Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
Joanazinha

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Joanazinha » 29 Jul 2012, 20:55

Ik had even vakantie gehouden van het lezen van recensieboeken, maar het stapelt zich nu aardig op :D . Vandaag de eerste van de stapel gepakt: Tot op het bot van Griselda Molemans. Bevalt me tot nu toe (op 1/5 van het boek) erg goed.

Lezer100

Berichtdoor Lezer100 » 30 Jul 2012, 13:07

Goethe, Farbenlehre (Kleurenleer)
Lezer100

mira

Berichtdoor mira » 31 Jul 2012, 21:13

Lezer 100 schreef:
Robert Jordan, Het rad des tijds 10 (Viersprong van de schemer)

Is dit recent? 'k Heb een heleboel van die reeks gelezen, maar weet niet meer of die titel er al bij was :)
mira

Renate

Berichtdoor Renate » 01 Aug 2012, 15:02

Nu ben ik bezig in de tweede thriller van Lars Kepler, Contract. Weer een zeer spannend boek, maar wederom een pil van ruim 500 pagina's. Goede thrillers lijken steeds dikker te worden.

berdine

Berichtdoor berdine » 08 Aug 2012, 12:32

Ik had toch gekozen voor "Engelen vallen langzaam" van Karl Ove Knausgard. Vreemd boek.
Het lijkt deels non-fictie over de onderzoekingen van de 16e eeuwse geleerde Bellori naar de aard en de verschijningsvorm van engelen. Theorieën waar je best over na moet denken. Daarnaast bevat het boek de verhalen van Kaïn en Abel en van Noach, dat de auteur heeft ingevuld en herschreven als een min of meer eigentijds verhaal. Dat leest als een trein. Vervolgens vertelt hij verder over Bellori, die opgevoerd wordt als hebbende geleefd, maar die die fictief is, en zijn onderzoek naar het bewijs van het bestaan van engelen. Tot slot volgt er nog een deel over een hedendaagse jongeman, in de ik-vorm (maar het gaat niet over de auteur) die een zware psychische last met zich meedraagt en op een vrijwel onbewoond eilandje ten onder dreigt te gaan.
Ik kon die laatste man niet goed in verband brengen met alles daarvoor.
Het is een moeilijk boek en niet in een hokje te plaatsen. De bijbelverhalen beslaan het grootste deel van het boek en zijn heel boeiend. Over het non-fictie gedeelte moet je flink nadenken en het laatste stuk hangt er voor mijn gevoel een beetje bij.

Nu bezig in "Vissen redden" van Annelies Verbeke en dan alweer een engel...Janne IJmker "Afscheid van een engel". :shock:

Renate

Berichtdoor Renate » 08 Aug 2012, 13:47

Inmiddels uit:
Lieneke Dijkzeul - De overwintering op Nova Zembla
Een historische roman over de overwintering op Nova Zembla. Ik weet dat ik hier ook een ander boek over heb gelezen. Dat was naar ik meen puur een verslag van de reis, terwijl dit toch meer een roman was, die gebaseerd is op deze historische gebeurtenis.
Inmiddels ook weer een thriller gelezen. Dit keer een boek dat zich in Zuid-Afrika afspeelt
Margie Orford - Bloedbruiden
Een spannend boek, hoewel je voor de gruwelijke details misschien wel een sterke maag moet hebben. De boef wordt in ieder geval gepakt en een ander onaangenaam heerschap wordt op een andere manier gestraft.
Nu ben ik ook weer in een thriller bezig. Ook dit keer weer een boek van ruim 500 pagina's.
Øbro & Tornberg - Het gezicht van de duivel

Marjo

Berichtdoor Marjo » 08 Aug 2012, 14:53

Die van Dijkzeul ligt hier ook nog.
IJmkers boek vond ik erg mooi...maar waar zijn nu de vissen van Genovesi gebleven?

berdine

Berichtdoor berdine » 08 Aug 2012, 20:15

De vissen van Genovesi?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 09 Aug 2012, 09:35

Ha, ik zie het: foutje van mij. Je noemde 'Vissen redden', niet 'vissen voeren'.
Dat laatste boek heb ik hier, vandaar mijn vergissing. Maar het is wel een aanrader, dat van Genovesi!

berdine

Berichtdoor berdine » 09 Aug 2012, 10:58

O, ik geloof je onmiddellijk! :D Verwarrende titels....en ook geen aantrekkelijke, vind ik. Ik zet hem desondanks op mijn lijst, maar die groeit op het moment weer als kool. :?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 09 Aug 2012, 10:59

Ha, geen aantrekkelijke titel? Maar het boek is dat wèl. Lees mijn verslag maar, en dan heb ik daar niet eens alles in gezegd wat ik had willen en kunnen zeggen.

berdine

Berichtdoor berdine » 09 Aug 2012, 11:11

Ik heb je verslag gezien Marjo. Ik heb het niet helemaal gelezen, alleen het begin. Dat was genoeg om het op mijn lijst te zetten. Het zal alleen nog even duren voor ik het werkelijk ga lezen. Onze bieb heeft het nog niet eens in bestelling en er wacht nog een hele stapel. Maar ooit komt het er van! Vissen redden heeft ook heel lang moeten wachten, vanwege de onaantrekkelijk titel, denk ik. Maar het is tot op heden een goed boek met redelijk wat humor.

berdine

Berichtdoor berdine » 10 Aug 2012, 17:45

En alweer uit. Nu bezig in Afscheid van een engel van Janne IJmker.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 20 Aug 2012, 15:20

Ik lees weer eens een ijzingwekkende thriller: De ogenverzamelaar van Sebastian Fitzek.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 20 Aug 2012, 15:24

dat vind ik zo'n enge titel... brrrr elke keer als ik die titel lees zie ik allemaal heel akelige beelden....

Dettie alias griezelaar

Marjo

Berichtdoor Marjo » 20 Aug 2012, 16:04

Fitzek ken ik...maar deze heb ik dus nog niet gelezen. Wat je elders zegt: er is zoveel moois! De lijst is te lang.
Geniet ervan!

Renate

Berichtdoor Renate » 20 Aug 2012, 20:23

Dit keer helemaal geen literatuur op m'n lijstje. Uit de bibliotheek heb ik de volgende boeken gehaald:
Lindell, Unni Suikerdood
Ik ben nu met dit boek bezig en het is wel spannend. Er loopt een tamelijk onaangenaam figuur in rond die zich kennelijk naast z'n werk als hoge ambtenaar bezig houd met drugssmokkel en het witwassen van geld. Hij heeft inmiddels min of meer per ongeluk z'n vrouw vermoord en dumpt het lichaam. Vermoedelijk heeft hij ook z'n dochter vermoord en het is niet duidelijk of hij achter de dood van een politieman zit. Het is niet onwaarschijnlijk, gezien het feit dat z'n dochter de politieman benaderd heeft, omdat ze een verklaring wil afleggen over de dood van haar broertje 16 jaa geleden.
Beyens, Danny Het spoor van de jakhals
Hier heb ik al eens eerder iets van gelezen, maar dat is al een aardig tijdje geleden.
Orford, Margie Een roos van bloed
Haar eerste boek heb ik kort geleden gelezen en dat vond ik wel goed. Het speelt zich af in Zuid Afrika, hetgeen weer iets anders is, gezien m'n dieet van hoofdzakelijk Scandinavische thrillers.
Gort, Ilja Het Merlot mysterie
Tja, ik ben benieuwd wat dit is.
Adams, Douglas Tot ziens en bedankt voor de vis
Het vierde deel van het Transgalactisch liftershandboek. Absurde science fiction. Geen genre dat ik veel lees en eerlijk gezegd vond ik het eerste deel van de serie nog steeds het aardigste.

Sebastian Fitzek zal ik op m'n lijsjte zetten.

berdine

Berichtdoor berdine » 21 Aug 2012, 12:33

Nou jij kunt vooruit!

Ik heb net "Rode hond, rode hond" van Patrick Lane uit. Inktzwart verhaal over het leven in een schraal, troosteloos gebied in Amerika, vol woorden als "zieltogend", "bouwvallig" en "verpieterd". De mensen kunnen zich amper in leven houden. Gewelddadige, drankzuchtige mannen en moedeloze vrouwen. Maar man, man, wat mooi geschreven!

ik ga nu beginnen in "De vrouwen van Baba Segi" van Lola Shoneyin, over een polygame familie in Nigeria, waar de komst van een vierde vrouw veel beroering veroorzaakt.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 21 Aug 2012, 12:49

Hee die laatste ben ik wel benieuwd naar. meld je nog hoe je dat boek vindt berdine?

Op Renates boeken weet ik niet zo goed te reageren omdat ik geen thrillers lees. Lindell heeft wel een goed naam in de thrillerwereld heb ik begrepen.

Maar... Ilja Gort, het Merlot mysterie heb ik gelezen! en het is echt een enorm leuk boek. Ik heb er van genoten toentertijd. Hopelijk vind jij het ook wat Renate.
Douglas Adams staat op mijn lijst om ooit nog eens te lezen. Maar ja zoveel boeken, zo weinig tijd hè.

Dettie

Renate

Berichtdoor Renate » 21 Aug 2012, 13:08

Tja, ik ben dol op thrillers. Ik zou graag The Killing in boekvorm zien. Om iedere avond een uur naar een thriller op TV te kijken, vind ik wat te veel werk. Ik lees liever, dan kan ik m'n eigen tempo bepalen.

In een ver verleden, toen Ilja Gort nog in de muziek actief was, heb ik wel eens bij hem gesolliciteerd. De afwijzingsbrief zal ik nog wel ergens hebben.

De boeken van Berdine trekken me ook wel.

Lezer100

Momenteel lees ik.....

Berichtdoor Lezer100 » 23 Aug 2012, 21:25

Hartmann von Aue, Iwein
Lezer100

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 23 Aug 2012, 21:47

Dettie schreef:dat vind ik zo'n enge titel... brrrr elke keer als ik die titel lees zie ik allemaal heel akelige beelden....

Dettie alias griezelaar

Hahaha! En ik moest gelijk aan jou denken toen ik het boek oppakte. Het is inderdaad echt helemaal niks voor jou :D .
Ik ben trouwens nog steeds in het boek bezig; sterker nog - ben nog geen bladzijde verder gekomen deze week :x . Ik hoop echt dit weekend weer wat meer leestijd te hebben. De afgelopen dagen druk geweest en 's avonds geen zin (ieeeks; dat overkomt me nooit!) of eerder gezegd geen concentratie om te lezen..... Eens kijken of daar de komende dagen wat verandering in gebracht kan worden.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Aug 2012, 14:22

Joanazinha schreef:
Dettie schreef:dat vind ik zo'n enge titel... brrrr elke keer als ik die titel lees zie ik allemaal heel akelige beelden....

Dettie alias griezelaar

Hahaha! En ik moest gelijk aan jou denken toen ik het boek oppakte. Het is inderdaad echt helemaal niks voor jou :D .
Ik ben trouwens nog steeds in het boek bezig; sterker nog - ben nog geen bladzijde verder gekomen deze week :x . Ik hoop echt dit weekend weer wat meer leestijd te hebben. De afgelopen dagen druk geweest en 's avonds geen zin (ieeeks; dat overkomt me nooit!) of eerder gezegd geen concentratie om te lezen..... Eens kijken of daar de komende dagen wat verandering in gebracht kan worden.

ja lach jij maar! Mijn wraak zal zoet zijn gnagna

Maar eerst moet je weer leeszin krijgen want niet lezen! Nou jaaaa....dat is echt helemaal niets voor jou!

Dettie

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 24 Aug 2012, 15:49

Nee klopt! Nou ja, morgen nog een drukke dag met mijn moeder van haar vakantie-adres naar thuis te transporteren en zondag kom ik hopelijk mijn stoel niet uit, behalve om een nieuw boek te pakken :D . Maandag nog werken en dan ben ik weer een hele week vrij - de boekenkamer (althans de inhoud) lacht mij toe!

berdine

Berichtdoor berdine » 24 Aug 2012, 15:56

Lezer100 schreef:Hartmann von Aue, Iwein

Lees je dat in het Oud-Duits??? :shock:

Terug naar “Diversen - proza”