Elle van den Bogaart: De gele scooter (12+)

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Marjo
Berichten: 25925
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Elle van den Bogaart: De gele scooter (12+)

Berichtdoor Marjo » 22 Apr 2005, 16:51

De gele scooter

Flaptekst:
Realistisch en confronterend, maar ook spannend, dat is de debuutroman van Elle van den Bogaart. Ze schrijft over een moeilijk onderwerp, een poging tot verkrachting, en heeft daarvoor een bijzondere vorm gekozen. De auteur beschrijft de gevoelens en ervaringen van de drie jonge betrokkenen: het slachtoffer, de dader en de getuige. Hoe gaat elk van hen om met wat er gebeurd is? En zal de dader uiteindelijk worden gepakt? Spike is woedend. Op zijn vader, die hem een verrader vindt. Op de leraar techniek die hem vanmiddag dwarszat. Op de jongen die de koplamp van zijn scooter kapot heeft gemaakt. En zeker op het meisje dat opeens vlak voor hem op de weg gaat fietsen.
Wies schrikt zich rot als ze bijna wordt aangereden door een jongen op een scooter. Ze had hem totaal niet aan horen komen. Wanneer hij haar uit begint te schelden, scheldt ze terug. Maar dan pakt de jongen een mes.
Isis fietst in haar eentje over de lange Wessellaan. In de berm ziet ze een gele scooter staan. Als ze vanuit de struiken een meisje hoort gillen, beseft ze dat er iets helemaal mis is. Wat moet ze doen?

Mijn mening:
Niets bijzonders dit boek.
Deze schrijfster kreeg de aanmoedigingsprijs voor dit debuut.
Ik heb het in anderhalf uur uitgelezen, de vaart zit er wel in. Het is het verhaal van een verkrachting, waarbij van den Bogaart er geen doekjes om windt. Alles wordt benoemd. Recht-toe-recht-aan. Wies is het meisje dat het slachtoffer is van Spike. Iris is getuige, zij wordt door Spike bedreigd. Dat de twee slachtoffers problemen krijgen is niet verwonderlijk, maar ook Spike is slachtoffer, zonder dat zijn gedrag goedgepraat wordt.
Niet echt diepgaand, dit verhaal.

Uitgever Unieboek/van Reemst ISBN 9026997566 Verschijningsdatum 1/2005 Bindwijze Gebonden Aantal pagina's 143 blz. Genre Fictie vanaf 12 jaar

© Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2005, 10:44

Ik zit me net te bedenken wat een akelige onderwerpen kinderboeken de laatste tijd hebben.
Nu weer verkrachting, dan bejaarden die uit de weg geruimd worden, meisjes die prostitué worden, vermissing, steekpartijen enz. enz.

Zijn alle kinderboeken voor die leeftijd zo? Met dit soort onderwerpen? Dirck Barcke en Hoogstraten zijn geloof ik behoorlijk geliefd. Zijn dit soort boeken nu populair bij kinderen? Ik vroeg me dat ineens af.

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Apr 2005, 11:29

Die boeken zijn al heel lang populair, Bernadet. Zeker al 15 jaar of meer. Het was de tijd van het doorbreken van taboe's en het voor en door kinderen bespreekbaar maken.
Het verwondert me meer dat die "probleemboeken" populair blijven, daar op TV, in jongerentijdschriften en dergelijke meer, die thema's rijkelijk aan bod komen.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25925
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2005, 13:12

En de taal wordt steeds directer.
Veel volwassenen lezen eigenlijk ook graag over ellende, toch?
'Goed nieuws is geen nieuws' geldt vaak voor een boek ook.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44230
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2005, 13:17

Zucht waar zijn de vrolijke, onschuldige jongens en meisjes-boeken gebleven? :D

Bernadet

Marjo
Berichten: 25925
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Apr 2005, 13:33

Ze zijn er wel, maar vooral voor beginnende lezertjes, die snel genoeg naar Carry Slee grijpen..

n0na

Berichtdoor n0na » 04 Jul 2005, 23:00

Ik vind het een mooi boek, T was dat ik het boek voor school moest lezen anders had ik nooit t boek gelezen zou wel jammer geweest zijn dan:D


Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten