Kieke Plooij - De brander (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2011, 14:28

'Het is tijd dat je een echte kerel wordt,' had vader tegen Hector gezegd. 'Veertien! Hoog tijd!' Moeder was die ochtend met de trekschuit vertrokken naar haar zuster in Delft. Alleen de knechten en de meiden waren nog thuis.'

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/kieke-plooij

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kieke Plooij - De brander

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2011, 15:35

Nu heb ik het gevoel dat dit net zo goed een jongerenboek had kunnen zijn. Kan dat kloppen??

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kieke Plooij - De brander

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2011, 15:40

Nee helemaal niet. Dan is mijn verslag niet goed.
Waarom denk je dat? vanwege de openingsregels?
Of denk je nu aan de boeken van Floortje Zwigtman die ook over homose.ksualiteit gaan?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2011, 16:00

Ik bedoel inderdaad wel de oudere jongeren, bovenbouw middelbare school zeg maar, maar ik had niet gedacht aan Zwigtman.
Misschien komt het dor het feit dat het over een jongen gaat, een weeshuis, en het ontdekken van de liefde.
Maar jij vindt van niet, en jij hebt het gelezen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2011, 16:07

Ik denk dat je het verslag een beetje te snel gelezen hebt.

De man is al getrouwd en ontdekt dan pas dat hij op mannen valt. Hector zit in het bestuur van dat weeshuis, dus echt over een jongen gaat het niet.
Ook haal ik de regels aan dat Hector geen animale liefde wil met zijn vrouw. Hij is al een aantal jaren getrouwd en zit al een aantal jaren in het bestuur voor hij de student ontmoet waarmee hij die verhouding begint.

De openingszin van m'n verslag gaat over een jongen. Die plaatste ik om aan te geven dat hij toen al moeite had met vrouwen maar hij dacht dat dat kwam omdat het zo plotseling en onverwacht was. Maar daarna gaat het toch echt over een volwassen man volgens mij.
Ik kan niet alles vertellen anders verraad ik teveel.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 21 Nov 2011, 16:22

Komt op mij helemaal niet over als een jongensboek hoor. Het klinkt heel erg boeiend vind ik. Veel mannen trouwden natuurlijk vroeger gewoon omdat het zo hoorde. Dat heeft vast heel veel leed met zich meegebracht. Ook voor de arme vrouwen waarmee ze trouwden. Die hadden natuurlijk wel wat anders van het huwelijk verwacht. Vanmorgen zag ik op het nieuws dat steeds meer homo's gepest worden. Te triest voor woorden.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2011, 16:24

Je kent me.. ik heb inderdaad snel gelezen, het is immers een debuut, en ik wil niet precies weten het of wat. Je kan gelijk hebben, ik heb voornamelijk de eerste alinea's gelezen en toen gescand. Maar het is prima als je me terecht wijst...


Haha ja daarom, ik ken je inderdaad. Gelukkig ben je zo'n snelle lezer. Leestafel zou een stuk kleiner zijn als jij er niet was.

Dettie

Renate

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Renate » 27 Mar 2012, 17:45

Ik heb er verschillende keren naar gezocht in de bibliotheek en vandaag was het er eindelijk. Uiteindelijk heb ik het echter toch niet meegenomen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Dettie » 27 Mar 2012, 20:38

Waarom nam je het niet mee Renate, als ik vragen mag. Leek het je toch niets?
Ik vond het namelijk een mooi boek en ben best wel benieuwd hoe anderen het vinden.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Marjo » 28 Mar 2012, 09:33

Schaam, schaam, het ligt hier nog steeds op de stapel...

Renate

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Renate » 28 Mar 2012, 10:24

Dettie schreef:Waarom nam je het niet mee Renate, als ik vragen mag. Leek het je toch niets?
Ik vond het namelijk een mooi boek en ben best wel benieuwd hoe anderen het vinden.

Dettie

Oef, geen idee eigenlijk. Ik vond het niet echt te dik, hoewel ik misschien liever een wat dunner boekje had, naast de vrij dikke thrillers die ik al had. Het boek dat ik als alternatief mee heb genomen Vendela Vide - De minnaars, was toch niet echt veel dunner. Misschien kwam het doordat ik eigenlijk een ander verhaal in m'n hoofd had en ik wilde dus eerst de bespreking, naar aanleiding waarvan ik de auteur op m'n lijstje had gezet, nog eens lezen. Bij een volgende gelegenheid zal ik het wel meenemen.

Renate

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Renate » 29 Apr 2012, 19:42

Inmiddels heb ik het dus gelezen en ik vond het wel mooi. Het is beslist geen jeugdboek. Nadeel vind ik misschien dat pedofilie en homosexualiteit min of meer met elkaar verbonden worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2012, 19:51

Hee nu je het zegt Renate zou je het ook zo kunnen zien. Ik kreeg de indruk dat de student gewoon medogenloos was. Of hij een echte pedofiel was weet ik niet, wel iemand die zich nergens wat van aantrekt en iedereen gebruikt. Net alleen kinderen. Maar ik kan het helemaal mis hebben.

Dettie

Renate

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Renate » 01 Mei 2012, 20:16

Dettie schreef:Hee nu je het zegt Renate zou je het ook zo kunnen zien. Ik kreeg de indruk dat de student gewoon medogenloos was. Of hij een echte pedofiel was weet ik niet, wel iemand die zich nergens wat van aantrekt en iedereen gebruikt. Net alleen kinderen. Maar ik kan het helemaal mis hebben.

Dettie

Nou ja, Hector brengt de jongen tegen het einde onder bij een andere homoseksueel, die dit in dank aanvaard. De student is min of meer meedogenloos en gebruikt vermoedelijk iedereen. Echt pedofiel is hij niet, maar zoals gezegd beide zaken worden wel min of meer samengevoegd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2012, 20:25

Ja daar heb je wel gelijk in dat homoseksualiteit en pedofilie in dit boek samengevoegd worden.
Ik ergerde me overigens ook heel erg aan Hector, hij stumperde maar een beetje voort, erg veel ruggengraat toonde hij niet ondanks het feit dat homoseksualiteit toentertijd nog strafbaar was.

Dettie

Renate

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Renate » 02 Mei 2012, 08:32

Tja, Hector is eigenlijk een wat zielige figuur. Of hij weinig ruggengraat toonde weet ik niet. Hij doet z'n best voor de kinderen in het weeshuis en doet ook z'n best om het een en ander financieel goed te regelen. Het punt is natuurlijk niet alleen dat homoseksualiteit officieel nog strafbaar was, hoewel volgens het verhaal van de andere homoseksuele man niet echt meer geldt, althans voor mensen uit de hogere klasse, maar ook dat z'n geloof zich daar tegen verzet. Hij worstelt dus vreselijk met z'n geweten. Hij wil graag het goede doen en z'n vrouw liefhebben, zoals ook z'n geloof hem dat voorschrijft, maar hij voelt zich steeds aangetrokken tot die andere kant.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2012, 16:53

Ja maar hij verzet zich ook niet echt tegen zijn gevoelens en zelfs voor Jaapje komt hij niet op, (als ik me goed herinner)
Als hij écht alles niet wilde dan had hij het ook niet gedaan en was hij veel krachtiger opgetreden.

Dettie

Renate

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Renate » 05 Mei 2012, 19:27

Tja, maar of het nu zo gemakkelijk is om je tegen deze gevoelens te verzetten? Hij probeert het in ieder geval wel Jaapje ergens anders onder te brengen. Dat gaat echter al snel mis, waardoor hij Jaapje uiteindelijk min of meer noodgedwongen bij z'n homoseksuele vriend onderbrengt. Hij is misschien niet iemand die met z'n vuist op tafel slaat, misschien door onaangename ervaringen met z'n vader, maar hij probeert wel een ander huis voor Jaapje te vinden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Kieke Plooij - De brander (debuut)

Berichtdoor Dettie » 05 Mei 2012, 22:14

Ja ik geloof je gelijk. Ik heb het boek niet helemaal meer in m'n hoofd zitten. Er liepen hier toen allemaal bouwvakkers rond en we zijn alweer een paar maanden verder. Ik heb het boek niet meer in huis dus kan ook niets nakijken. En daarna heb ik alweer zo enorm veel gelezen. Jammer, want ik vind een discussie over een boek altijd erg leuk. Ik weet alleen niet meer precies hoe het verhaal ging, wel de strekking maar niet meer in detail.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten