Momenteel lees ik.....

Van alles en nog wat over boeken, literatuur enz.
(o.a. leesuitdaging 2022)
berdine

Re: Momenteel lees ik.....

Berichtdoor berdine » 04 Mei 2012, 12:46

Hij zit toch al vanaf het begin in het feestgedruis?

Marjo

Berichtdoor Marjo » 04 Mei 2012, 15:09

jawel, maar het begin of het eind van vasteloavend, dat is een verschil..

berdine

Berichtdoor berdine » 06 Mei 2012, 13:34

Ik vond dat niet zo verschillend, Marjo. Hij raakt meer en meer beneveld en de herinneringen en het heden lopen steeds meer in elkaar over, maar verder..... Het hele boek heeft me niet kunnen boeien.

Nu begonnen in De grote Joseph van Anneloes Timmerije (en ook nog steeds bezig in Black dog of fate van Peter Balakian).

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 06 Mei 2012, 13:55

Ik lees nu: Moordenaar zonder gezicht van Kevin Guilfoile.
In het boek volgt de lezer dr. Davis Moore, kloondeskundige. Wanneer zijn 16-jarige dochter wordt verkracht en vermoord, de politie de dader niet kan vinden en Moore tussen de spullen van zijn dochter een buisje met DNA van de vermoedelijke dader vindt, komt hij tot een gruwelijk plan: een kloon maken uit het DNA om zo in de toekomst te kunnen zien wie zijn dochter heeft verkracht en vermoord.....
(Nee Dettie; geen boek voor jou ;) ).

Joanazinha

Marjo

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2012, 20:10

Jammer Berdine, ik vond het dus juist fantastisch om net als de hoofdpersoon meegesleurd te worden. Maar smaken verschillen. Dat boek van Timmerije vind ik ook goed, maar dat is dus compleet anders.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2012, 22:25

Joanazinha schreef:Ik lees nu: Moordenaar zonder gezicht van Kevin Guilfoile.
In het boek volgt de lezer dr. Davis Moore, kloondeskundige. Wanneer zijn 16-jarige dochter wordt verkracht en vermoord, de politie de dader niet kan vinden en Moore tussen de spullen van zijn dochter een buisje met DNA van de vermoedelijke dader vindt, komt hij tot een gruwelijk plan: een kloon maken uit het DNA om zo in de toekomst te kunnen zien wie zijn dochter heeft verkracht en vermoord.....
(Nee Dettie; geen boek voor jou ;) ).

Joanazinha

haha nee, dat weet ik wel zeker! Ik griezel al van dit korte stukje!

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 18 Mei 2012, 15:23

Ben begonnen in "Hartstochtjes" van Kees van Kooten, een prima "nachtkastjeboek" en zojuist bij de bieb "Bullet Park" van John Cheever opgehaald.

Renate

Berichtdoor Renate » 18 Mei 2012, 18:18

Inmiddels gelezen:
Paul Auster - Oefeningen in waarheid
Allemaal korte verhaaltjes die soms bewijzen dat niets fantastischer is dan de werkelijkheid.
Arna Dahl - Midzomernachtsdroom
Gewoon een thriller

Op dit moment lees ik:
David Pefko - Het voorseizoen
Een wat deprimerend boek over een rechercheur die door z'n vrouw in de steek is gelaten. Hij zoekt z'n heil bij lezen en komt in contact met een prostituee, waar hij gevoelens voor lijkt te gaan koesteren. Hij heeft iets met de film 'Taxi-driver' en zegt tegen de vrouw dat hij taxi-chauffeur is. Op een gegeven moment weet hij dat er een inval zal zijn op de plaats waar de Roemeense prostituee werkt en hij probeert haar te waarschuwen. Dat gaat niet goed en later is hij er getuige van dat 2 van z'n collega's de vrouw en een andere prostituee verkrachten. Uiteindelijk ontkomt hij er niet aan om de waarheid te vertellen, maar hij is dan al in een gigantisch web van leugens verstrikt geraakt. Hij heeft ook de nodige psychische problemen, hetgeen z'n geloofwaardigheid in de rechtzaak, die de prostituees uiteindelijk tegen de politie aanspannen, niet ten goede komt. Ook de prostituee wil niets meer met hem te maken hebben.

berdine

Berichtdoor berdine » 27 Mei 2012, 12:11

Momenteel bezig in "Die ogen en de dood" van van Rexhep Qosja, een Albanees uit Kosovo. Het is een verzameling sprookjes en parabels, "dertien verhalen die samen een roman kunnen vormen". Het speelt zich af ten tijde van het communisme na de Tweede Wereldoorlog en de Albanese minderheid in Kosovo wordt onderdrukt door de Serviërs. Alle personen en gebeurtenissen moet je dus "vertalen" naar de toenmalige werkelijkheid. Voorlopig interessant en boeiend.

Renate

Berichtdoor Renate » 27 Mei 2012, 14:42

Inmiddels het boek van David Pefko uit. Het eindigt triest, maar misschien is het ook wel beter zo. Eigenlijk is een slechte afloop onvermijdelijk, hoewel je het misschien liever anders zou hebben.
Voorts gelezen:
Pim Hofdorp - Dwalend door Delft
Dit is een topografische politieroman. De man heeft vooral boeken over Den Haag geschreven, met een paar uitstapjes naar andere plaatsen. Het is allemaal wel oubollig, maar ja.

Nu ben ik bezig in:
Arto Paasilinna - De zomer van de vrolijke stieren
Een van m'n favoriete schrijvers. Z'n boeken gaan altijd over wat vreemde figuren en hebben altijd wat tragisch, hoewel er ook een vrolijke ondertoon is. Ook in dit boek is dit weer het geval. De hoofdpersoon is een gepensioneerde landmeter, die ineens behoorlijk de weg kwijt is. Hij maakt een toch met een taxichauffeur, door Finland en gaat bij wat oude kameraden op bezoek.

berdine

Berichtdoor berdine » 28 Mei 2012, 09:34

Ja, Arto Paasilinna schrijft leuk. Ik heb o.a. De huilende molenaar van hem gelezen. Je moet wel even opletten welke Paasilinna je kiest, want er zijn er 4! 4 Broers! Ik weet niet of ze allemaal vertaald zijn. Mauri schrijft in elk geval ook goed.

Renate

Berichtdoor Renate » 28 Mei 2012, 17:19

Van de andere Paasilinna's heb ik nog nooit wat gelezen. Ik wist niet eens dat er meer waren. Ik ben ooit begonnen met Haas, omdat ik de titel grappig vond en sindsdien heb ik alles gelezen dat ik van hem in de bibliotheek kon vinden. Er schijnt weer een boek van hem vertaald te zijn.

berdine

Berichtdoor berdine » 30 Mei 2012, 14:35

Die ogen en de dood van Rexhep Qosja is uit. Indrukwekkende roman over de onderdrukking van de Albanezen in Kosovo (overigens bepaald geen minderheid in Kosovo!). Kafkaiaans noemde de recensent van Trouw het destijds. Het boek is van 1974. Je mag hopen dat het er nu onder bestuur van de VN beter aan toe gaat.

Nu begonnen in De gebroeders Sisters van Patrick Dewitt. Een stel huurmoordenaars halverwege de 19e eeuw, broers, stuiten op hun zoektocht naar het beoogde slachtoffer op allerlei problemen, waarbij één broer steeds meer begint te twijfelen aan datgene waar ze mee bezig zijn.

Renate

Berichtdoor Renate » 31 Mei 2012, 07:25

Momenteel ben ik bezig met De Vismoorden. Dit boek speelt zich af in Japan en het is een thriller. Het geeft een aardig inkijkje in de Japanse samenleving en de houding tegenover buitenlanders. Ik heb het al eerder gelezen, maar vooruit.

berdine

Berichtdoor berdine » 01 Jun 2012, 15:02

De Gebroeders Sisters van Patrick DeWitt las als een trein en ik vond het een geweldig boek. Een sympathieke huurmoordenaar, kan dat? Ja dus! Een ontwikkelings-road-novel met humor, zo zou je het kunnen omschrijven. De verteller, Eli, wil stoppen met zijn "werk". Het is één ding om criminele schurken om te leggen, maar iemand een kogel door zijn kop te jagen vanwege een eigen uitvinding die De Baas zelf wil hebben, is heel wat anders. Aan het eind is er heel veel gebeurd en zijn beide broers niet meer dezelfde.

Nu begonnen in De lach van de meeuw, van Kristín Marja Baldursdóttir. Ik zit er nog niet goed genoeg in om er iets over te zeggen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2012, 16:36

De Gebroeders Sister is geen thriller berdine? Of toch wel?

Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 01 Jun 2012, 17:12

Nee hoor, het is een soort parodie op een western. Het speelt zich af in 1851. En het "geweld" dat erin voorkomt is meer van het soort van in een komisch stripverhaal. De ene broer is een bruut (maar houdt wel veel van zijn broer en zijn moeder) en de ander is een sukkel (die op het eind de meest wijze is). De sukkel houdt ook van zijn broer en zijn moeder, daarnaast van zijn paard en arme meisjes, aan wie hij steevast zijn geld geeft.
Het is jammer dat het boek zo nieuw is, anders had ik het genomineerd.... (Nu is het niet voor iedereen gemakkelijk verkrijgbaar, anders dan nieuw kopen)

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 04 Jun 2012, 19:07

Ik ga vanavond beginnen in Gebroken wit van Carla de Jong.

Renate

Berichtdoor Renate » 04 Jun 2012, 19:30

Ik ben net begonnen in 7 dagen 7 nachten van Jonathan Trotter.

Joanazinha

Berichtdoor Joanazinha » 04 Jun 2012, 21:18

Renate schreef:Ik ben net begonnen in 7 dagen 7 nachten van Jonathan Trotter.

Oh, die vond ik prachtig! Veel leesplezier!

Renate

Berichtdoor Renate » 05 Jun 2012, 07:48

Joanazinha schreef:
Renate schreef:Ik ben net begonnen in 7 dagen 7 nachten van Jonathan Trotter.

Oh, die vond ik prachtig! Veel leesplezier!

Ik had al eerder z'n andere boeken gelezen en die vond ik al heel leuk en dit boek bevalt me ook al vanaf het begin.

berdine

Berichtdoor berdine » 05 Jun 2012, 15:50

Momenteel lees ik "De machine van Gob" van Chris Adrian. Dit debuut leek in eerste instantie simpeler van opzet dan zijn opvolger "Het kinderziekenhuis", maar het tweede hoofdstuk brengt je al in verwarring. Dat gaat over Walt Whitman en daarmee wordt inderdaad de dichter bedoeld, maar ik geloof dat alles wat hij beleeft fictie is. Verder doet Victoria Woodhull mee, een mij onbekende, maar beroemde 19e eeuwse feministe. Voorlopig is zij alleen nog maar de (fictieve) moeder van Tomo en Gob. De eerste engelen hebben hun opwachting ook al gemaakt. Dat wordt weer mijn hoofd erbij houden..... :mrgreen:
Overigens stammen Tomo en Gob uit de "beruchte" familie Claflin en dat is de achternaam van hoofdpersoon Jemma uit "Het kinderziekenhuis". Op de achterflap lees ik over Pickie, nòg een bekende naam uit "Het Kinderziekenhuis". Ben benieuwd of boek nr 3. "Midzomernacht" ook met deze twee in verband staat.

berdine

Berichtdoor berdine » 15 Jun 2012, 12:32

"Daarginds" van Audur Jónsdóttir. Sunna, medewerkster van een uitgeverij, wordt gelijktijdig geconfronteerd met meerdere problemen. Haar vriend zit vast vanwege slecht weer in het westen van IJsland, zijn 10-jarige zoon wordt onverwacht bij haar gedumpt en Arndís, een vriendin met ze wie al 10 jaar geen contact heeft gehad, is spoorloos verdwenen. Dan verschijnen er ook nog 3 mannen op het toneel die haar achtervolgen. Herinneringen aan haar studietijd in Spanje met Arndís overspoelen haar en ze wil haar opsporen.
Het is een erg onevenwichtig verhaal, met onbeantwoorde vragen en losse eindjes. De drie "terroristen" zijn ronduit lachwekkend. Audur Jónsdóttir schrijft wel vlot en maakt af en toe ook erg mooie zinnen. Ze is dan ook de kleindochter van Halldór Laxness. Maar een geloofwaardig verhaal schrijven is haar met dit boek niet gelukt.

Geïnspireerd door het weer, ga ik nu maar eens aan "Sneeuw" van Orhan Pamuk beginnen......... :P

Marjo

Berichtdoor Marjo » 15 Jun 2012, 15:32

Grapjas...

berdine

Berichtdoor berdine » 15 Jun 2012, 17:19

Zojuist op de bieb gereserveerd: "Hoeveel regen" van Jon Bauer. Zo beter? :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Diversen - proza”