Monique Berndes - Knor de waakbig AVI E3 6+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44099
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Monique Berndes - Knor de waakbig AVI E3 6+

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2014, 12:22

Grappig verhaal voor beginnende lezers

http://www.leestafel.info/monique-berndes

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Monique Berndes - Knor de waakbig AVI E3 6+

Berichtdoor Annemarie » 28 Apr 2014, 09:36

Ah, dit klinkt weer als een allerleukst verhaal. Is Knor zoals de titel doet vermoeden, een goede waker? Misschien moet ik dan ook maar eens een biggetje nemen want mijn hond is allesbehalve waaks!

Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Monique Berndes - Knor de waakbig AVI E3 6+

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2014, 10:21

Neem een gans...

Je zegt hier dat het geschikt is voor dyslectische kinderen omdat het lettertype is aangepast. Er zal ook meer witruimte zijn?
Dat vind ik een betere manier om een boek aan te passen dan met zoveel plaatjes..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44099
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Monique Berndes - Knor de waakbig AVI E3 6+

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2014, 10:32

De plaatjesboeken waren om kinderen die een hekel hebben aan lezen te verleiden om toch te gaan lezen.
Dat is toch wel wat anders dan letters aanpassen voor dyslectische kinderen vind ik.

Ik hoor je al zeggen; ja maar dyslectische kinderen vinden lezen ook niet fijn, maar dat is dan omdat het lezen zelf,
de woorden en de letters hun moeite kosten. De letters lopen door elkaar en worden soms in hun hoofd omgedraaid.
Met het gebruikte lettertype in Knor de waakbig gebeurt dat minder omdat deze letters wat groter zijn en iets verder uit
elkaar staan dan bij gewone leestekst.

Nu ik erover nadenk denk ik zelfs dat het plaatjesboek erg lastig lezen is voor dyslectische kinderen omdat het
lettertype daarvoor niet geschikt is en alleen plaatjes kijken is nu ook weer niet de bedoeling.

Dettie

Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Monique Berndes - Knor de waakbig AVI E3 6+

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2014, 10:36

Met dat laatste ben ik het helemaal eens. Daarom zie ik het helemaal niet zitten om dat dierendiefstalboek aan zulke kinderen te geven. Het staat wèl achterin het boek overigens dat het vooral ook voor hen gemaakt is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44099
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Monique Berndes - Knor de waakbig AVI E3 6+

Berichtdoor Dettie » 28 Apr 2014, 10:42

In het eerste plaatjesboek stond dat twee vrouwen het niet prettig vonden dat hun kinderen van hun zakgeld stripboeken kochten. Zij gingen daarna op zoek naar een tussenvorm waardoor er toch meer gelezen moest worden en het boek toch aantrekkelijk was voor kinderen die liever niet een boek met alleen tekst lazen. (een hekel daaraan hadden) Over dyslexie heb ik toen niets gelezen, het lijkt me inderdaad ook niet erg geschikt daarvoor.

Maar we wijken een beetje af van Knor de waakbig.
Echt een waakbig is het niet. Maar toch houdt komt het wel door Knor dat bepaalde personen hen niet meer lastig komen vallen omdat ze Knor eng vinden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25858
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Monique Berndes - Knor de waakbig AVI E3 6+

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2014, 11:13

Knor is gewoon wel leuk!


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten