Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2013, 15:31

Net nadat Mette een beetje begint te wennen aan het feit dat haar vader 11 maanden geleden zomaar spoorloos uit hun leven verdween, zit hij ineens in het bushokje bij school en spreekt haar aan!

Lees verder http://www.leestafel.info/gerda-van-erkel

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Annemarie » 13 Okt 2013, 19:05

Pittig verhaal. Tegenwoordig gaan toch wel heel veel boeken over problemen waar kinderen mee te maken kunnen krijgen. Was dat vroeger ook zo of zijn dit soort boeken meer van de laatste jaren? Ik herinner me niet heel veel van dit soort boeken uit mijn jeugd eigenlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Dettie » 13 Okt 2013, 19:49

Ja het is een pittig verhaal maar niet loodzwaar, erg mooi geschreven.
Het is iets van de laatste tijd volgens mij. Ik kan me dergelijke verhalen ook niet herinneren.
Vaak stoort het me ook dat er zoveel probleemboeken verschijnen omdat ik vind dat zo vaak de echte
fantasie ontbreekt in die verhalen. Ik bedoel de fantasie die kinderboeken juist zo aantrekkelijk maken.
Ook vind ik dat kinderen moeten kunnen genieten van boeken en dan niet allerlei ellende te lezen moeten krijgen. Die ellende komt vanzelf wel. Mogen ze nog even jong zijn denk ik dan.
Dit boek is echter wel erg mooi en heel erg vanuit Mette geschreven, hoe zij het ervaart en ziet. Ze is gewoon boos - en terecht - op haar vader. Die gevoelens worden mooi verwoord en het boek geeft gelijk inzicht in waarom volwassen soms weg gaan terwijl ze wel heel veel van iemand houden.
Dit soort boeken voegen toe, andere jeugdboeken voelen aan als geschreven zijnde om het probleem, er is geen inleving, het lijkt alleen geschreven omdat het onderwerp 'in' is. Niet om een kind een inzicht te geven.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Marjo » 14 Okt 2013, 18:30

Na het vorige 'probleem'boek, dat intussen gelezen is, en me niet zo beviel, durf ik niet meer te roepen dat dit misschien een uitzondering kan zijn.
Ik vond haar vorige boek ' vliegen zonder vleugels' namelijk erg mooi. En dan zou ik omwille van een ' probleem' dit afwijzen. Maar niet doen dus..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Annemarie » 14 Okt 2013, 18:56

Ik heb even nagedacht over wat ik nu vind van "probleemboeken". Kinderboeken hoeven natuurlijk niet altijd een boodschap te bevatten en als een auteur een boodschap in het verhaal wil verwerken dan moet dat naar mijn mening ofwel speels zijn ofwel goed uitgewerkt zijn. Toch denk ik ook wel weer dat boeken die een moeilijk onderwerp op de juiste manier behandelen verschil kunnen maken. Een hoofdpersoon uit een boek kan een kind bijvoorbeeld overhalen om het probleem aan te kaarten bij zijn of haar ouders of om hulp te zoeken. En soms is het alleen al fijn om te weten dat je de enige niet bent. Ik zie er dus zeker wel de meerwaarde van in. Maar...gewoon lekker lezen blijft natuurlijk het leukst voor kinderen. Kinderen moeten in de eerste plaats leren dat lezen heel erg leuk kan zijn!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Dettie » 14 Okt 2013, 21:43

Ik zit de hele tijd te denken welke boeken vroeger toen ik een jaar of 14-15 was indruk op me maakten maar dat waren dan boeken als Het onkruid en de bloem, dat was geen fictie maar een dagboek van een meisje dat aan de drugs was geraakt. Ook Anne Frank vond ik verpletterend.
Maar verder waren er gewoon weinig jeugdboeken met probleemsituaties. Hooguit moeilijke situaties vanwege een geloof. Dat mensen verliefd werden maar dat het niet mocht omdat beiden een ander geloof hadden, ook over arm en rijk maar scheiding, drugs, prostitutie, eetstoornissen, adhd noem maar op, daar waren geen jeugdboeken over. Jeugdboeken waren verhalen die vol fantasie grappige dingen of avontuur zaten, maar al die problemen...
Ik weet niet of probleemboeken wel zo goed zijn, soms wel, net wat jij schrijft Annemarie, als ze goed en invoelend geschreven zijn wel, zodat een kind er eventueel wat aan heeft.

dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Marjo » 15 Okt 2013, 07:54

Maar welk kind is dan de vraag. De grote algemene doelgroep heeft hier toch geen behoefte aan?

Ik kan me van ' vroeger' geen probleemboeken herinneren die indruk gemaakt zouden hebben. Natuurlijk waren er wel de ' zielige' boeken, die je raakten, maar dat bleven algemene boeken over dingen die niet goed gingen, vooral met dieren, en daar bleef je je als lezer altijd bij bewust dat het verzonnen was. Nu zijn de verhalen levensecht.
Misschien is het dat wel dat mij tegenstaat.
Je kan er niet meer omheen, en nou ja, dat doe ik het liefste wél.

Dat kan dan meteen de reden zijn dat het bij de jeugd van tegenwoordig wel aanslaat, want die krijgen alles wat de wereld te bieden heeft ook via andere media binnen en vinden het allemaal heel gewoon. Ik niet, ik schrik al als ik eens een journaal zie.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Dettie » 15 Okt 2013, 22:05

In het boek over de moeder met alcoholproblemen stond achterin dat 1 op de 10 (?) gezinnen in Vlaanderen problemen ervaart dacht ik. Ook staan er adressen in als kinderen hulp nodig hebben zoals de hulptelefoon en zo.
Het zal toch niet voor niks zijn dat die adressen en die opmerking er in staat. Ook al is maar één kind op weg geholpen dankzij dit boek dan heeft het zijn nut al gehad. Maar ik denk zomaar dat meer kinderen blij zullen zijn met dit boek als ze zelf dergelijke problemen ervaren.

In het boek over Mette staan ook alle gevoelens die een kind kan hebben en ook dat ze niet gek of raar zijn, dat zal ook al veel helpen.

Dettie
die ook schrik heeft van de journaalbeelden als ze een keertje kijkt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Marjo » 16 Okt 2013, 07:54

Het is allemaal waar wat je zegt Dettie, maar eigenlijk neigt het dan voor mij naar de categorie zelfhulpboeken.
Een boek voor een bepaalde doelgroep, en niet voor ieder kind.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2013, 09:01

Ja je hebt wel gelijk, het is niet voor ieder kind, inderdaad het is wel voor een bepaalde doelgroep
Maar... misschien dat een ander kind zonder die problemen nog kan denken, blij dat het bij ons niet zo is! :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Marjo » 16 Okt 2013, 15:48

Dat kan ook, maar ik heb ook twijfels of zo'n kind het boek uit zal lezen.
Het kan best zijn dat ik het helemaal verkeerd inschat. De kinderen van nu zijn met al die beelden van ellende opgegroeid en reageren anders.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerda van Erkel - Een tere huid 14+

Berichtdoor Dettie » 16 Okt 2013, 16:24

Ik heb ook geen idee hoe het op jongeren van rond de 14-15 jaar zal overkomen.
Hopelijk goed, want dat verdient het boek wel vind ik. Maar ja, je weet toch nooit waarom iets wél of niet aanslaat.
Dat blijft altijd verrassend.

Dettie


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten