Momenteel lees ik.....
Re: Momenteel lees ik.....
Ik weet het niet. De kinderboeken die ik als volwassene uit de bibliotheek in de buurt (die inmiddels al een hele tijd weg is) haalde, voldoen toch niet echt aan het begrip literair. Ik denk dan aan boeken uit series als Arendsoog, Bob Evers en Pim Pandoer. En ik heb verschillende delen van Harry Potter gelezen (in het Engels, dat dan weer wel). En of De pinguïns van meneer Potter nu aan het begrip literair voldoen, weet ik ook niet. Wat is dat eigenlijk literair? Ik lees boeken, of het nu literatuur is of niet, zou ik niet weten. Vroeger was de definitie van literatuur min of meer dat gene wat na een lange tijd nog steeds de moeite waard is, hoewel je bij die definitie ook wel vraagtekens kunt zetten.
Nee, ik denk niet dat je Arendsoog, Bob Evers en Pim Pandoer als literair mag aanmerken. Harry Potter ook niet.
Waarom, kan ik niet goed zeggen, het is meer een gevoel.
Wel denk ik dat bijvoorbeeld Guus Kuijer met Het boek van alle dingen een literair boek geschreven heeft.
( http://www.leestafel.info/guus-kuijer-10-12-jr )
of De geheime tuin van Frances Hodgson Burnet
of Huckleberry Finn en Tom Sawyer van Mark Twain
of De vanger in het graan van Salinger
Wat literatuur precies is hebben we hier al veel discussie over gehad en eigenlijk is het niet te zeggen.
Ik denk dat wat jij schrijft 'datgene wat na een lange tijd nog steeds de moeite waard is' of misschien tijdloze verhalen. Ik weet het niet.
Thea Beckman staat volgens mij ook als literair schrijfster te boek.
Zou wel eens leuk zijn om te kijken wie wat als literair kinderboek ziet.
Dettie
Waarom, kan ik niet goed zeggen, het is meer een gevoel.
Wel denk ik dat bijvoorbeeld Guus Kuijer met Het boek van alle dingen een literair boek geschreven heeft.
( http://www.leestafel.info/guus-kuijer-10-12-jr )
of De geheime tuin van Frances Hodgson Burnet
of Huckleberry Finn en Tom Sawyer van Mark Twain
of De vanger in het graan van Salinger
Wat literatuur precies is hebben we hier al veel discussie over gehad en eigenlijk is het niet te zeggen.
Ik denk dat wat jij schrijft 'datgene wat na een lange tijd nog steeds de moeite waard is' of misschien tijdloze verhalen. Ik weet het niet.
Thea Beckman staat volgens mij ook als literair schrijfster te boek.
Zou wel eens leuk zijn om te kijken wie wat als literair kinderboek ziet.
Dettie
Tussen echt literair (wat kinderen vaak niet eens lekker lezen vinden) en pulp (wat ze heel graag lezen) vallen een heleboel leesboeken!!!
In mijn ogen dus ook Harry Potter, Arendsoog en zo. Dat zijn geen pulpboeken, en ze zijn niet al te moeilijk.
Pulp vind ik die series als 'Floortje', of 'Heksje Lily'. Leuk, maar ze voegen niets toe.
Literair: Sjoerd Kuyper; Daan Remmerts-de Vries en die jij noemt zeker ook (al vind ik Salinger niet geschikt voor kinderen onder 15))
In mijn ogen dus ook Harry Potter, Arendsoog en zo. Dat zijn geen pulpboeken, en ze zijn niet al te moeilijk.
Pulp vind ik die series als 'Floortje', of 'Heksje Lily'. Leuk, maar ze voegen niets toe.
Literair: Sjoerd Kuyper; Daan Remmerts-de Vries en die jij noemt zeker ook (al vind ik Salinger niet geschikt voor kinderen onder 15))
Tijdloos is eigenlijk ook al een vaag begrip. Het boek De pinguïns van meneer Potter is ook al in 1939 geschreven. Maakt dat het dan tot literatuur?
Het verschil met pulp is misschien wat gemakkelijker, maar er is een heel grijs gebied. Bob Evers zou je misschien als pulp kunnen beschouwen, boeken waarin de hoofdpersonen nauwelijks ouder worden, maar de tijd wel aardig verstrijkt, beginnend in de jaren 50, terwijl de laatste boeken zich na de val van de muur afspelen.
Het verschil met pulp is misschien wat gemakkelijker, maar er is een heel grijs gebied. Bob Evers zou je misschien als pulp kunnen beschouwen, boeken waarin de hoofdpersonen nauwelijks ouder worden, maar de tijd wel aardig verstrijkt, beginnend in de jaren 50, terwijl de laatste boeken zich na de val van de muur afspelen.
Ik ken Bob Evers niet. En die pinguïns ook niet. Ik denk wel dat tijdloos een van de criteria moet zijn, maar er is meer. Het boek moet ook iets toevoegen aan het leven van de lezer. (wel lastig dit, ik weet wat ik bedoel, maar leg dat maar eens uit)
Tijdloos is voor mij dat ook al lees je het boek honderd jaar later dat mensen toch situaties en gedachten herkennen omdat die universeel en van alle tijden zijn. Het maakt dus eigenlijk niet uit wanneer het geschreven is.
Waarschijnlijk ook wat Marjo zegt, het moet iets toevoegen. Het moet over iets gaan dat nu maar ook vroeger en in de toekomst zal kunnen voorkomen en hoe ga je daar mee om, zoiets denk ik.
Dettie
Waarschijnlijk ook wat Marjo zegt, het moet iets toevoegen. Het moet over iets gaan dat nu maar ook vroeger en in de toekomst zal kunnen voorkomen en hoe ga je daar mee om, zoiets denk ik.
Dettie
De boeken in de serie Bob Evers, gaan over 3 jongens, die allerlei avonturen beleven. Het gaat om:
Bob Evers - een Amerikaan waar de serie haar naam aan ontleent en waar verder niet veel over te vertellen valt
Arie Roos - een roodharige dikzak, die dol is op eten en wiens vader een rederij heeft
Jan Prins - zoon van een kolonel en vriend van Arie Roos, hij is de slimste van het stel, die voor z'n plezier de hele encyclopedia Brittanica doorleest en dat ook nog allemaal onthoudt
De vaders van Jan Prins en Arie Roos kennen elkaar uit de oorlog en de vader van Bob Evers is een zakenrelatie van de vader van Arie Roos. De serie begint als de 3 jongens mee mogen op een vrachtschip van de rederij van de vader van Arie Roos. Dat loopt niet geheel naar wens en uiteindelijk stranden de 3 op een onbewoond eiland. Daar komen ze in het derde deel van de serie van af en vanaf dat moment hebben ze naam gemaakt en komen er meer avonturen, die vaak over een paar delen uitgesmeerd werden.
Het waren jongensboeken, die ik altijd met veel plezier heb gelezen. Oorspronkelijk werden ze geschreven door Willy van der Heide en na deel 32 werd de serie uiteindelijk voortgezet door een andere schrijver.
Bob Evers - een Amerikaan waar de serie haar naam aan ontleent en waar verder niet veel over te vertellen valt
Arie Roos - een roodharige dikzak, die dol is op eten en wiens vader een rederij heeft
Jan Prins - zoon van een kolonel en vriend van Arie Roos, hij is de slimste van het stel, die voor z'n plezier de hele encyclopedia Brittanica doorleest en dat ook nog allemaal onthoudt
De vaders van Jan Prins en Arie Roos kennen elkaar uit de oorlog en de vader van Bob Evers is een zakenrelatie van de vader van Arie Roos. De serie begint als de 3 jongens mee mogen op een vrachtschip van de rederij van de vader van Arie Roos. Dat loopt niet geheel naar wens en uiteindelijk stranden de 3 op een onbewoond eiland. Daar komen ze in het derde deel van de serie van af en vanaf dat moment hebben ze naam gemaakt en komen er meer avonturen, die vaak over een paar delen uitgesmeerd werden.
Het waren jongensboeken, die ik altijd met veel plezier heb gelezen. Oorspronkelijk werden ze geschreven door Willy van der Heide en na deel 32 werd de serie uiteindelijk voortgezet door een andere schrijver.
Tijdloos vind ik ergens toch een wat beperkt begrip. Ik vermoed dat er toch maar heel weinig mensen zijn die nog voor hun plezier de oudste boeken leest die tijdens de literatuurles werden besproken, zoals Karel en de Elegast, Mariken van Nimwegen en meer boeken waar de titels me helaas zijn ontschoten.
Zulke 'oude' boeken kunnen in een bewerking naar taal van deze tijd nog heel goed mee! Jongeren moeten ze lezen -en nog in de oorspronkelijke vorm ook - dat zet al verkeerd bloed, maar 'vertaald' in een hedendaagse taal kunnen ze best nog mee. Zoals Shakespeare of Vondel, die doen het in nieuwe jasjes ook nog steeds.
Ha ja, ooit heb ik De getemde feeks als toneelstuk in een moderne versie gezien.
Erg vermakelijk en de jongeren genoten ervan.
Mariken van Nimwegen is ook een erg mooi verhaal dat denkelijk toch wel zal aanslaan als het omgezet is in hedendaags Nederlands.
Met tijdloos bedoel ik ook niet zozeer de taal maar boeken waarin dingen gebeuren die nu nog steeds gebeuren.
Of mensen dingen doen of denken waarin mensen van nu zich nog steeds in herkennen
Maar ja, je weet het nooit zeker wat blijvend is en wat niet. Soms denk ik dit boek is zo mooi en goed dat zal iedereen prachtig vinden, dat wordt een klassieker, dat kan niet anders, en dan zit ik er helemaal naast. En omgekeerd gebeurt natuurlijk ook.
Dettie
Mariken van Nimwegen is ook een erg mooi verhaal dat denkelijk toch wel zal aanslaan als het omgezet is in hedendaags Nederlands.
Met tijdloos bedoel ik ook niet zozeer de taal maar boeken waarin dingen gebeuren die nu nog steeds gebeuren.
Of mensen dingen doen of denken waarin mensen van nu zich nog steeds in herkennen
Maar ja, je weet het nooit zeker wat blijvend is en wat niet. Soms denk ik dit boek is zo mooi en goed dat zal iedereen prachtig vinden, dat wordt een klassieker, dat kan niet anders, en dan zit ik er helemaal naast. En omgekeerd gebeurt natuurlijk ook.
Dettie
Dat bedoel ik ook : het verhaal moet tijdloos zijn. Taal is dat per definitie niet, taal leeft.
Behalve algemene klassiekers hebben we inderdaad ook nog de persoonlijke klassiekers. Ach, gebed zonder einde.
Behalve algemene klassiekers hebben we inderdaad ook nog de persoonlijke klassiekers. Ach, gebed zonder einde.
Dettie schreef:Ha ja, ooit heb ik De getemde feeks als toneelstuk in een moderne versie gezien.
Dettie
Tja, maar als ik een oud verhaal lees waarin mensen in een dag van Afrika naar Nederland of zo reizen, dan begin ik toch echt te twijfelen en dat heeft weinig met de taal te maken.
Vondel en Brederode zijn dan toch wat leesbaarder.
slaap van Kepler
O, dat lees je! Ik dacht even dat je slaap kreeg van Kepler, 

Ik ben nog maar net begonnen dus het zou nog kunnen zijn dat ik slaap krijg van Kepler 

ha ja, ik moest ook al even denken wat bedoeld werd. Totdat ik de titel van dit item las...
Fijn paasweekend allemaal!
Dettie
Fijn paasweekend allemaal!
Dettie
Ook van mij (ik weet iets te vroeg maar morgen heb ik heel de dag gasten dus... bij deze): Vrolijk Pasen 

Momenteel lees ik:
Frank Westerman - De graanrepubliek
Een interessant boek over de sociale geschiedenis van Groningen.
Bovendien ben ik nog steeds bezig met Iedereen is muzikaal, dat Dettie me gestuurd heeft. Als ik het uit heb, zal ik er een bespreking van schrijven.
Frank Westerman - De graanrepubliek
Een interessant boek over de sociale geschiedenis van Groningen.
Bovendien ben ik nog steeds bezig met Iedereen is muzikaal, dat Dettie me gestuurd heeft. Als ik het uit heb, zal ik er een bespreking van schrijven.
Nou ik vind het knap dat je het boek door worstelt, ik snapte er niet veel van en hoopte dat het voor jou, omdat je zo bezig
bent met muziek, het makkelijker lezen zou zijn. Niet dus.
Dettie
Dettie
Dettie schreef:Nou ik vind het knap dat je het boek door worstelt, ik snapte er niet veel van en hoopte dat het voor jou, omdat je zo bezig
Dettie
Ach, ik begrijp het een en ander soms wel wat beter, maar bij tijd en wijle heb ik de neiging om met de schrijver in discussie te gaan. Soms maakt z'n neiging om het voor mensen zonder muzikale opleiding duidelijk te maken de zaak wel eens verwarrender.
Lezer100 schreef:Prettig Paasfeest, vanwege een kersverse grootvader.
En gefeliciteerd met uw kleinkind.
Lezer100 schreef:Prettig Paasfeest, vanwege een kersverse grootvader.
Hé, gefeliciteerd!
En fijne Paasdagen voor iedereen!
Momenteel lees ik (om verwarring te voorkomen
) Wat je nooit moet doen van Koethi Zan.
Een boek met uiteenlopende recensies. Het was vooral de naam van de schrijster die me aansprak. 'k ben benieuwd.

Een boek met uiteenlopende recensies. Het was vooral de naam van de schrijster die me aansprak. 'k ben benieuwd.
Na het lezen van:
Sex, drugs en een shitpiano - Sterke verhalen uit de nederpop
ben ik nu begonnen in:
Bob de straatkat van James Bowen.
M'n vader is nu bezig in De graanrepubliek van Frans Westerman. Ik had het boek nog niet uit, maar m'n vader wilde het graag lezen, omdat hij niet door De eenzaamheid van het westen kwam.
Sex, drugs en een shitpiano - Sterke verhalen uit de nederpop
ben ik nu begonnen in:
Bob de straatkat van James Bowen.
M'n vader is nu bezig in De graanrepubliek van Frans Westerman. Ik had het boek nog niet uit, maar m'n vader wilde het graag lezen, omdat hij niet door De eenzaamheid van het westen kwam.