Annemarie Arts - Grappige gelukspoppetjes & Co.

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, non-fictie boeken.
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Annemarie Arts - Grappige gelukspoppetjes & Co.

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2014, 12:53

Grappige gelukspoppetjes & Co.
Bungels en hippe hangers haken


Haken is momenteel helemaal in. Vooral Amigurumi is heel populair (Amigurumi is de Japanse term voor in het rond gehaakte beestje). Die rage is wel te begrijpen want echt moeilijk om te maken zijn ze niet en ze zien er erg leuk uit. De zelfgemaakte grappige figuurtjes worden vaak verzameld of weggegeven als een cadeautje. Het enige wat je nodig hebt om de diertjes of poppetjes te maken zijn allemaal restjes katoen of wol en een haaknaald.

In dit boekje staan geen Amigurumi's maar gelukspoppetjes. Ze hebben veel weg van Amigurumi's maar ze zijn een stuk kleiner. Je kunt de gehaakte figuurtjes ze weggeven als gelukspoppetjes maar ook als hanger voor bijvoorbeeld aan een sleutelbos.

Zoals elk haakboek begint het met een uitleg over de gebruikte materialen en hoe je de steken met maken. Je leert een cirkel, lossen en vasten haken, ook hoe je vasten kunt meerderen en minderen. Je leert stokjes en dubbele stokjes haken en hoe je alles mooi aan elkaar kunt zetten.
Dit alles wordt dit via duidelijke afbeeldingen getoond.

In dit boekje staan 20 te haken gelukspoppetjes
Het allereerste gelukspoppetje is blote Bas (mét vijgenblaadje) het patroon voor Bas is het basispatroon en bestaat uit romp, hoofdje en armpjes en beentjes. De romp en het hoofdje worden gevuld met fiberfill, de armpjes en beentjes bestaat uit een ketting van 16 lossen met daarop halve vasten gehaakt, zo krijg je lekker slungelige armen en benen. De handjes en voetjes bestaan uit rondjes van vasten.


Nu is blote Bas ook al leuk om te zien maar het is wel een beetje kaal poppetje zo zonder kleren aan of gekke haren. Dan zijn Koetje Betsy en lammetje Molly een stuk leuker om te zien. Het is verbazingwekkend wat een kleurtje kan doen. Bas was vleeskleurig maar Koetje Betsy is lekker wit met zwart gevlekt en heeft heuse uiers, een grappige roze snoet en een toefje haar op haar hoofd.
Zelf ben ik helemaal weg van Kokkie en Postbode Pim.
Kokkie ziet er geweldig uit met zijn witte koksjas en koksmuts. Hij houdt een pan met een gebakken ei in zijn hand, die ook gehaakt zijn! Leuk cadeautje als je bijvoorbeeld bij iemand gaat eten.
Postbode Pim is een échte postbode, met pet en een posttas om zijn nek in de bekende postzakkleuren.

Eigenlijk kun je als je de slag eenmaal te pakken hebt van alles maken. Het basispatroon is aldoor hetzelfde maar het is aan jou wat je er verder van maakt. Je kunt een kroontje haken en een randje aan het lijfje haken en je hebt een prinsesje, je kunt twee grote oren en een slurf aan het hoofdje haken en je hebt een olifant. Kortom, alles is mogelijk. Erg leuk boekje.


Klik hier voor grotere afbeelding van de cover, daar zijn de poppetjes duidelijk op te zien.


ISBN 9789058772206 Paperback 48 pagina's Uitgeverij Forte februari 2013

© Dettie, 18 januari 2014

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Annemarie Arts - Grappige gelukspoppetjes & Co.

Berichtdoor Annemarie » 18 Jan 2014, 13:27

Wat leuk dit! Wat jammer toch dat ik zo'n oen ben als het op handwerken en knutselen aankomt :(

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annemarie Arts - Grappige gelukspoppetjes & Co.

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2014, 14:01

ja buiten oen zijn ;-) je moet ook flink wat restjes wol hebben om het allemaal te maken.
Ik heb die niet en wil ze ook niet. Ik had vroeger bérgen restjes wol en was de rommel op gegeven moment
zat en heb het allemaal weggegeven. Maar het ziet er inderdaad heel leuk uit.
Ik noemde deze poppetjes altijd droedels maar dat is weer heel wat anders
http://nl.wikipedia.org/wiki/Droedel

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Annemarie Arts - Grappige gelukspoppetjes & Co.

Berichtdoor Annemarie » 18 Jan 2014, 14:20

Ik heb een vriendin die verslaafd is aan breien. Ze spint zelfs haar eigen wol dus aan die restjes zou ik moeten kunnen komen. Maar ja, dan nog. Helaas houdt ze zelf geloof ik niet zo van poppetjes haken. Droedels zijn figuurtjes die mensen tekenen tijdens het bellen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Annemarie Arts - Grappige gelukspoppetjes & Co.

Berichtdoor Dettie » 18 Jan 2014, 14:30

Ah zie toch die figuurtjes...
Ik twijfelde al en zocht het op maar kwam door wikipedia nog meer aan het twijfelen en dacht dat ik er helemaal naast zat met m'n tekeningetjes.

Dettie


Terug naar “Non-fictie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten