Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2014, 13:39

over seksueel misbruik bij kinderen/jongeren en wat je ertegen kunt doen

zie http://www.leestafel.info/martine-delfos

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2014, 14:20

Komen ook loverboyspraktijken aan de orde?
Afgezien van het feit dat het me verbaast dat je dit wilde lezen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2014, 14:27

Nee, het gaat echt om het misbruik zelf. Wel wat onder misbruik verstaan wordt en wat voor gevoelens
dat oproept en hoe je het kunt verwerken en kunt stoppen. Erg integer geschreven.
Hier staat de inhoudsopgave http://pdf.swphost.com/inhoudspdf/6593inhoud.pdf

Ik vond het ook moeilijk om te lezen en moest wel even over een drempel heen maar ik hield me voor ogen dat
kinderen wel moeten weten dat het boekje bestaat. Ook al help je er één mee dan is dat al fijn.
Dus toch maar even tanden op elkaar. Maar Martine Delfos schrijft het wel op precies de goede toon.
Geen zielige verhalen, gewoon heel informatief.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor WilV » 06 Feb 2014, 19:01

Goed dat er dit soort boeken verschijnen
en goed dat jij er er, ondanks het zware onderwerp, een recensie over hebt geschreven.
Je weet nooit wie het zo op het spoort komt en wie je er zo mee helpt!!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2014, 19:03

Ik weet het zo net nog niet, of het goed is dat er allemaal van dit soort boeken zijn. Als ze alleen gebruikt zouden worden om kinderen te helpen, dus door ervaren hulpverleners, ok, maar kinderen lezen dit ook 'zomaar', en dat vind ik eigenlijk maar niks.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Annemarie » 06 Feb 2014, 19:23

Goed boek! En het advies om te praten is heel belangrijk want de misbruiker vertelt uiteraard het tegenovergestelde aan zijn/haar slachtoffertje.

Wat jij zegt over dat kinderen het "zomaar" lezen is natuurlijk helemaal waar Marjo. Maar van de andere kant is misbruik vaak goed verborgen en is het juist bedoeld om kinderen naar de hulpverleners te leiden. Wie naar een hulpverlener gaat heeft vaak al gepraat natuurlijk. Het is juist belangrijk om de aanzet tot praten te geven. Wie het leest en het zelf (gelukkig) niet meemaakt kweekt misschien wel wat meer begrip en dat is ook mooi meegenomen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2014, 21:34

Marjo schreef:Ik weet het zo net nog niet, of het goed is dat er allemaal van dit soort boeken zijn. Als ze alleen gebruikt zouden worden om kinderen te helpen, dus door ervaren hulpverleners, ok, maar kinderen lezen dit ook 'zomaar', en dat vind ik eigenlijk maar niks.


Ik vind eigenlijk erger dat er boeken zijn die een sensatie-achtig verhaal van sek.sueel misbruik maken.
Dit boek is er duidelijk op gericht om kinderen te helpen, er wordt verteld wat wel normaal en wat niet normaal is wat betreft dat onderwerp. Doktertje spelen doet bijna ieder kind maar als een volwassene met een kind 'doktertje' gaat spelen dan wordt het wat anders. Ook wordt heel duidelijk aangegeven dat het niet aan het kind ligt, dat zij zich niet schuldig hoeven te voelen, dat is erg belangrijk en ook dat praten, vertellen wat er gebeurd is, is heel goed. Dat geeft weer lucht.

Er staat ook duidelijk op de kaft waar het boek over gaat, ik geloof niet dat kinderen dit zomaar lezen. En mochten ze het wel doen dan is dit wel op zo'n manier geschreven dat ze er alleen maar wijzer van worden, er is goed over nagedacht.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2014, 21:35

Jij zou eens wat tijd moeten doorbrengen in de schoolbibliotheek...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2014, 21:37

Marjo schreef:Jij zou eens wat tijd moeten doorbrengen in de schoolbibliotheek...

Wat bedoel je daarmee Marjo? Ik begrijp je niet zo. Dat kinderen wel zomaar wat lezen? vertel, vertel...

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2014, 22:28

Dat zeker. Kinderen zijn net zo goed als volwassenen sensatiebelust. Zoals zij dan omgaan met wat er in die boeken staat, dat vind ik niet prettig. Dat ze staan ze gniffelen en ginnegappen over een voorlichtingsboek, ok, dat hoort er bij, maar als ze op eenzelfde manier omgaan met zaken als incest, mishandeling, en er echt op uit zijn op hun leeftijdgenootjes te choqueren, daar houd ik niet van. En dat doen ze dus.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Annemarie » 06 Feb 2014, 22:47

Ai, dat is natuurlijk zo. Kinderen kunnen heel hard zijn en snappen de gevolgen van wat ze zeggen en doen nog niet altijd. Dit soort boeken zijn misschien geschikter om in de privésfeer te lezen en niet in een schoolbieb. Of eventueel klassikaal met een kundige begeleiding. Met dit soort onderwerpen moet integer omgegaan worden. Anders kruip een schoolgenootje dat hulp nodig heeft misschien helemaal in zijn of haar schulp.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Marjo » 07 Feb 2014, 08:57

Precies.
Dus ben ik er voorzichtig mee deze boeken in de openbare kast neer te zetten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2014, 10:05

Vanochtend lag ik aan dit gesprek te denken en gelijk kwam een zin uit een liedje van Robert Long naar boven.
"De allergrootste schreeuwers, zijn dikwijls 't bangst."
Jongeren willen erbij horen. Als er één staat te lachen en stoer staat te doen over die onderwerpen dan zal niet
gauw iemand zeggen, 'Wat ben jij stom bezig zeg'. Want dan lig je eruit. Dus lachen ze mee en maken ze
'grappige' opmerkingen, beter dat dan eruit liggen. En diegene die als eerste zo stoer staat te lachen is misschien
zelf wel het meest bang van allemaal, maar dàt laten ze niet zien natuurlijk.

Een kind dat misbruikt wordt, krijgt ook vaak te horen van de misbruiker dat ze niets mogen zeggen.
Dan is zo'n boek lenen ook veel te opvallend, dat durven ze waarschijnlijk helemaal niet.
Maar ondertussen weet iemand die het mogelijk nodig heeft dan wèl dat er zo'n boek bestaat.
In een schoolbieb waar je klasgenoten tegenkomt die kunnen zien dat jij een boek wil lezen over incest of
seksueel misbruik zal het niet gauw geleend worden.
(Wat zou jij doen als je een kind een boek ziet lenen met zo'n onderwerp? Zou jij je ook niet afvragen, goh
waarom leent zij of hij dat? )
Maar het is wel goed dat het er staat. Mogelijk wordt er in die bieb stiekem ingekeken en eventueel hulpadressen
genoteerd zodat een kind weet waar het hulp kan krijgen en dat is heel wat waard.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Marjo » 07 Feb 2014, 11:36

Nee, dat vroeg ik tot voor kort niet af. Tot een hulpouder hetzelfde zei als jij.
Inderdaad kan ik niet aan hun neus zien of ze alleen maar nieuwsgierig zijn en willen dollen of dat ze echt informatie zoeken om persoonlijke redenen.
Er zijn kinderen die niet gezien willen worden met zo'n boek en anderen die er juist mee showen. Waarom? Per kind verschillend waarschijnlijk.
(is toch bij volwassenen ook zo, de een koopt voor het oog van al het publiek rustig 'vieze blaadjes' en een ander wil er niet mee gezien worden, dat hoeft helemaal niet te duiden op bepaalde ervaringen)

Maar ik vind het geen taak van onze bibliotheek om dit soort boeken te hebben staan (zie ander item, de juf is het daar mee eens.)
Als ik zo'n boek in handen zou krijgen -is wel eens gebeurd - dan geef ik dat aan de vertrouwenspersoon op school.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Annemarie » 07 Feb 2014, 11:46

Ja, dat is denk ik het beste: dat een vertrouwenspersoon de beschikking heeft over dit soort boeken. Het is naar mijn mening namelijk heel goed dat dit soort boeken er zijn maar er moet wel integer mee omgegaan worden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2014, 12:12

Ja maar dat is juist het punt, een bibliotheek is veel vrijer, veel anoniemer dan een vertrouwenspersoon.
Naar een vertrouwenspersoon gaan, is weer zo'n enorm grote stap om te nemen zeker in dit soort situaties.
Die kinderen die over zulke boeken zitten te klieren, zullen er altijd blijven maar die 'grappenmakers' moeten er niet de
oorzaak van zijn dat kinderen die juist heel veel aan zo'n boek kunnen hebben daardoor geen boek met dat
onderwerp kunnen vinden in de bibliotheek.
Dan zouden de brutalen, de schreeuwers, bepalen wat er in de bibliotheek komt te staan.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Annemarie » 07 Feb 2014, 12:31

Een openbare bibliotheek is dan weer wat anders. Veel basisscholen hebben meer een soort grote boekenkast dan
echt een bibliotheek. Wie daarin neust kan dat niet anoniem doen. In een grotere bibliotheek is de anonimiteit veel
meer gewaarborgd. Daar horen dit soort boeken wel thuis.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2014, 12:41

Je zal begrijpen na mijn pleidooi dat ik het er evengoed niet mee eens ben, :D hoewel het wel waar is dat sommige schoolbibliotheken klein zijn.
Waarom dan wel boeken van Carry Slee, zoals de boeken Lover of loser en Radeloos in de schoolbibliotheek
en niet dit soort boeken?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Annemarie » 07 Feb 2014, 12:57

Boeken van Carry Slee zijn fictief en gaan over een jong iemand waarmee kinderen zich kunnen identificeren zonder dat het meteen te dichtbij komt. Dat is veiliger zeg maar. Ik vind het ook dubbel hoor Dettie. Van de ene kant wil ik dat kinderen non-fictie boeken over serieuze onderwerpen lezen, van de andere kant kan de verkeerde benadering het juist helemaal kapotmaken. Er moet integer mee omgegaan worden. Stel dat andere kinderen zo'n boek belachelijk maken en erom lachen, dan klapt een slachtoffertje misschien helemaal en voorgoed dicht met alle gevolgen van dien. Misschien is het beter om deze onderwerpen, eventueel met boekje, klassikaal te behandelen waarbij de leraar de lachers meteen kan terechtwijzen. Daarbij kan dan verwezen worden naar de vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon kan dit boek dan bijvoorbeeld uitlenen. Ook kunnen ouders of behandelaars het boekje gebruiken.

Het boekje moet dus naar mening beschikbaar zijn maar of hij in de schoolbieb/schoolboekenkast thuishoort weet ik niet. Marjo heeft gelijk dat kinderen dan gaan staan giechelen en het onderwerp verkeerd benaderen. Kinderen kunnen heel hard zijn. Zo heb ik wel eens meegemaakt dat een kind werd gepest omdat een ouder was overleden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Dettie » 07 Feb 2014, 13:41

Je hebt wel gelijk dat Carry Slee fictief is, maar het onderwerp blijft hetzelfde natuurlijk, fictief of niet.
Ik snap het verschil ook wel hoor. Je kunt je bij Carry Slee verschuilen achter het feit dat het 'zomaar' een boek van haar is. Bij een non-fictieboek kan dat niet en lees je het boek puur om het onderwerp.
Klassikaal behandelen met verwijzing naar de vertrouwenspersoon is altijd goed natuurlijk. Hoewel de reactie in de klassen natuurlijk net zo idioot kan zijn als in de schoolbieb, maar dan moet een leraar/lerares het sneren en pesten gelijk de kop in drukken.
Ik denk dat vooral het uit de taboesfeer trekken zo belangrijk is, dat een kind weet dat het niet alleen staat hierin, dat er hulp is. Dit boek kan daar eventueel bij helpen.
Kortom, ik denk dat gewoon het allerbelangrijkste is dat een kind die iets dergelijks overkomt de juiste weg voor hulp weet te vinden.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Annemarie » 07 Feb 2014, 20:30

Dettie schreef:Kortom, ik denk dat gewoon het allerbelangrijkste is dat een kind die iets dergelijks overkomt de juiste weg voor hulp weet te vinden.
Dettie


Helemaal mee eens!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Marjo » 08 Feb 2014, 13:03

Annemarie, je zegt het precies zoals ik het bedoel: een verpakte boodschap werkt volgens mij beter.
En die juiste hulp, ja allicht hoop je dat die te vinden is. Maar niet in een onpersoonlijk boek alleen!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Dettie » 08 Feb 2014, 13:47

Een onpersoonlijk boek is wel een heel goede opmerking. Want dat is juist de kracht ervan in mijn ogen.
Niet iedereen is gezegd met begripvolle ouders en lieve luisterende en pratende volwassenen die het kind wel even
goed opvangen. Het is heel fijn als ze er wel zijn en als een kind ook maar enigszins vermoedt dat van die kant
hulp te krijgen is, als dat vertrouwen er is, dan is het boek ook niet nodig. Maar vergeet niet dat de misbruiker
vaak dreigende taal spreekt.
Niet vertellen want dan... (vul maar in)

Juist omdat het boek onpersoonlijk is, is het zo belangrijk. Nogmaals, een boek pakken en lezen is een veel minder
grote stap dan naar een vertrouwenspersoon op school te stappen want die bedreiging van de misbruiker weegt
zwaar. Kinderen weten niet dat die bedreigingen vaak gebakken lucht zijn.
Geef kinderen in elk geval de kans de goede eerste informatie te krijgen in plaats van de voor hun op dat moment
allerlei moeilijke wegen te moeten bewandelen via hulpverleners of vertrouwensmensen. Die stap is aanvankelijk
vaak veel te groot. Het is hun lijf en het is met hun gebeurd, dat is al moeilijk genoeg. Volwassenen gaan vaak
meteen sjorren aan ze en willen van alles van ze wat ze op dat moment nog helemaal niet willen of aankunnen.
Laat het kind zelf uitzoeken op welke manier ze het misbruik onder de aandacht willen brengen en waar en bij wie.
Laat ze ontdekken dat ze niet de enigen zijn (dat alleen al zal een grote opluchting zijn.) Dat staat dus allemaal in
dit boek lezen. Daar kunnen ze dan mee verder.

In dit boek kunnen ze zien waar ze goede hulp en informatie kunnen krijgen, desnoods anoniem, en kunnen
ze onder andere lezen wat ze kunnen voelen en dat die gevoelens normaal zijn, dat het gedag van de misbruiker
raar is en niet dat van hun en wat ze kunnen doen om het misbruik te stoppen.
Dit soort hulp krijgen ze van dit 'onpersoonlijke' boek vol met goede betrouwbare adressen en informatiepunten
en het is op dat moment al heel wat waard dat ze alvast de wegen weten die zij kunnen nemen als ze het misbruik
aan de kaak willen stellen.


Ik vind het vreemd waarom fictieve verhalen vol geweld, loverboys, incest e.d. wél toegestaan zijn en eerlijk informatie niet.
Het is natuurlijk wel goed dat de onderwerpen in een fictief verhaal besproken worden en dat is ook de kracht van
mensen als Carry Slee, ze doet het tenminste wel, maar het blijft fake, het blijft verzonnen.
Er is mogelijk even een herkenning maar het biedt geen hulp. Dit boek dus wel en waarom dat dan niet in de
schoolbiblotheek mag is mij echt een raadsel.
Het boek is expliciet geschreven voor jongeren maar nu houden volwassenen het weg.

Dettie
die hier zo uitgebreid op ingaat in de hoop dat als een kind hulp wil weet wat hij/zij eventueel aan dit boek heeft.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor Marjo » 08 Feb 2014, 21:30

Je weet dat ik niks heb met Carry Slee, maar achter in haar boeken staan wel telefoonnummers en sites waar een kind terecht kan. Anoniem als het wil.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Martine F. Delfos - Dat nare gevoel ca 10-11+

Berichtdoor WilV » 19 Feb 2014, 18:03

Ik heb dit boek ook gelezen de afgelopen dagen, en ik lees net deze discussie.

Ik heb geen goed zicht op hoe het werkt in een schoolbieb en ik begrijp dat je snel de risico's loopt dat er de gek mee gestoken wordt of alleen wordt gelachen om "vieze" woorden. Een ander risico lijkt me dat je niet, zoals thuis, kunt kijken of een kind aan dit soort boeken en informatie toe is,
maar toch overheerst bij mij vooral het gevoel dat dat soort boeken zo toegankelijk mogelijk moeten zijn, voor dat ene kind die juist daardoor leest dat het niet zijn of haar schuld is. En dat zij/hij zich niet hoeft te schamen, en hulp moet zoeken. Vooral omdat dat hulp zoeken ook concreet wordt gemaakt met instanties en telefoonnummers.

Verder lijkt het me een héél erg goed boek voor in de hulpverlening.

Toen ik aan het boek begon had ik een beetje moeite met de titel. Het leek me wel wat heftiger dan "een naar gevoel".
Maar al lezend kwam ik erachter dat dat nare gevoel vooral een soort alarm is waarop je onderscheid kunt maken tussen wat een normale relatie is, en wanneer iemand over de grens gaat. Je lichaam geeft als het ware alarmsignalen en de term "een naar gevoel" dekt in die zin de lading wel.


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten