Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
WilV

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor WilV » 29 Nov 2012, 23:41

berdine schreef:Whow, wat een mooi boek, de nieuwe van Tommy Wieringa! Volgens mij op dit moment de beste schrijver van Nederland.

Ik weet niet waarom, maar dit boek trok me niet zo. Jouw enthousiasme brengt me weer aan het twijfelen.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 30 Nov 2012, 11:24

Hij schrijft erg wisselend vind ik. Het ene boek vind ik mooi, het andere helemaal niks. Dus deze? Ik ben benieuwd.

WilV

Berichtdoor WilV » 22 Dec 2012, 20:00

Er ligt nog van alles wat "moet', maar ik ben deze grijze dagen voor kerst lekker de laatste van Zafon aan het lezen. De gevangene van de hemel.
Heerlijk door Barcelona dwalen in mijn hoofd.
Het was de bedoeling dat dit ook mijn Tweede-Kerstdag-boek zou worden, maar ik ga iets te snel vrees ik.

Wil

Renate

Berichtdoor Renate » 22 Dec 2012, 20:17

Philip Roth - Nemesis
Aardig boek dat zich afspeelt tijdens een polio epidemie.

WilV

Berichtdoor WilV » 22 Dec 2012, 20:22

Renate schreef:Philip Roth - Nemesis
Aardig boek dat zich afspeelt tijdens een polio epidemie.

Klinkt goed. Van Roth wil ik ook nog steeds meer boeken lezen. Wat ik las beval me zeer.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 22 Dec 2012, 20:47

Ik lees nu: Prachtige rampspoed van Jamie McGuire. Ik wist niet goed hoe het boek te typeren, maar op haar eigen website staat hij als 'eigentijdse roman(tiek)' te boek en dat klopt wel. Lekker vlot boek, niet al te ingewikkeld, tot nu toe geen groots ingewikkeld verhaal maar dat is af en toe ook heel plezierig om te lezen.
Het schuifelt denk ik wat heen en weer tussen chicklit, roman en young adult.

Het is een recensieboek, dus jullie lezen t.z.t wel wat de eindconclusie is geworden ;) .

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 22 Dec 2012, 21:17

Ik lees nu (eigenlijk was het boek gereserveerd voor de kerstdagen) Joanne Harris - De zoetheid van perziken
en het is weer een echte ouderwetse, mysterieuze Harris. Heerlijk!

Dettie

WilV

Berichtdoor WilV » 22 Dec 2012, 22:01

Ha, dus ik ben niet de enige die zijn Kerstboek vermoedelijk voor Kerst al uit heeft :)

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2012, 14:29

nee, zeker niet. Mijne is nu uit en ik had nog wel veel meer willen lezen over de personages maar ja, helaas.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 04 Jan 2013, 17:02

Ik ben de laatste tijd aardig aan het lezen geslagen. Toen ik m'n bibliotheekboeken uit had, heb ik maar even de 3 boeken van K. Arne Blom die ik heb, gelezen. Verder De gedaanteverwisseling van Kafka en momenteel ben ik bezig met de boeken van A. Lourens-Koop, of Jackie Lourens.

WilV

Berichtdoor WilV » 04 Jan 2013, 17:55

Ik lees Jij bent mijn mes, van David Grossman. Ik moest even in komen, het is een bijzonder boek, maar erg mooi geschreven vind ik.
Iemand toevallig gelezen?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2013, 18:03

Nee, volgens mij heeft marjo dit boek gelezen (geen zin om na te kijken) Ik heb wel een ander boek van Grossman gelezen wat ik helemaal geweldig vond. Het zigzagkind was dat.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 04 Jan 2013, 19:50

Ik kan me dat niet herinneren. Ik weet wel dat ik het zigzagkind niet goed vond, misschien heb ik het niet eens uitgelezen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2013, 22:27

Nee, je hebt gelijk De titel was Toen kwam moeder met een mes van Mizee dat jij las.
Dus niet dit boek van Grossman.

Dettie

WilV

Berichtdoor WilV » 05 Jan 2013, 00:08

Het Zigzakkind heb ik ook gelezen. Volgens mij als samenleesboek. Dit is heel anders. Gaat over een briefwisseling tussen een man en een vrouw die elkaar alleen maar gezien hebben en nooit gespoken, en die hun totale leven en wezen aan elkaar gaan uitwisselen. Zware kost, maar wel mooi.

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 25 Jan 2013, 17:57

Christopher Paolini, Oudste (tweede deel over Eragon de Drakenrijder)
Lezer100

Renate

Berichtdoor Renate » 25 Jan 2013, 20:30

De boeken van A Lourens-Koop en Jackie Lourens die ik heb, heb ik inmiddels ook uit. Vervolgens een Duitse thriller gelezen en nu ben ik bezig in de boeken van Sjöwall en Wahlöö. Daar m'n bibliotheekkaart pas weer geldig was, als m'n Ooievaarspas verlengd was en dit langer duurde dan verwacht, kon ik een tijdje niet naar de bibliotheek. Vervolgens wierp het winterse weer roet in het eten, zodat ik nog een tijdje op m'n eigen boekenkast aangewezen ben.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2013, 13:23

Hopelijk heb je dan nog veel ongelezen boeken staan in je boekenkast Renate.
Als ik niets te lezen heb dan word ik onrustig en ga uit 'ellende' dan maar boeken herlezen.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 26 Jan 2013, 15:37

Het is eigenlijk vooral herlezen. Ik heb ook nog een boek staan waar ik al meer dan een jaar in bezig ben, maar dat is een flinke kluif, met enorm veel voetnoten, dus daar heb ik niet altijd zin in.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 26 Jan 2013, 20:24

Wanneer heb jij niets te lezen Dettie???

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 26 Jan 2013, 21:29

Ha ja, ik lees alleen 's ochtends en 's avonds in bed. Maar ik heb bepaalde boeken die ik lastig vind om in bed te lezen. Daar moet ik teveel mijn hoofd bijhouden. Zeker 's avonds. Dat zijn eigenlijk geen 'voor het slapen gaan boeken'. En soms ben ik door die 'voor het slapen gaan boeken' heen en herlees ik boeken die ik erg prettig vind. Zoals Het grote zwijgen bijvoorbeeld. De sfeer en de taal zijn precies goed. 's ochtends lukken die 'zwaardere' boeken wél weer.

Dettie

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 28 Jan 2013, 14:43

Karl May, Old Surehand
Lezer100

Renate

Berichtdoor Renate » 06 Feb 2013, 13:27

Jean Kwok - Bijna thuis
Het boek doet een beetje denken aan Het Gym, hoewel er ook grote verschillen zijn. In beide boeken gaat een meisje uit een arm gezin (bestaande uit moeder en dochter) naar een wat exclusieve school. In beide boeken is er dus ook een groot verschil tussen het leven thuis en dat op school.
In Bijna thuis is de hoofdfiguur Kimberly Chang, die samen met haar moeder vanuit Hongkong naar de VS is gekomen, waar haar moeder in de textielfabriek van haar zus en zwager gaat werken. De zus zorgt ook voor huisvesting, in een pand in een buurt van New York die gesloopt zal gaan worden, al weten Kimberly en haar moeder dat nog niet. Het huis zit vol met kakkerlakken en muizen, die zich maar moeilijk laten verdrijven. De verwarming doet het niet en wat ramen zijn kapot, kortom een grote ellende en de enige manier voor Kimberly om hieraan te ontsnappen is een goede opleiding. Na een jaar op de lagere school, waar ze het goed doet, al heeft ze nog wat moeilijk met de taal, krijgt ze een volledige beurs voor een tamelijk exclusieve school, waar ook haar vriendin op zit. Een verschil met Het Gym is dat Kimberly geen oude vriendinnen heeft, die een heel ander leven leiden. Kimberly's leven speelt zich af tussen de fabriek waar haar moeder werkt en waar zij na school ook moet werken, en de school. De situatie in de fabriek maakt me vaak enorm kwaad. De zus roept regelmatig dat ze de moeder van Kimberly niet voor kan trekken, omdat ze familie is, maar ze maakt er schaamteloos gebruik van om haar uit te buiten. Die uitbuiting lijkt eigenlijk in de hele fabriek plaats te vinden. Zo is er een medewerker die met z'n hand in een hete pers terecht komt en waarvoor geen ambulance wordt geroepen. De bedrijfsarts moet het een en ander maar opknappen, omdat die in ieder geval de inspectie er niet bij zal halen. Kimberly helpt haar moeder en daar ze per stuk betaald worden, probeert Kimberly, door zo snel mogelijk te werken, het inkomen een beetje op te vijzelen. Haar moeder komt met haar productie maar op een schamele 2 dollar per uur (naar ik meen). Helaas pakt dit anders uit, want de zus besluit het stuksloon te verlagen, zogenaamd omdat het slecht gaat. Het lijkt ook een manier om wraak te nemen, omdat Kimberly is toegelaten op de exclusieve school en een volledige beurs heeft gekregen, terwijl de zoon van de zus daar niet is toegelaten.

Tot nu toe vind ik het een heel indrukwekkend boek, dat me nog wel even bij zal blijven.
Hiervoor heb ik de volgende boeken gelezen (de eerste lading bibliotheekboeken van dit jaar)
Ernest van der Kwast - Soms zijn dingen mooier als er mensen klappen (Ik moet zeggen dat ik net de besprekingen heb gelezen en dat ik me niet meer kan herinneren hoe het boek afliep.)
Helene Tursten - Irene Huss - De duivel in het glas

Renate

Berichtdoor Renate » 09 Feb 2013, 20:50

Bijna thuis heb ik inmiddels uit. Het was een boeiend boek, dat me nog wel even bij zal blijven. In tegenstelling tot bij 'Het gym', waar ik het boek een paar keer mee vergeleken heb, vooral omdat de hoofdfiguren in beide boeken in een heel ander milieu terecht komen, lees je hier wel hoe het de hoofdfiguren verder is vergaan. Je zou kunnen zeggen dat Kimberly Chang, als ze zwanger is een egoïstische keuze maakt, maar anderzijds kun je zeggen dat het ook weinig zin heeft als een andere keuze een persoon en misschien twee personen ongelukkig maakt.

Inmiddels ben ik al weer een stuk op weg in:
Jussi Adler-Olson - Dossier 64
Dit is weer een thriller uit de serie Q en het gaat deels over een zwarte bladzijde in de Deense geschiedenis. Tot 1959, of 1961 (afhankelijk van de bronnen) werden op het eilandje Sprogø vrouwen ondergebracht, waarvan men van mening was dat ze slecht erfelijk materiaal hadden. Dat kon betekenen dat ze als zwakbegaafd werden beschouwd, maar ook dat ze seksueel losbandig gedrag vertoonden, aan alcohol verslaafd waren, of psychische problemen hadden. Pas na een gedwongen sterilisatie mochten deze vrouwen weer in de maatschappij terugkeren. Er zijn vrouwen die geprobeerd hebben zwemmend van het eilandje te ontsnappen, maar die hebben het niet overleefd. De toestanden waren vergelijkbaar met de Maria Magdalena huizen in Ierland.
In het boek loopt een politicus en arts rond, die deze oude tijden weer wil doen herleven en deels al doet herleven, door vrouwen waarvan hij meent dat ze zich niet voort mogen planten, buiten hun medeweten (als ze voor iets anders komen) te steriliseren.
Een vrouw met een verleden op het eiland besluit in 1987 wraak te nemen op een aantal van haar kwelgeesten van dit eiland, of die met haar tijd op het eiland te maken hebben. Als in 2010 een hoerenmadam zuur in haar gezicht krijgt, komt een oude vermissing boven. Team Q, dat zich met oude zaken bezig houdt, krijgt dit op haar bord en ontdekt dat er in dezelfde periode meerdere vermissingen zijn.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 10 Feb 2013, 12:06

Zijn dat echte feiten? Tjee...

Terug naar “Diversen - proza”