E.T.A. Hoffmann - Leven op opvattingen van Kater Murr
E.T.A. Hoffmann - Leven op opvattingen van Kater Murr
Leven en opvattingen van Kater Murr, een niet afgewerkte roman van E.T.A. Hoffmann (op het einde van het tweede deel verwijst de auteur naar een derde deel, dat nooit verscheen), is niet alleen een schitterende satire, maar ook een vormexperiment.
Lees hier verder [url][/url]
Lees hier verder [url][/url]
Lezer100
Re: E.T.A. Hoffmann - Leven op opvattingen van Kater Murr
Ik ben in dit boek begonnen. Bevalt me prima tot nu toe. Heel grappig hoe de twee verhalen door elkaar gehusseld zijn. De uitgever had wel zo aardig mogen zijn om er een aantal leeslinten bij te voegen. Je wilt toch steeds even terugbladeren om de laatste woorden van de kater weer op te pakken, zodra zijn verhaal verder gaat. En die uitgebreide notenlijst achter in het boek moet je ook steeds raadplegen.
Ik had gedacht dat dit soort fratsen iets van deze tijd was. David Mitchells Wolkenatlas en Dave Eggers' Een hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteit zijn dus niet zo origineel als ik dacht....
Ik had gedacht dat dit soort fratsen iets van deze tijd was. David Mitchells Wolkenatlas en Dave Eggers' Een hartverscheurend verhaal van duizelingwekkende genialiteit zijn dus niet zo origineel als ik dacht....

Heb je dit boek nog ooit uitgelezen, Lezer 100? Ik neem tenminste aan dat je er in begonnen bent, omdat je dit topic hebt geopend.
Hé, daar komt Hoffmann voorbij, waar Zafon in zijn boek 'septemberlichten' naar hint..
O Marjo, dit is een geweldig boek! Je moet er alleen een beetje moeite voor doen, want het zijn twee verhalen door elkaar. De kater Murr schrijft zijn autobiografie en gebruikt daarbij pagina's die hij uit een boek van zijn meester heeft gescheurd, als vloeipapier en boekenlegger. Bij de drukker zijn deze pagina's er in blijven zitten en gewoon meegedrukt. Het verhaal van de kater is chronologisch, maar wordt steeds onderbroken door delen van een biografie van een kapelmeester, die niet op elkaar aansluiten. Het zijn wel telkens flinke stukken. Allebei de verhalen zijn goed te volgen. Er zit veel humor in het boek. De kater is nogal arrogant en stoot vaak zijn neus. De taal is enigszins hoogdravend en breedsprakig - het is tenslotte van 1820 - maar niet saai. En er zit zoveel in, in dit boek!
Ik heb al wel eens, in een ver verleden iets van hem gelezen, en ik weet dat het me toen beviel.
Dus wie weet..
Dus wie weet..
Ben momenteel zowat halfweg Berdine. De recensie zal wat langer op zich laten wachten dan voorzien.berdine schreef:Heb je dit boek nog ooit uitgelezen, Lezer 100? Ik neem tenminste aan dat je er in begonnen bent, omdat je dit topic hebt geopend.
Lezer100
Het lijkt me niet simpel om daar een recensie van te maken. Bevalt het boek je wel?
Toch wel, berdine, maar ik had helaas enkele dringende zaken, die geen uitstel verdroegen.berdine schreef:Het lijkt me niet simpel om daar een recensie van te maken. Bevalt het boek je wel?
Lezer100