijn gevoel klopte dus als ik berdine's mening zo lees. SF en Fantasy en die vet aangezette karakters, nee dank u.
Het idee is wel apart.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Nou ik geloof niet dat jij het een fijn boek zou vinden, Dettie. Die verwijzingen kun je gewoon naast je neer leggen, ze zijn niet echt belangrijk voor het verhaal. Misschien is het wel leuker, als je die figuren wel kent, maar het is niet noodzakelijk. Het zijn vooral de overdreven karakters en situaties, die Amerikaans leuk zijn, die mij niet kunnen bekoren. En ik kan ook geen medeleven opbrengen voor types, die alle logica ten spijt het gevaar bewust opzoeken en dan het leven er bij laten. (Zoiets als : En tóch ga ik lekker op vakantie in de Gazastrook.) Het is deels wel een parodie, maar ik vind dat de serieuze ondertoon er niet in slaagt het boek op te tillen. Maar schrijven kan ie, nu nog een beetje minder kolder!

Marjo, mocht jij het boek willen hebben, dan niet te lang wachten met vragen, want het ligt klaar voor onze barbecue/boekenruil-middag. Of iemand anders?
Marjo

Bericht door Marjo »

Nou dacht ik toch even dat we op de barbecueruilmiddag mochten komen....

Nee hoor. Ik heb het boek dus hier, in die kast met ingelezen boeken. Hoe ik er aan gekomen ben????
Het lijkt me nu dat ik het zelf ook door kan geven...
berdine

Bericht door berdine »

Marjo schreef:Nou dacht ik toch even dat we op de barbecueruilmiddag mochten komen....
Helaas, Marjo, de barbecue is voor de bewoners van ons appartementengebouw. En er staat er geen een appartement meer leeg.... :mrgreen:
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

In april 2012 stond het in de catalogus van Atlas en... Willeke wilde het toen lezen!
Om de verwarring even compleet te maken haha.

Dettie
Marjo

Bericht door Marjo »

Wel leuk, Berdine, dat je dan meteen van de gelegenheid gebruik maakt om boeken te rulien!!
Ik ruil niet, maar als ik een familiefeest heb, hier of elders, neem ik tegenwoordig ook altijd een aantal boeken mee. Ze worden gretig afgenomen, en soms hoor je er ook nog over, als ze gelezen zijn. Toch net iets leuker dan in een kringloopwinkel..

Nou Willeke, je kan het hebben hoor!!
berdine

Bericht door berdine »

Ja ik heb vorig jaar op onze barbecue "Berdine's Boeken Bak" gestart en daar was men zeer enthousiast over. Meer mensen brachten boeken mee en we hadden 3 dozen, waarvan er uiteindelijk maar ééntje over is gebleven. Die is naar een boekenmarkt voor een vrouwenproject in Afrika gegaan. (op welke boekenmarkt ik helaas ook weer een stapel gescoord heb...zo schiet het niet op hè?)
Willeke

Bericht door Willeke »

Ah dank, en ik herinner me dat ik het aangevraagd heb. Maar nu ik het zo lees lijkt het me niet echt een boek voor mij, dus ik sla toch maar even over. Dank voor het aanbod.
Plaats reactie