Silvia Tennenbaum, Strassen von gestern

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Lezer100

Silvia Tennenbaum, Strassen von gestern

Bericht door Lezer100 »

Dit keer geen Nederlands, maar een Duits boek. Er bestaat al wel een Engelse (Yesterday’s streets), maar nog geen Nederlandse vertaling van.

Silvia Tennenbaum, een schrijfster van Duitse afkomst, en gemigreerd naar de Verenigde Staten, beschrijft in dit boek de geschiedenis van de Joodse familie Wertheim uit Frankfurt tussen 1903 en 1945. Aan de hand van een aantal hoofdstukken, die telkens als titel een jaartal meekregen, wordt de evolutie binnen en buiten de familie geschetst. De geschiedenis van de Holocaust is algemeen gekend, en deze roman zal zeker de laatste niet zijn, die dit thema behandelt. Toch blijft er soms tegen beter weten in de hoop van de lezer op een happy end.

Een groot gedeelte van de roman speelt zich af voor de Tweede Wereldoorlog, en zo zien wij de evolutie van het Jodenvraagstuk, zoals Duitsland en de Joden dit beleefden (fanatieke en realistische Duitsers, Joden die bleven hopen, Joden die al snel de hoop verloren, …).

Het verhaal is vlot geschreven, en met gedetailleerde kennis van zaken. Toch mis ik soms wat psychologische diepgang. Maar dit gemis is niet van dien aard, dat ik ergens halfweg in het boek zou gestopt zijn. Bovendien kon ik mij extra inleven in het verhaal doordat ik mij het huidige Frankfurt vrij goed kan voorstellen, onder andere de Palmengarten.

Silvia Tennenbaum
Strassen von gestern
Schöfling und C°
ISBN 978 3 89561 486 6
Lezer100
Plaats reactie